۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۰۰
کد خبر: 82906068
T T
۰ نفر
170 واحد قطعه سازي از تسهيلات نوسازي بهره مند مي شوند

مشهد- ايرنا- معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: 170 واحد قطعه سازي در كشور امسال از تسهيلات طرح نوسازي صنايع بهره مند مي شوند.

به گزارش ايرنا، محسن صالحي نيا شنبه شب در نشست وزير صنعت، معدن و تجارت با قطعه سازان خراسان رضوي در مشهد افزود: منابع مورد نياز در اين زمينه از صندوق توسعه ارزي و منابع ديگر در نظر گرفته شده است.
وي با بيان اينكه درصدد اصلاح و تعيين تعرفه ترجيحي واردات خودرو و قطعه هستيم، اظهار كرد: اين امر تا خرداد ماه امسال تعيين تكليف مي شود اما تعرفه ترجيحي براي قطعات منفصله تغيير نكرده است.
وي گفت: افزايش تعرفه ترجيحي براي مواد اوليه اي كه امكان توليد آن در داخل كشور وجود ندارد، در نظر گرفته خواهد شد.
صالحي با بيان اينكه سهم توليد خودرو در شركت ايران خودرو خراسان كاهش نمي يابد، افزود: در نظر است توليد پلت فرمهاي فعلي با رعايت استانداردها در اين شركت افزايش يابد.
رئيس انجمن قطعه سازان خراسان رضوي نيز در اين نشست گفت: 370 واحد در ارتباط با توليد قطعات خودرو و ماشين سازي در اين استان فعاليت دارند كه زمينه اشتغال 20 هزار نفر را فراهم كرده اند.
محمد مهدي شكورزاده افزود: توليد قطعه و سرمايه گذاري در اين زمينه در استان كاهش يافته و آينده خوبي براي قطعه سازان تصور نمي شود.
وي سرمايه گذاري براي واحدهاي توليد قطعات ويژه خودروهاي جديد، بازنگري در قراردادهاي بين خودروسازان و قطعه سازان، اصلاح شيوه قيمت گذاري خودرو، آناليز و به روز شدن قيمتها و رفع چالش خودروسازان با شوراي رقابت را خواستار شد.
دبير انجمن قطعه سازان خودرو نيز در اين نشست ارتقاي دانش فني و افزايش سرمايه گذاري را نياز عمده قطعه سازان دانست و گفت: 163 واحد قطعه سازي در كشور نيازمند تسهيلات براي نوسازي خط توليد هستند.
آرش محبي نژاد، عدم تناسب بين افزايش تعرفه هاي واردات خودرو و مواد اوليه، تلاش براي ماندگاري قطعه سازان و جلوگيري از تعطيلي آنها، كاهش بهره تسهيلات بانكي براي تامين سرمايه در گردش قطعه سازان و رسيدن آن به كمتر از 12 درصد و گشايش ال.سي داخلي براي قطعه سازان را خواستار شد.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: براي رفع بدهي خودروسازان به قطعه سازان پيشنهاد مي شود اگر سه ماه از مدت مقرر پرداخت ديون گذشت، بانك وارد عمل شده و به صورت فاينانس ريالي، نقدينگي مورد نياز قطعه ساز را تامين نمايد و خودروساز بدهي خود را به بانك بپردازد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر عدم تناسب تعرفه ترجيحي براي خودرو و قطعه، عدم توازن در حمايت از خودروساز و قطعه ساز را از مشكلات اين بخش ذكر كرد و افزود: درخواست مي شود بخشي از سهام شركت ايران خودرو به بخش خصوصي واگذار شود و دفتري براي قطعه سازان شركت سايپا در خراسان رضوي ايجاد شود.
7489 / 6053
۰ نفر