به گزارش گروه اطلاع رساني ايرنا؛ امامت امام زمان(عج)، فصل نويني را در حيات سياسي و اجتماعي مسلمانان ترسيم كرد تا منتظران حقيقي مهدي موعود(عج) لحظه ها را بي صبرانه، به انتظار ظهور آن يگانه منجي عالم بنشينند. امام همامي كه بشارت ميلادش را تمام فرستادگان پروردگار به بشريت داده بودند و رسول اكرم(ص) در اين ارتباط فرمودند: «شما را مژده به ظهور مهدي مي دهم كه به هنگام اختلاف زياد و تزلزل مردم، قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد چنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد و ساكنان آسمان و زمين از حكومت او راضي خواهند بود و اموال را ميان مردم به طور مساوي قسمت كند.»
پانزدهم شعبان سالروز ميلاد حضرت ولي عصر(عج) دوازدهمين پيشواي شيعيان است، يگانه منجي عالم بشريت كه با ظهورشان پرچم عدالت و آزادگي را در سرتاسر عالم به اهتزاز درخواهند آورد و چراغ هدايت اهل يقين، براي دستيابي به كمال و رستگاري خواهد بود.
دوران امامت حضرت قائم(عج) با شهادت امام حسن عسكري(ع) آغاز و در همين زمان غيبت صغري شروع شد كه 69 سال به طول انجاميد. در اين مدت امام دوازدهم با استفاده از نايبان خاص به هدايت پيروان مي پرداختند و آنان را براي دوره غيبت كبري آماده مي ساختند كه اين غيبت تاكنون نيز ادامه دارد. از اين رو اينك بر رهروان راستين اهل بيت(ع) لازم است تا با عمق بخشيدن به باورهاي عميق خويش درباره امامت از غفلت ها و انحراف هاي دوران غيبت به دور بمانند و با تكامل معنوي و اخلاقي خود، بستر ظهور آن حضرت را فراهم آورند. منتظران واقعي مي بايست به افق تابناك فروغ ازلي خيره شوند و به اميد آمدن روزهاي شاد و لحظه هاي نوراني، خود را از مهر منجي عالم بشريت سرمست كنند تا با طلعت خويش، بر زمين و زمان عطر ولايت بپاشند.
پژوهشگر گروه اطلاع رساني ايرنا به مناسبت سالروز ولادت حضرت مهدي(عج) حجت الاسلام «مصطفي صادقي» عضو هيات علمي پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) و نويسنده كتاب «تحليل تاريخي نشانه هاي ظهور» به گفت وگو پرداخته است.
**مقام و منزلت امام زمان(عج) در آموزه هاي تشيع
حجت الاسلام صادقي درباره جايگاه، مقام و منزلت امام زمان(عج) در آموزه هاي تشيع گفت: امامت مساله مهم و قابل تاملي در انديشه هاي شيعه به شمار مي رود. از طرف خداوند، افرادي به پيامبر(ص) معرفي مي شوند تا به عنوان امام و حجت در جامعه حضور داشته باشند و حضرت مهدي (عج) به عنوان دوازدهمين پيشواي شيعيان رسالت هدايت مسلمانان را عهده دار شدند. همچنين اين مقام به عنوان واسطه انتقال فيض در آموزه هاي شيعي شناخته مي شود، هر چند اين مسووليت در ارتباط با امام دوازدهم بسيار طولاني تر از بقيه بود. از ديدگاه دشمنان اسلام، شيعه 2 بال مهم دارد كه يكي عاشورا و ديگري مهدويت محسوب مي شود.
به لحاظ تاريخي، شيعه به سبب اينكه حضرت مهدي (عج) فرزند امام حسن عسكري(ع) بوده و در آن زمان به آنها معرفي شده و جانشين قانوني پدر بزرگوارشان بوده اند و ايشان را به عنوان امام دوازدهم پذيرفته اند. هر چند در دوره امام عسكري(ع) اختلاف هايي در ارتباط با جانشيني يازدهمين پيشواي شيعيان(ع) بود و بنابر گفته «شيخ مفيد» 14 فرقه ايجاد شد و ديدگاه هاي مختلفي در اين ارتباط به وجود آمد اما علماي بزرگ آن دوره با تبيين روايت ها و احاديث اهل بيت(ع) اثبات كردند كه امام زمان (عج) دوازدهمين جانشين پيامبر(ص) هستند.
