۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸
کد خبر: 82908510
T T
۰ نفر
سالانه 252 زندانی جرائم مالی در آذربایجان غربی آزاد می شود

ارومیه- ایرنا- مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان غربی گفت: با همت خیران چهار هزار و 809 زندانی جرایم غیرعمد طی 19 سال گذشته در استان آزاد شده و به آغوش خانواده بازگشته اند كه با این آمار متوسط آزادی زندانیان مالی 252 نفر در سال است.

میرعلی اكبر بنی هاشمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تعداد زندانی جرایم غیرعمد از سال 1378 تاكنون به دلایل مختلف از جمله بدهی مالی غیركلاهبرداری، توانایی نداشتن در پرداخت مهریه و نفقه و دیه به زندان افتاده بودند.
وی بیان كرد: آزادسازی سالانه به طور متوسط 252 زندانی نشان دهنده توجه خیران به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و كاهش مشكلات آنهاست.
بنی هاشمی افزود: از ابتدای امسال نیز با كمك خیران 39 زندانی جرائم غیرعمد از زندان های استان آزاد شده اند.
وی گفت: بدهی مددجویان واجد شرایط از محل كمك ستاد دیه كشور، ستاد دیه استان و اخذ وام از بانك های عامل پرداخت می شود.
وی اضافه كرد: در مورد تصادفات نیز بدهی ها بیشتر از طریق صندوق تامین خسارت های بدنی كشور پرداخت می شود.
مدیركل زندان ها و اقدامات تامینی تربیتی آذربایجان غربی با اشاره به نزدیك بودن جشن های گلریزان برای كمك به زندانیان جرائم غیر عمد در ماه رمضان همزمان با سراسر كشور در استان بیان كرد: 492 زندانی مالی با 300 میلیارد ریال بدهی چشم انتظار كمك خیران در این ماه مبارك هستند.
به گزارش ایرنا، ستاد دیه با هدف آزادی زندانیانی كه جرایم آنان قتل غیرعمد (شبه عمد و خطائی)، صدور چك بلامحل غیركلاهبرداری، دیه تصادفات رانندگی و ترك انفاق و نداشتن توان پرداخت مهریه است، در ماه مبارك رمضان سال 1369 شمسی در كشور تشكیل شد.
این ستاد با دریافت كمك های مردم خیر و نیكوكار به مددجویان جرایم غیرعمد تسهیلات (بدون بهره و كارمزد) اعطا می كند و اقساط وام از سومین ماه پس از آزادی دریافت می شود تا زندانی فرصت اشتغال به كار پیشین را پیدا كند.
نداشتن هر نوع سابقه محكومیت كیفری، نداشتن فساد اخلاقی، نداشتن اشتهار به فسق و فجور، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر و داروهای روان گردان، داشتن حسن شهرت، سلامت نفس و صداقت در گفتار و كردار، داشتن حسن سلوك در ایام حبس به تائید مدیر زندان و نداشتن هیچ نوع امكان یا درآمد مالی برای پرداخت دیه با تائید گروه تحقیق از شرایط پرداخت تسهیلات به زندانیان جرایم غیرعمد برای آزادی است.
بر اساس یك سنت حسنه، همه ساله در ماه مبارك رمضان جشن های گلریزان برای آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و زندانیان نیازمند دارای شرایط لازم در كشور و آذربایجان غربی برگزار می شود.
8137/2093