در ادامه همین توصیه تجمعی در حمایت از یهودیان نیز با عنوان «برلین كیپا می پوشد» روز چهارشنبه هفته گذشته (5 اردیبهشت) برنامه ریزی و برگزار شد كه به ادعای رسانه ها هزاران آلمانی در آن شركت كردند.
«جوزف شوستر» رئیس شورای مركزی یهودیان آلمان در گفت وگو با رادیو برلین گفته بود: یهودیان در شهرهای بزرگ آلمان نهایت احتیاط را به خرج دهند؛ اگر آلمان ها مقابل یهودستیزی برنخیزند دمكراسی در این كشور در معرض تهدید خواهد بود.
اگرچه در كشورهای غربی تفاوت بین یهودستیزی با صهیونیسم ستیزی اعلام نمی شود و كمتر به آن می پردازند اما برپایه آنچه مراكز یهودی اعلام می كنند طی سال های گذشته یهودستیزی در سایر كشورهای اروپایی و حتی آمریكا نیز افزایش داشته، اما بیشتر آمار حملات علیه یهودیان را به كشور آلمان نسبت می دهند.
**یك ویدئو و ادامه ماجرا
دو هفته پیش ویدئویی در آلمان منتشر شد كه سه نفر - درحالی كه هیچ سلاح سرد یا گرمی همراه نداشتند- درحال نزدیك شدن به دو مرد جوان كیپا به سر، درحال ادای جملاتی مشاهده می شوند. منابع خبری با بازپخش این ویدئو مدعی شده اند آنها مهاجم بوده اند و قصد حمله به دو جوان یهودی داشته اند.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان نیز این حمله را محكوم كرد و طبق سنت دیرین سال های گذشته در چنین مواقعی مقام های عالی رتبه كشورهای اروپایی همصدا با سازمان های یهودی این نوع حملات را محكوم و بر تلاششان بر جلوگیری از این اقدامات در مقابل مسلمانان تاكید می كنند.
**جزییات آنچه حمله خواند شد
در شرایطی كه مقام های عالی آلمان هم به بهانه رویداد اخیر یهودی ستیزی را محكوم كردند و آن را به مهاجران مسلمان نسبت دادند اما نوع پوشش رسانه ای این رویداد به محل انتقاد بسیاری از كارشناسان تبدیل شده است به طوری كه مدعی هستند در این حمله هیچ فردی آسیب ندیده و بیشتر لفاظی با دو جوانی كه پوشش یهودی دارند رخ داده است.
برخی رسانه ها هم اعلام كرده اند یكی از این افراد اصلا یهودی نبوده است.
براساس آنچه در ویدئو مشخص است عده ای مانع نزدیك شدن آنها به همدیگر می شوند اما یكی از این افراد كه به عنوان قربانی حادثه و مرد 21 ساله «اسرائیلی» معرفی می شود گفته كه سعی كرده ضارب را تعقیب كند، اما پس از آنكه یك بطری به سمت او پرتاب كردند از تعقیب منصرف شده است.
یكی از شبكه های تلویزیونی صهونیستی كه موضوع را دنبال و جوان كیپا به سر را شناسایی كرده به نقل از او آورده است: از این اتفاق كاملا شوكه شدم، گروهی سه نفره توهین و ناسزاگویی كردند و زمانی كه از آنها خواسته شد دست بردارند، عصبانی شدند.
این مرد بعدا در گفت وگو با رسانههای آلمانی داستان را طور دیگری تعریف كرد و گفت كه او درخانوادهای عرب در سرزمین های اشغالی فلسطین بزرگ شده و خودش یهودی نیست.
او افزود: كلاه یهودی را چند روز پیش فردی برایش آورده و گفته پوشیدن آن در برلین خطرناك است و او با پوشیدن این كلاه میخواسته ببیند توصیه دوستش حقیقت دارد یا خیر.
اخباری كه رسانه های صهیونیستی از این رویداد منتشر كرده اند خود گویاست كه حتی درگیری سطحی هم بین آنها رخ نداده و تنها چند جمله رد و بدل شده است، اما همین رویداد كافی بود تا در رسانه ها به شكل برجسته با عنوان حمله به یهودیان و یهودی ستیزی بزرگ نمایی شود و عالی ترین مقام اجرایی كشور آلمان نیز واكنش دهد.
