۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۱۲
کد خبر: 82904500
T T
۰ نفر
وزیر امور خارجه آلمان: برجام باید حفظ شود

وین - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه در حاشیه سفر آفریقایی به كشور اتیوپی، با رئیس رژیم صهیونیستی دیدار كرد و بار دیگر موضع آلمان و اتحادیه اروپا مبنی بر لزوم حفظ برجام را مورد تاكید قرار داد.

به گزارش ایرنا، هایكو ماس كه در نخستین مرحله از سفر آفریقایی به كشور اتیوپی سفر كرده است، در این كشور با 'روون ریولین' رئیس رژیم صهیونیستی دیدار و گفت وگو كرد. رئیس رژیم صهیونیستی نیز همزمان با وزیر خارجه آلمان به كشور اتیوپی سفر كرده و علاوه بر دیدار با مقامات این كشور در یك همایش تجاری با موضوع روابط رژیم صهیونیستی با اتیوپی و آفریقا نیز شركت كرد.
وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه ای اعلام كرد كه ماس در دیدار با ریولین علاوه بر مساله برجام و تاكید بر لزوم توافق هسته ای، درباره موضوع سوریه نیز گفت وگو كرد. ماس همچنین در خصوص اظهارات اخیر محمود عباس رئیس حكومت خودگردان فلسطینی درباره هولوكاست گفت كه آلمان با هرگونه تلاشی برای كم اهمیت جلوه دادن هولوكاست مخالف است.
وزیر امور خارجه آلمان روز پنجشنبه در آدیس آبابا همچنین پس از دیدار با 'توماس كویسی كوارتی' نایب‌ رئیس اتحادیه آفریقا در كنفرانس خبری بار دیگر بر موضع آلمان مبنی بر حفظ برجام تاكید كرد و نسبت به پیامدهای نابودی توافق هسته ای برای امنیت و ثبات منطقه هشدار داد.
ماس با تاكید بر اینكه دولت آلمان برای حفظ برجام و متعهد ماندن آمریكا به آن تلاش خواهد كرد، گفت: اظهارات اخیر 'بنیامین نتانیاهو' نخست‌وزیر اسرائیل مطلب جدیدی نداشت.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان نیز روز چهارشنبه در برلین در كنفرانس خبری پس از دیدار با نخست وزیر اسلواكی، بار دیگر در دفاع از توافق هسته ای با ایران تاكید كرد كه برجام نباید لغو شود اما در عین حال خواستار مذاكره با ایران در خصوص مسائل دیگر شد.
صدر اعظم آلمان در خصوص ادعاهای جدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته ای ایران نیز گفت لازم است كه این رژیم مطالب خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه دهد زیرا این آژانس دقیقا محلی است كه مسئول كار بازرسی های هسته ای است.
وزیر امور خارجه آلمان در اولین سفر آفریقایی خود در اتیوپی با معاون اتحادیه آفریقا دیدار و درباره مسائل دوجانبه و همچنین كمك مالی آلمان به اتحادیه آفریقا گفت وگو كرد. ماس پس از اتیوپی به كشور تانزانیا خواهد رفت.
شبد**اروپام**1078*1379
۰ نفر