**اعتقاد به مهدويت، غيبت و انتظار در تمام اديان
عضو هيات علمي پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) بيان داشت: باور به مهدويت، غيبت و انتظار مختص به شيعيان نيست بلكه تمام فرقه هاي اسلامي و اديان غيرابراهيمي را نيز دربرمي گيرد. در اسلام در همه فرقه ها بحث مهدويت، غيبت و انتظار وجود دارد و در دوره هاي مختلف هم كه ادعاهايي درباره ظهور و موعود بوده است. اين اعتقاد پس از رحلت پيامبر(ص) و در دوره هاي بعد به روش هاي ديگري در ميان مردم وجود داشت. حضرت مهدي(عج) براي تحقق هدف پروردگار از آفرينش از نظرها پنهان ماندند تا در مسير احياي كتاب و سنت الهي گام بردارند.
**نشانه هاي ظهور مهدي موعود (عج)
نويسنده كتاب «تحليل تاريخي نشانه هاي ظهور» توضيح داد: ظهور حضرت مهدي موعود(عج) به عنوان منجي بشريت در متون اسلامي با نشانه هايي همراه بوده تا منتظران ظهور با ديدن آنها به حقانيت و نجات بخش بودن ايشان پي برده و با آمادگي به استقبال او بشتابند، اما در گذر زمان شماري از افراد با انگيزه هاي مذهبي يا سودجويي سياسي به نشانه سازي هايي دست زدند تا با سوءاستفاده از اين شرايط، خود را به عنوان موعود آخر الزمان معرفي كنند.
**رواج عقيده هاي انحرافي در ارتباط با مساله مهدويت
وي درباره جلوگيري از رواج عقيده هاي انحرافي در ارتباط با مساله مهدويت گفت: مشكل اصلي تمام جامعه ها در تمام دوره ها جهالت است كه در برابر عقلانيت قرار مي گيرد. بخشي از اين عقلانيت به واسطه بررسي و تحقيق در آموزه هاي ديني و قسمت ديگري از آن به واسطه عقل انسان به دست مي آيد كه امام موسي كاظم(ع) نيز مي فرمايد: «يكي از پيامبراني كه خداوند در كنار ديگر پيامبران فرستاده عقل انسان است». بنابراين مردم بايد از مسايل و خرافاتي كه درباره مهدويت در جامعه به وجود مي آيد دوري كنند كه عقلانيت مي تواند در اين زمينه راهگشا باشد. از اين رو مي بايست به كمك عقل، مطالعه و نقل روايت هاي صحيح اهل بيت(ع)، رفتارهاي نادرستي كه درباره مهدويت و انتظار به وجود مي آيد، تشخيص دهند تا مهدويت و انتظار صحيح نمايان شود.
**ولادت امام زمان (عج)؛ روز مستضعفان
حجت الاسلام صادقي درباره ارتباط ولادت امان زمان (عج) با روز مستضعفان اظهار داشت: با توجه به آيه پنجم «سوره قصص» كه خداوند مي فرمايد: «و ما بر آن هستيم كه بر مستضعفان روي زمين نعمت دهيم و آنان را پيشوايان سازيم و وارثان گردانيم» و تفسيري كه از آن انجام شده كه به عنوان آينده جهان و ايام ظهور امام زمان(عج) است. اين روز همان روزي بوده كه مستضعفان با غلبه بر ظالمان و مستكبران موقعيتي ممتاز مي يابند و با ظهور امام زمان(عج) تمام مستضعفان جهان به مقام معنوي نيز خواهند رسيد.