همین رویداد البته محملی برای برنامه ریزی تجمعی پرتبلیغات با عنوان حمایت از حقوق یهودیان هم شد؛ مرور تولیدات رسانه های اروپایی نشان می دهد پس از این تجمع و به همین بهانه، علیه یهودستیزی ساعت ها برنامه با محورهای مختلف تولید و منتشر شده است و آنطور كه منتقدان این رویه در اروپا می گویند اگر كسی به این شیوه رسانه ای حتی نقدی وارد كند به یهودستیزی متهم می شود.
**فغان از یهودستیزی، سكوت برای اسلام ستیزی
سال های گذشته بارها شاهد اخبار حملات مختلف به مسلمانان دركشورهای اروپایی بوده ایم، ازمشكلاتی كه شهروندان برای مسلمانان در خیابان ها به وجود می آورند تا حملات خونین كه گاه تل عام این افراد هم منجر شده است اما تحلیل محتوای تولیدات رسانه های غربی در این زمینه در مقایسه با رویكردی كه درباره یهودستیزی دارند بسیار متفاوت و قابل تامل به نظر می رسد.
پوشش خبری رسانه های غربی درمورد اسلام ستیزی به طور معمول با فعالیت های تروریستی نسبت داده شده به مسلمانان همراه است یا اقداماتی كه گروههای تروریستی با نام اسلام انجام می دهند؛طی د سال اخیر هم كه «داعش» بهانه خوبی برای انتشار فعالیت های رسانه ای درباره ارتباط اسلام و تروریسم بوده است.
اصرار این رسانه ها حتی در به كار بردن نام دولت اسلامی به جای داعش آنقدر مشهود و تامل برانگیز بوده كه به اعتراض و تجمع علیه برخی از این رسانه ها طی چند سال گذشته نیز انجامیده است.
این رسانه ها همزمان با انتشار خبر حمله به مسلمانان در كشورهای اروپایی بلافاصله به سراغ مهاجران مسلمان، علت ها و نیز تبعات حضور آنان در اروپا رفته اند و موضوع را از منظر دیگری مورد بررسی قرار داده اند.
فعالیت های رسانه ای در این زمینه تنها به خروجی خبرگزاری ها و بنگاههای خبری منحصر نمی شود بلكه نگاهی به محتوای فیلم های سینمایی و سریال های جذاب پرمخاطب خود گویای خط مشی تعریف شده رسانه ها در این زمینه است كه از یكسو سعی دارند چهره ای خاص از اسلام در ذهن افكارعمومی بویژه جوانان اروپایی به تصویر بكشند و از سویی نشان دهند افزایش جمعیت مسلمانان در اروپا از چه جنبه هایی مشكل زا و هراسناك است.
ایجاد محدودیت های مختلف برای فعالیت مسلمانان در كشورهای اروپایی كه طی سال های اخیر با منع پوشش اسلامی یا انجام مناسك دینی همراه بوده و اعمال مقررات سخت گیرانه برای مهاجرت ها را كارشناسان به عنوان نتایج این نوع رویكرد رسانه ای جهت دار در مسیر خواست سران اروپا تحلیل می كنند.
اگرچه یكی از دلایل كم توجهی به مصادیق اسلام هراسی در غرب و رسانه ای شدن هدفمند آن را می توان در عملكرد رسانه های كشورهای اسلامی نیز جست و جو كرد اما تمركز بر نوع فعالیت رسانه های غربی نشان می دهد تفاوت های ماهوی بسیاری در پوشش چنین رویدادهایی در كاركردشان دارند.
**چرا همیشه پای مسلمانان در میان است
اگرچه منابع غربی اذعان دارند كه پس از اشغال سرزمین های فلسطین توسط صهیونیست ها اعتراض مسلمانان حتی غیرمسلمانان به صهیونیست ها شدت گرفته است اما رسانه های وابسته به بلوك غرب هیچگاه تفاوتی بین یهودیت و صهیونیسم قائل نمی شوند و آنها را یكی می گیرند.
