روزنامه جام جم در يادداشتي به قلم سيدرضا نقيبالسادات استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي، آورده است: برخي خبررساني برايشان اولويت دارد و بعضي ديگر هم علاوه بر خبر، رسالتهاي ديگري چون سرگرمي سازي و پر كردن اوقات فراغت مخاطبان را نيز مد نظر دارند.
يكي از كاركردهاي رسانههاي برون مرزي و در راسشان پرستيوي كاهش ايران هراسي است. اصولا هر رسانهاي متناسب با منافع ملت و دولت يا نظام مسلط بر كشور متبوع خود اطلاعرساني ميكند. رسانههاي خارجي و بخصوص آنهايي كه تابع امپراتوري رسانهاي غرب عمل ميكنند، عموما راه عناد را با نظام جمهوري اسلامي در پيش گرفته و تصويري مخدوش از ايران را به مخاطبان خود ارائه ميكنند. همين نگاه منفي و تخريبي به حاكميت و اقتدار ايران است كه باعث ميشود رسانههاي غربي و عربي معاند، تصاوير منفي و سياهي را از كشور ما در دنيا بازتاب دهند.
در اينجاست كه حضور و فعاليت شبكههايي مانند پرس تي وي اهميتي دو چندان پيدا ميكند. شبكههاي برون مرزي با نشان دادن شرايط و وضعيت واقعي حاكم بر كشور ميتوانند نگاه مخاطبان غيرايراني را به ايران و ايراني تغيير دهند. شكي نيست كه در شرايط رقابتي و تقابلي حاكم بر مناسبات رسانهاي روز دنيا، يك رويكرد مبارزاتي و حتي محاربهاي نسبت به مردم و نظام جمهوري اسلامي وجود دارد و شبكههاي برون مرزي ما ميتوانند با توليد آثار رسانهاي مطلوب و مناسب، به نوعي اين توطئهها را خنثي و بياثر سازند.
در خصوص ارزيابي ميزان موفقيت اين شبكهها در نيل به اين هدف مهم، يك نكته را نبايد از نظر دور داشت؛ اصولا شرايط و تراز اين رقابت، منصفانه و عادلانه نيست و نميتوان ميزان امكانات نرم افرازي و سخت افزاري شبكههاي برون مرزي را با رسانههاي غربي قياس كرد. قابليتها و امكانات تكنولوژيك رسانههاي غربي غيرقابل كتمان است؛ با اين حال و با وجود همه محدوديتها و كمبودها، رسانههاي برونمرزي ما توانستهاند در رقابتي سينه به سينه و با رويكردي روشنگرايانه، بسياري از سوءتبليغات و توطئههاي اين رسانهها را بياثر كنند.
شبكه پرستيوي در بازنمايي حقايق سياسي و فرياد مظلوميت خواهي مردمان كشورهاي يمن، سوريه، بحرين و ميانمار، بيطرفانه و صادقانه عمل كرده و موفق بوده است. رسانههاي غربي عموما حاضر به پرداختن به چنين مسائلي نيستند و همين ميتواند برگ برنده رسانههاي ما باشد تا با نشان دادن واقعيات در عين اتخاذ رويكرد بيطرفانه، مخاطباني را كه پي واقعيت هستند به خود جذب كنند.
به عنوان مثال، زماني كه مردم انگليس سياست رسانههاي خود را در قبال جنگهايي كه در كشورهاي ديگر رخ ميدهد، ميبينند گاهي حتي از جنگ افروزان حمايت ميكنند و به طور طبيعي به رسانههايي متمايل ميشوند كه اخبار را صحيح و صادقانه انعكاس بدهند.
در دنياي رقابتي امروز، رسانههاي ما براي آن كه از قافله عقب نمانند بايد منفعلانه عمل نكنند و در توليد محتوا پويا باشند و به سمت جريان سازي در خبر بروند. در حوزه خبر ميتوان بسيار بهتر و كارآمدتر عمل كرد. همچنين با تحقيق، پژوهش و نيازسنجي به روز بود و با درك پيشدستانه به تبيين وقايع و اتفاقات پرداخت.
شبكههاي برون مرزي علاوه بر خبررساني، ميتوانند در بازتاب سبك زندگي ايراني- اسلامي نيز نقش اساسي ايفا كنند. در اين ميان، نقش شبكه آي فيلم ميتواند بارز و شاخص باشد. خيل عظيمي از مخاطبان فرامرزي، پذيراي ابتذال موجود در آثار نمايشي غربي نيستند و اجازه نميدهند چنين آثاري وارد خانه هايشان شود. شبكه آيفيلم با بهرهگيري هوشمندانه از چنين فرصتي ميتواند اين مخاطبان را به خود جلب و جذب كند.
*منبع:روزنامه جام جم،1397،2،10
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
تهران- ايرنا- براي رسانهها كاركردها و رسالتهاي مختلفي ميتوان متصور شد كه آموزش، خبررساني، ارزيابي جامعه، حفظ انسجام ملي و انتقال ارزشهاي فرهنگي از آن جملهاند. شبكههاي برونمرزي هم از اين قاعده مستثنا نيستند و كاركردهاي مختلفي دارند.