**مهدي موعود(عج)؛ نجات دهنده بشر از بي عدالتي و نابرابري
نويسنده كتاب «تحليل تاريخي نشانه هاي ظهور» توضيح داد: بي ترديد آموزه مهدويت و ظهور منجي از جذاب ترين آموزه هاي اعتقادي اسلام و حتي بسياري از اديان ديگر است. باور به آمدن فردي نجات بخش كه بشر را از رنج هايي كه در طي سدههاي متمادي بر اثر بي عدالتي و نابرابري متحمل شده اند، نجات مي دهد؛ همواره انسان ها را مشتاق كرده تا به دنبال آن منجي عدالت گستر برآيند و از هر فرصتي براي جست و جو و يافتن او استفاده كنند. هر چند سال هاي طولاني غيبت كبرا و ظهور فتنه هاي گوناگون كه در آن، حق و باطل در هم آميخته مي شود؛ زمينه را براي پيدايش افرادي سودجو و فرصت طلب فراهم مي آورد تا به دروغ فرياد عدالت و نجات سر دهند و با تزوير و نيرنگ، خود را در لباس و قامت مهدي(عج)، به مردم عرضه كنند كه اين امر شناسايي امام عصر(عج) را در هنگام ظهور دشوار مي كند. از اين رو منتظران واقعي بايد براي تشخيص صحيح، نشانه ها و معيارهايي كه ارايه شده را تشخيص دهند و امام خويش را شناخته و تكليف خود را در قبال همراهي و ياري او به انجام رسانند.
**وظايف مسلمانان در زمان غيبت
وي درباره وظايف مسلمانان در زمان غيبت و آماده شدن براي ظهور امام زمان(عج) گفت: بر پايه آيه هاي قرآن و روايت هاي موجود، در ارتباط با وظيفه مسلمانان در دوره هاي مختلف اسلامي تفاوتي وجود ندارد و مي بايست در جامعه مسلمانان نوعي اميد، انتظار و آماده سازي براي ظهور ايجاد شود كه مهمترين آنها مسايل عمومي و اجتماعي مانند اخلاق، رعايت حقوق ديگران و انصاف، دوري از جهالت ها و رفتارهايي است كه بايد در كنار اعمال ديني و عبادي در جامعه گسترش يابد و مردم آنها را رعايت كنند.
باور به مساله مهدويت فراتر از يك شناخت و نوعي گرايش به حقيقت و كمال است كه در وجود منتظران واقعي شكل مي گيرد. منتظر حقيقي نه تنها به لحاظ انديشه اي در پي شناخت امام عصر خويش خواهد بود بلكه در زندگي از الگوي رفتاري و اخلاقي ايشان نيز بهره برده و بدين ترتيب هرگونه رذيله و انحراف اخلاقي را از زندگي خويش مي زدايد.
عضو هيات علمي پژوهشكده تاريخ و سيره اهل بيت(ع) در پايان يادآور شد: با توجه به تحول هايي كه اكنون در سطح جهان اتفاق افتاده، وظايف فردي و اجتماعي هم كه مردم در جامعه رعايت مي كنند بايد به روز رساني شود اما اصول آن در قرآن و روايت هاي اهل بيت(ع) آمده است؛ يعني مبارزه با استكبار و ظلم ستيزي، رعايت اخلاق در مسايل سياسي و ... احكامي هستند كه در اسلام وجود داشته و امروز نيز مي بايست با در نظر گرفتن شرايط زمان و مكان اين آموزه ها در اولويت قرار گيرند.
6197
به مناسبت سالروز ميلاد حضرت مهدي(عج)؛
نيمه شعبان، نويدبخش طلوعي از جنس عدالت
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر:
82903739
تهران- ايرنا- نيمه شعبان طلوعي از جنس عدالت و آزادگي را به اهل يقين نويد مي دهد تا انسان ها با باور به مساله مهدويت در پي شناخت امام عصر خويش برآيند و با پرورش فضايل اخلاقي در زندگي، بستر ظهور يگانه منجي عالم بشريت را مهيا سازند.