۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۱۹
کد خبر: 82907117
T T
۰ نفر

فوايد زالو درماني چيست

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۱۹
کد خبر: 82907117
فوايد زالو درماني چيست

اهواز - ايرنا - يك متخصص طب سنتي در خصوص زالو درماني، فوايد و عوارض آن نكاتي را ارايه داد.

دكتر فاطمه اميني يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: زالو درماني نوعي روش خونگيري
از بدن است كه سازمان غذا و داروي آمريكا آن را تاييد كرده كه علاوه بر اثرات مثبت و درماني، عوارضي را نيز به همراه دارد.
وي با اشاره به اينكه در اين روش از خواص درماني مواد موجود در بزاق زالو استفاده مي شود افزود: حدود 100ماده در بزاق زالو وجود دارد كه هيرودين به عنوان ماده ضد انعقاد خون از آن جمله است كه لخته هاي خون را تجزيه مي كند و در نتيجه استفاده از زالو در نقاط با لخته خون كمك كننده است.
اميني ادامه داد: زالو در درمان آمبولي ها( انسداد شريان 'سرخرگ' به وسيله يك جسم متحرك كه به طور معمول يك لخته خون است) و ترومبوز (لخته خوني)عروق بدن و براي بهبود عضو پيوندي به ويژه پوست مفيد است.
اين متخصص طب سنتي اظهار كرد: قرار دادن زالو در ناحيه عضو پيوندي، باعث افزايش خون رساني به آن منطقه و تسريع در بهبود عضو مي شود.
وي گفت: از آنجا كه زالو يكي از روش هاي دفع خون از بدن است براي خارج كردن خون آلوده از بدن استفاده مي شود.
اميني بيان كرد: استفاده از زالو در برخي موارد براي بهبود مشكلات قلبي نيز امكان پذير است اما ما تاكنون ورود نكرده ايم چون نياز به احتياط زيادي دارد اما از لحاظ علمي امكان پذير است.
اين متخصص طب سنتي ادامه داد: زالو در درمان زخم هاي عفوني مانند زخم پاي ديابتي نيز استفاده مي شود اما در اين گونه موارد پاكسازي بدن پيش از زالو اندازي اهميت دارد.
وي اضافه كرد: اگر بدون پاكسازي، زالو گذاري انجام شود، با خارج شدن خون آلوده از ناحيه زخم، خون آلوده بقيه نقاط بدن به آنجا سرازير و زخم بدتر مي شود.
اميني گفت: زالو بايد طبي و بهداشتي باشد و يك زالو فقط براي يك نفر استفاده شود و انجام اين كار فقط توسط متخصص طب سنتي مجاز است حتي پزشكان عمومي نيز از لحاظ آيين نامه اي مجاز به زالو گذاري نيستند.
اين متخصص طب سنتي در خصوص عوارض احتمالي اين روش اظهار كرد: ايجاد عارضه براي درمان ها از جمله زالو درماني حتي در بهترين مراكز درماني اجتناب ناپذير است.
وي افزود: در صورت انجام زالو درماني نزد فرد غير متخصص و بدون پاكسازي ، زخم را بدتر مي كند و در صورت آلوده بودن و استفاده از يك زالو براي بيش از يك نفر، خطر انتقال بيماري ايدز و هپاتيت را دارد.
اميني ادامه داد: درحالتي كه شرايط زالو درماني به صورت علمي رعايت شود ممكن است عوارضي از جمله خونريزي محل، درد، حساسيت، خارش، ورم و تغيير رنگ را به دنبال داشته باشد.
اين متخصص طب سنتي گفت: زالو درماني براي افراد زير 2 سال و بالاي 60 سال مجاز نيست و در هر فصلي نبايد انجام شود و فرد بايد ميزان خون كافي داشته باشد.
وي اضافه كرد: پزشكان بايد زالو را از مراكز پرورش مورد تاييد وزارت بهداشت تهيه كنند و چون دماي هواي خوزستان براي پرورش زالو مناسب نيست از مراكز خارج استان تهيه مي شود.
اميني افزود: دراهواز، آبادان و دزفول مراكز مجاز زالودرماني از جمله در سلامتكده طب سنتي دانشگاه علوم پزشكي اهواز فعال هستند.
3004/ 6037