در ادامه همین نگاه به طور معمول هرگاه از یهودی ستیزی یاد می شود یك طرف ماجرا به مسلمانان گره خورده است زیرا مقام های غربی و سازمان های مدافع حقوق یهودیان، یهودستیزی را به مسلمانان منتسب می كنند.
گرچه بسیاری ازمنابع غربی حتی مقام های اروپایی بارها اعلام كرده اند مسلمانان تنها عاملان حمله به یهودیان نیستند اما در هر خبری كه علیه یهودیان منتشر می شود نقش مسلمانان برجسته است.
در پی وقوع تازه ترین حمله ای كه به دو جوان یهودی در محله پرنزلوئر برگ آلمان گزارش شده هم شورای مركزی مسلمانان آلمان هرگونه حمله به یهودیان را محكوم و اعلام كرد كه 'یهودستیزی، نژادپرستی و نفرت، گناهان بزرگی در اسلام هستند و ما چنین چیزی را بر نمیتابیم.'
اما این بیانیه مانع نشد كه مركل در مواضع خود درباره یهودی ستیزی انگشت اشاره را به سمت مسلمانان دراز نكند. صدراعظم آلمان گفت: به جز یهودستیزی كه از سوی گروههای دست راستی انجام می شود تهدیدهایی هم از سوی پناهجویان مسلمان در آلمان رخ می دهد.
**غیرمسلمانان صهیونیسم ستیز
دنیا بویژه پس از سال های اشغال سرزمین های فلسطینی، یهودیان و صهیونیست ها را متفاوت از همدیگر می شناسد و بارها شاهد بوده ایم كه اعلام شده یهودستیزان همگی و در همه جا، مسلمانان نیستند؛ آنطور كه روزنامه آلمانی تاگسل اشپیگل نیز به بهانه تجمع اخیر حامی یهودیان در آلمان گزارش داده است، رادیكالهای راست افراطی پشت موضوع بیشتر حملات یهودیستیزانه قرار دارند.
این روزنامه با اشاره به آمار انتشار یافته از جانب سازمانهای دولتی نوشت: به طور متوسط روزانه چهار حمله یهودیستیزانه در آلمان گزارش میشود. در این میان یك هزار و 377 مورد از یكهزار و 452 حمله ثبت شده در سال 2016 توسط رادیكالهای راست افراطی انجام گرفته است.
براساس گزارش این روزنامه، با این حال حزب «آلترناتیو ضد مهاجر برای آلمان» (AFD)، مهاجران و پناهندگان خاورمیانهای را مسئول این حملات معرفی كرده است.
**رویكرد سران غرب
اخیرا صدراعظم آلمان پیش از سفری كه قرار است طی سال جاری میلادی به سرزمین های اشغالی داشته باشد با تلویزیون صهیونیستی 'كانال 10 اخبار' گفت وگو داشت و در مورد عاملان یهودی ستیزی گفت: «ما امروز با پدیده جدیدی روبه رو هستم، به این معنی كه پناهجویان یا انسانهایی با تبار عربی در آلمان زندگی میكنند كه شكل تازهای از یهودیستیزی را به همراه آوردهاند.»
به گفته مركل در آلمان هیچ مدرسه، مهدكودك یهودی یا هیچ كنیسهای نمیتواند بدون محافظت ماموران پلیس باشد.
مركل در این مصاحبه همچنین گفت كه البته یهودیستیزی پیش از ورود مهاجران مسلمان نیز در آلمان وجود داشته است.
مركل در این مصاحبه همچنین از آنچه اقدامات تل آویو كه موجب شكست مذاكرات صلح می شود و نیز شهرك سازی های صهیونیست ها انتقاد كرد.
**چرا مسلمانان؟
درپاسخ به اینكه چرا مهاجران مسلمان متهم ردیف نخست این نوع حمله ها معرفی می شوند، برخی كارشناسان افزایش ورود آنان طی سال های گذشته به اروپا را یك عامل معرفی می كنند و می گویند تصمیم گیران غربی قصد دارند با برجسته سازی این دسته موضوع ها زمینه سازی لازم را برای تصویب قوانین ضد مهاجرت به منظور جلوگیری از ورود آنها فراهم كنند.
