۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 82905190
T T
۰ نفر

كاستي هاي حوزه آب گيلان را به گردن هم نيندازيم

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۴
کد خبر: 82905190
كاستي هاي حوزه آب گيلان را به گردن هم نيندازيم

رشت - ايرنا - نماينده مردم شهرستان هاي رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي گفت: در بخش مديريت منابع آب، همه بايد به هم كمك كنيم و كاستي ها را به گردن يكديگر نيندازيم.

اسدالله عباسي روز شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا بيان داشت: همه مسئولان و دستگاه ها از جمله جهاد كشاورزي، آب منطقه اي، فرمانداري ها، بخشداري ها، دهياري ها و ... بايستي همكاري هاي لازم را در اين بخش انجام دهند تا با توجه به مشكل كم آبي، سال زراعي جاري را با موفقيت پشت سر بگذاريم.
وي انسجام مديريتي را در اين حوزه مهم ارزيابي و خاطرنشان كرد: لازم است مسئولان در گزارش تطبيقي سال گذشته با امسال، اقدامات انجام شده را به مردم اعلام كنند.
عباسي با بيان اينكه مسئولان بايستي در كنار كشاورزان باشند و از آنها فاصله نگيرند، ادامه داد: مسئولان با توجه به وضعيت موجود منابع آبي، به منظور همراهي بيشتر مردم براي جلوگيري از هدررفت آب، گزارش هاي لازم را به آنان ارائه دهند.
نماينده رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به برگزاري جلسه هاي مختلف در گيلان با هدف مديريت منابع آب استان براي سال زراعي جاري، كشاورزان را نيز در پشت سرگذاشتن سال زراعي موفق داراي وظايفي دانست و افزود: كشاورزان بايد با اتفاق نظر، تفاهم، صبر و حوصله در كنار مسئولان سختي هاي كمبود آب زراعي را پشت سر بگذارند.
عباسي به وجود مشكلاتي در گيلان از نظر هدايت آب هاي سطحي، مهار آب هاي شيرين و هدايت آب به مزارع اشاره و اضافه كرد: تا زماني كه سدهاي پلرود و شفارود به اتمام نرسند، نگراني هايي در پايين دست وجود دارد.
وي در خاتمه سخنانش با اشاره به مساعدت دكتر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه براي در نظر گرفتن اعتبار در خصوص مديريت آب كشاورزي استان، خواستار تخصيص و ابلاغ سريع تر منابع مالي يادشده شد.
نشاء عمومي برنج در مزارع استان گيلان آغاز شده است.
گيلان داراي 238 هزار هكتار شاليزار است كه از اين ميزان، 180 هزار هكتار آن از طريق كانال هاي آبرساني از آب سد سفيدرود آبياري مي شوند و بقيه نيز از آب بندان ها و رودخانه هاي داخلي استان استفاده مي كنند.
آب گذاري كانال هاي آب رساني مركز، شرق و غرب گيلان براي آبياري شاليزارهاي استان از طريق رهاسازي آب سد سفيدرود، از شنبه هشتم ارديبهشت ماه جاري آغاز شد. براي انجام كشت برنج در گيلان ابتدا 2 مرحله شخم (زمستانه و بهاره) از ابتداي دي ماه در زمين هاي شاليزاري تا اواخر فروردين ماه انجام مي شود. پس از انجام 2 مرحله شخم، عمليات خزانه گيري از فروردين ماه آغاز مي شود و از پنجم تا هفتم ارديبهشت ماه به بعد نيز زمان انتقال نشاء برنج به زمين هاي آب تخت شده است. از اين مرحله تا نيمه دوم تيرماه نيز زمان داشت برنج است و از اين زمان تا نيمه شهريورماه ، كار برداشت محصول برنج انجام مي شود.
استان گيلان داراي 238 هزار هكتار شاليزار است كه هر سال از تبديل يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك برداشتي آنها ، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفيد به دست مي آيد.
7286 / 2007