۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۴۵
کد خبر: 82904612
T T
۰ نفر

بازی ضد ایرانی بولتون با مهره سوخته منافقین

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۴۵
کد خبر: 82904612
بازی ضد ایرانی بولتون با مهره سوخته منافقین

تهران-ایرنا- اگر چه برخی رسانه ها مانند فارین پالسی نوشته اند كه حضور جان بولتون در كاخ سفید امتیازاتی برای منافقین دارد، اما این سوال وجود دارد كه واشنگتن و شخص مشاور امنیت ملی كاخ سفید چقدر به این گروهك نیاز دارند و تا كجا حاضرند هزینه های این حمایت را بپردازند.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا، فایرن پالیسی در گزارشی نوشت: هرچند ایالات متحده تا همین اواخر از هرگونه رابطه با این گروهك دوری می كرد، اما اكنون، با حضور كابینه ای مملو از مخالفان ایران و به ویژه با حضور بولتون، امتیازات ویژه ای در انتظار گروهك منافقین خواهد بود؛ آنها راحت تر می توانند با كاخ سفید ارتباط بر قرار كنند.
بولتون مدت ها مدافع سازمان مجاهدین خلق ایران بوده و در چندین رویداد آنها سخنرانی كرده است. این سازمان تروریستی پس از انقلاب 1357 با انجام ترورهای كور و قتل صدها غیرنظامی، دیگر توجیهی برای حضور خود در ایران نداشت و در سال های نخست پس از انقلاب به كمك «صدام حسین» دیكتاتور عراق، اعضای آن به تدریج در سراسر اروپا و ایالات متحده پراكنده شدند.
هر چند در گزارش فایرن پالسی تلاش می شود در مصاحبه با تعدادی از تحلیل گران، وزن گروهك منافقین سنجیده شود و به صراحت بر منفور بودن این تشكیلات در میان مردم ایران تاكید می شود اما نمی توان به طور دقیق گفت كه آمریكای ترامپ چقدر روی منافقین حساب باز كرده است.
معاون سیاست خارجی كنگره می گوید كه با شناخت سیاست ها و مواضع این گروهك، «بولتون مستقل از مجاهدین خلق است و آنها كمترین دسترسی را به كاخ سفید خواهند داشت.»
تردیدی نیست كه شخص بولتون در سمت مشاور ترامپ روابطی با منافقین داشته است. او در ژوئیه 2017 در پاریس در نشست گروهك منافقین شركت كرد و از ضرورت براندازی حكومت ایران گفت اما به نوشته فارن پالسی به نقل از برخی ناظران، مشخص نیست كه او اكنون همین نگاه را به منافقین داشته باشد؛ وانگهی نمی توان از انگیزه های مالی بولتن و سایر حضار در میتینگ منافقین نیز غافل ماند.
گزارش شده است این گروهك برای سخنرانی هر كدام از مقامات آمریكایی تا 50 هزار دلار پرداخت می كنند. گفته می شود بولتون نیز برای سخنرانی های خود مبالغ هنگفتی دریافت می كرد اما هیچ گاه مبلغ آن را فاش نكرد.
«كریم سجادپور»، یكی از فعالان بنیاد صلح كارنگی می گوید: من معتقدم، تعاملات بولتون با مجاهدین خلق بالاتر از منافع مالی است. مجاهدین خلق ممكن است دارای یك مكتب فكری عقب مانده باشند اما در هر صورت دشمن، دشمن بولتون بشمار می آید و از طرفی پرداخت های سخاوتمندانه ای هم دارند.
«باربارا اسلاوین» رئیس گروه «پیشگام ایران» در اندیشكده شورای آتلانتیك در خصوص نقش این گروهك در آینده ایران، می گوید: آنها هرگز جنبشی برای تغییر رژیم ایران نخواهند بود. اگر چه بسیاری از ایرانی ها مشتاق تغییر هستند، اما نمی خواهند زیر سلطه مجاهدین خلق باشند.
بر اساس این گزارش، بولتون و تیم امنیت ملی كاخ سفید می دانند كه منافقین جایگاهی در افكار عمومی مردم ایران ندارند اما بر این باورند كه هنوز می توان از این گروه به عنوان ابزاری مهم برای تحت فشار قرار دادن و آزار حكومت ایران استفاده كرد.
در نهایت «آریانا طباطبایی» استاد دانشگاه جرج تاون و تحلیلگر امور ایران در این مورد به فایرن پالسی گفت: فعالیت های این گروهك در طول جنگ ایران و عراق و دیگر اقدامات تروریستی، سبب انزوای این گروهك در میان مردم ایران شده است و شاید اگر بولتون به سمت مشاور امنیت ملی كاخ سفید انتخاب نمی شد، این گروهك گوشه گیرتر از همیشه می شد، هرچند بازهم با روی كار آمدن وی، نمی توان اطمینان خاطر داشت كه منافقین، جایگاه خاصی پیدا كنند.
می توان گفت بازی بولتن با مهره منافقین، اگر چه به علت منفور بودن نزد افكار عمومی و اقدامات تروریستی آنها، محدود به اقداماتی ایذایی خواهد بود، اما به خاطر حساسیت شدید مردم ایران به این مساله، همین بازی محدود هم می تواند هزینه های سنگینی برای آمریكایی ها داشته باشد.
شبد***7276 **9241**9122