بعضی كارشناسان دیگر هم معتقدند برجسته سازی نقش مسلمانان در موضوع یهودستیزی بیشتر از طرف رسانه های مایل به منابع صهیونیستی با سیاستگذاری های مشخص انجام می گیرد.
اصرار به برجسته سازی نقش مهاجران مسلمان در یهودی ستیزی آنقدر بازتاب داشته كه اخیرا یكی از رسانه های آلمانی به این موضوع پرداخت.
دویچه وله نوشت: گروههای یهودی درباره یهودی ستیزی در میان مهاجران مسلمان در آلمان هشدار می دهند و این در حالیست كه برخی بزرگ نمایی یك مشكل را هم نژادپرستی می دانند.جفرسون چیس، خبرنگار دویچه وله دربرلین به این موضوع پرداخته و می گوید با آنكه تعریف مصادیق یهودی ستیزی بسیار سخت است اما نمی توان با صراحت اثبات كرد بیشتر عاملان این رویدادها مسلمانان هستند یا راستگرایان افراطی و دیگر گروههایی كه با یهودیان خصومت دارند.
در گزارش دویچه وله آمده است: از نظر كارشناسان خصومت با یهودی ها یك پدیده اجتماعی گسترده است و به هیچ ترتیب نمی توان همه مسلمانان را یهودستیز خواند.
**چرا یهودستیزی
حتی اگر بپذیریم بخش عمده حملات به صهیونیست ها توسط مسلمانان مهاجر در اروپا انجام می شود كه صحت آن توسط منابع اروپایی هم مورد خدشه قرار گرفته، باز این پرسش مهم مطرح می شود كه چرا؟
اگرچه منابع رسانه ای غربی همواره مدعی می شوند این مسلمانان از كشورهای اسلامی مثل سوریه آمده اند و زیرتاثیر تبلیغات ضدصهیونیستی قرار داشته اند و همین عامل یهودی ستیزی شده اما واقعیت این است كه روانشناسان اجتماعی و جامعه شناسان همواره اذعان داشته اند گروهی از مردم كه در شرایطی سخت دست به مهاجرت می زنند و مجدانه دنبال یك سرپناه ساده برای زندگی آرام همراه با آرامش هستند چطور ممكن است به چنین اقداماتی كه برایشان تبعاتی ازجمله مجازات یا خروج از آن كشور را خواهد داشت دست بزنند؟
آمارهایی كه برخی جامعه شناسان میانه رو در اروپا اعلام كرده اند گواه این است كه مهاجران كمترین رقم های مربوط به وقوع خشونت و جرم را داشته اند و اگر مواردی هم توسط پلیس گزارش یا ثبت شده بیشتر از سر ناآگاهی به قوانین و مقررات كشور مهاجرپذیر بوده است.
نكته مهم دیگر اینكه اگر هم باور كنیم مسلمانان مهاجر علت این حملات هستند همین رسانه ها كه یهودستیزی را به شكل برجسته منعكس می كنند هیچگاه به نقش غرب و كشورهای اروپایی در اوضاع آشفته غرب آسیا كه سبب مهاجرت مسلمانان شده اشاره نمی كنند؛ نكته ای كه در جای خود محل تامل عمیق و تحلیل های بسیار است.
**غرب باید پاسخگو باشد
در این شرایط به نظر می رسد غرب مسئولیت دارد؛ نخست در تعریفی كه از اسلام برای افكارعمومی كشورهای اروپایی بویژه جوانان این قاره ارایه می كند. دوم، توجه به رسالت ذاتی حوزه رسانه ای و انتشار واقع گرایانه رویدادها بویژه در موضوع مهاجران مسلمان. سوم، توجه به واقعیت های مربوط به ادعاهای یهودستیزانه و فراهم سازی زمینه زندگی مسالمت آمیز همه انسان ها به دور از نژادپرستی.
اروپام-1008- 1590
گزارش از : داود میاندهی
تهران - ایرنا - «هنگام عبور از خیابان در آلمان بیشتر احتیاط كنید و كیپا هم نپوشید»؛ این تازه ترین توصیه رئیس شورای مركزی یهودیان آلمان به هم كیشان شان در اروپا است زیرا مدعی هستند حملات به یهودیان زیاد شده است.