۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 82904115
T T
۰ نفر
پكن از تلاش های كره شمالی برای صلح حمایت می كند

پكن - ایرنا - 'وانگ یی' وزیر خارجه چین اعلام كرد كشورش از تلاش های كره شمالی برای تحقق صلح و خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره كره حمایت می كند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری كره شمالی، 'وانگ یی' وزیر خارجه چین شب گذشته در دیدار با 'ری یونگ هو' همتای كره شمالی خود در 'پیونگ یانگ' افزود: چین از برگزاری نشست سران دو كره كه در تاریخ 27 آوریل برگزار شد و نتایج مهم آن استقبال می كند.
وانگ با اشاره به سفر 'كیم جونگ اون' رهبر كره شمالی به چین در ماه مارس اظهار كرد 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین و رهبر كره شمالی، در این سفر تاریخی بر توسعه روابط چین و كره شمالی، افزایش ارتباط و همكاری راهبردی بین دو كشور و شروع فصل جدیدی از روابط دو جانبه اجماع كردند.
وزیر خارجه چین با اشاره به اینكه نشست 'شی جین پینگ' و ' كیم جونگ اون' برنامه دو كشور جهت تقویت و توسعه روابط دوجانبه را طراحی كرده است اظهار كرد دوستی سنتی چین و كره شمالی، گنج مشترك و با ارزشی برای ملت دو كشور است و توسعه و انتقال این دوستی به نسل های آینده، راهبرد استراتژیك دو كشور است.
'ری یونگ هو' وزیر امور خارجه كره شمالی نیز در این دیدار گفت: حفظ و تقویت روابط عمیق و استراتژیك چین و كره شمالی از راهبردهای پیونگ است.
او گفت دیدار موفق رهبران دو كشور در پكن منجر به توافق مهم در مورد تقویت ارتباطات استراتژیك و همكاری دو جانبه شده و نقطه عطفی در تاریخ روابط كره شمالی و چین است.
مسایل سیاسی، اقتصادی و تحولات بین المللی نیز از سوی دو طرف در این نشست مورد رایزنی دقیق قرار گرفت.
همزمان خبرگزاری كره جنوبی یونهاپ اعلام كرده است كه موضوع سفر 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین به كره شمالی از جمله موارد مطروحه در این دیدار بوده است.
این گزارش تصریح می كند كه رییس جمهوری خلق چین پس از دیدار سران آمریكا و كره شمالی در چهار هفته آینده به كره شمالی سفر خواهد كرد.
'وانگ یی' اولین وزیر خارجه چین است كه در 11 سال گذشته به كره شمالی سفر كرده است و در جریان ملاقات امروز درباره دیدار سران دو كره، اجلاس قریب الوقوع سران آمریكا و كره شمالی، سفر 'شی' به 'پیونگ یانگ' و برقراری رژیم دایمی صلح در شبه جزیره كره گفت و گو كرده است.
چین خواستار آن است كه كشورهای دیگر جهان از توافق دوكره برای برقراری صلح دایمی در شبه جزیره كره در چارچوب یك معاهده حمایت كنند.
دو كره نیز موافقت كرده اند كه برای تعیین موضوعات مربوط به صلح دایمی اجلاس چهار جانبه با حضور این دو كشور و آمریكا و چین برگزار شود.
آساق**231**1904**