۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82900127
T T
۰ نفر

كاهش آلاينده ها اولويت كار شركت ملي نفت ايران است

۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۹:۵۲
کد خبر: 82900127
كاهش آلاينده ها اولويت كار شركت ملي نفت ايران است

اهواز - ايرنا - مدير نظارت بر توليد شركت ملي نفت ايران گفت: كاهش آلاينده هاي زيست محيطي در اولويت كار اين شركت بوده و راه اندازه واحد جمع آوري گاز مشعل در نفت و گاز آغاجاري در خوزستان آغاز يك حركت بزرگ ملي است.

به گزارش ايرنا فرخ عليخاني روز شنبه در حاشيه بهره برداري از نخستين واحد جمع آوري گازهاي مشعل در شركت نفت و گاز آغاجاري در جمع خبرنگاران اظهار كرد: شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب، شركت نفت و گاز آغاجاري و شركت خصوصي تام كارگاز در يك اقدام مشترك موفقيت بزرگي را براي كشور حاصل كردند كه شايسته تقدير است.
وي افزود: توسعه پايدار يكي از بهترين اشكال توسعه است كه در آن تعادلي بين‌ مسايل فني ، زيست محيطي و مسايل اقتصادي وجود دارد.
وي ادامه داد: در اين پروژه روي بحث زيست محيطي به خوبي تمركز شده و بي شك تاثير بسزايي در كاهش آلاينده ها و افزايش رضايتمندي مردم منطقه خواهد داشت.
عليخاني گفت: اكنون گازي كه سال ها سوزانده مي شد و اثرات منفي زيست محيطي فراواني به همراه داشت،مورد استفاده قرار مي گيرد و ضمن كاهش اثرات زيست محيطي از نظر اقتصادي نيز ارزش مالي فراواني ايجاد مي‌كند.
وي اظهار كرد: حضور و مشاركت بخش خصوصي در اين پروژه ، نقش اين بخش را در پروژه هاي نفتي پررنگ تر مي‌كند؛ ضمن اينكه بهره برداري از اين پروژه در كمترين زمان ممكن انجام شد.
وي گفت: حق مردم اين منطقه و خوزستان بيشتر از اينها است و خرسنديم كه در اين پروژه از نيروهاي توانمند بومي استفاده شده است.

** سه تا هفت ميليون فوت مكعب گاز در روز جمع آوري مي شود
ابراهيم پيرامون مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري با اشاره به امكان جمع آوري سه تا هفت ميليون فوت مكعب گاز در روز در ميدان پارسي پلاستر بيان كرد: شركت ملي نفت بسياري از فلرها (مشعل) را در گذشته به نحوي با طرح هاي بزرگي مثل آماك خاموش و گازهاي پرحجمي را جمع آوري كرده ولي جذابيت اين واحد باعث حضور بخش خصوصي شده است.
وي ادامه داد: اين ميدان يكي از ميدان هاي بزرگ نفتي كشور بوده و ۱۱ ميليارد دلار بشكه نفت در جا داشته كه تاكنون ۶۰ درصد نفت ذخيره قابل استحصال آن برداشت شده است.
پيرامون گفت:طرح بزرگ تزريق گاز از سال 77 در اين ميدان آغاز شده و تاكنون توانستيم از افت فشار ميدان جلوگيري كنيم.
مديرعامل جديد شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري هدف از تزريق گاز را رساندن فشار به سطح اوليه عنوان كرد و افزود: حاصل تزريق گاز افزايش بازيافت نفت از ۳۴ به ۳۰ درصد بوده كه در مدت كوتاهي انجام شده و دوره آزمايشي خودرا طي كرده است‌.
وي گفت: پروژه تزريق گاز به ميدان جديد پرنج كه از سال ۸۶ شروع به توليد كرده نيز در دست اجرا است.
پيرامون ادامه داد: تاسيسات تزريق به ميدان جديد پرنج كه حدود ۷۷۰ ميليون بشكه نفت در جا داشته و ۱۸ درصد ضريب بازيافت تخليه طبيعي دارد، آماده شده است.
وي افزود: اين تزريق از طريق يك حلقه چاه شروع شده و حجم نفت ميدان را به ۲۵ درصد مي رساند.
مديرعامل شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري هدف از تزريق گاز را افزايش ظرفيت بازيافت اعلام كرد و گفت: نگهداشت توليد و يا افزايش توليد كه با جلوگيري از افت فشار بايد صورت گيرد، يكي از دلايل مهم تزريق گاز به اين ميدان نفتي است.
وي يادآور شد: با تزريق گاز به ميدان نفتي پرنج، ظرفيت بازيافت از ۱۸ درصد به ۳۰ درصد افزايش پيدا مي كند.

** پروژه جمع آوري گازها، آغاز يك پروسه است
مديرعامل شركت تامكار گاز با اشاره به مهم بودن بحث محيط زيست و مواجهه مردم با مساله آلاينده ها گفت:پروژه جمع آوري گازها آغاز يك پروسه است تا براي حفظ محيط زيست، نگهداري و صيانت از محيط زيست و احترام به مردم تلاش كنيم.
امير خاكي افزود: سال 96 ساخت اين پروژه آغاز شد كه با اراده قوي و حمايت مجموعه هاي وزارت نفت موفق شديم در مدت پنج ماه آن را راه اندازي كنيم.
وي گفت: در سالي كه به نام سال حمايت از توليد داخل است اعلام مي كنيم تمامي طراحي واحد توليد كپروسورها دانش داخلي است.
خاكي بيان كرد: هم اكنون پروژه مارون ۶ نيز با هفت برابر ظرفيت پروژه انجام شده و اين وعده را مي دهيم اين پروژه تا پيش از پايان امسال به بهره برداري برسد.
به گزارش ايرنا مشعل گازي تاسيسات پارسي كلاستر درشركت بهره برداري نفت وگاز آغاجاري در خوزستان روز شنبه در آييني خاموش شد. در اين آيين اعلام شد: اين واحد با سرمايه 3/5 ميليون دلار، ظرفيت جمع آوري 7،5 ميليون فوت مكعب در روز را دارا است و با راه اندازي آن از توليد گاز دي اكسيد كربن به ميزان230 هزار تن در سال جلوگيري مي كند.
براي نخستين بار در كشور و در سطح مناطق نفتخيز جنوب واحد جمع آوري گازهاي پارسي در حوزه عملياتي شركت بهره برداري نفت و گاز آغاجاري با سرمايه گذاري بخش خصوصي و توانمند داخلي احداث و راه اندازي شده است.
7152/ 6037