۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۳۹
کد خبر: 82908939
T T
۰ نفر
تنهااز 40درصد سرمايه برق مازندران به خوبي استفاده مي شود

ساري – ايرنا – مديرعامل برق منطقه اي مازندران و گلستان گفت : ميزان سرمايه گذاري در صنعت برق استان حدود 45 هزار ميليارد ريال است كه از اين ميزان سرمايه ، به طور ميانگين فقط 40 درصد آن در اغلب فصول سال به استفاده مردم مي رسد .

حسين افضلي روز سه شنبه در گفت وگو با ايرنا افزود : 60 درصد از سرمايه برق استان فقط در 2 ماه پيك مصرف استفاده مي شود در حالي كه بيش از 10 ماه از سال خاك مي خورد و بلا استفاده است
به گفته وي عمده سرمايه گذاري ها در بخش هاي مختلف از جمله نيروگاه ها ، شبكه توزيع ، ترانس ها و مبدل ها و همچنين ايستگاه هاي تقويت است كه در اكثر سال بخش زيادي از اين ساختار بلا استفاده است .
مديرعامل برق منطقه اي مازندران و گلستان اظهار كرد : ميانگين مصرف در بيش از 10 ماه از سال حدود يك هزار و 800 مگاوات در سراسر استان است كه اين ميزان در فصل پيك مصرف به حدود سه هزار مگاوات مي رسد كه رشد 70 درصدي را نشان مي دهد .
افضلي با بيان اينكه بخش قابل توجه از اين مصرف به كولر ها و تهويه هاي خنك كننده مربوط مي شود ، افزود : به راحتي مي شود با اصلاح الگوي مصرف و مديريت در بهره وري از انرژي برق صرفه جويي قابل توجهي انجام داد .
وي يكي ديگر از عوامل افزايش مصرف را بازگشت خوش نشين ها از استان هاي همجوار به شهرها و روستاهاي مازندران دانست .
**35 درصد از مصرف در دوران پيك از سوء مصرف است
مديرعامل برق منطقه اي مازندران و گلستان تاكيد كرد : بيش از 35 درصد از مصرف در زمان پيك از سوء مصرف مشتركين برق است كه مي توانند با مديريت صحيح از اين موضوع جلوگيري كنند .
وي تاكيد كرد : با صرفه جويي در اين بخش مي توان هزينه ها و اعتبارات را به جاي توليد مضاعف انرژي به سمت اصلاح شبكه ، استاندارد سازي آن ، افزايش كيفيت خدمات و همچنين جايگزيني تجهيزات و نوسازي آنها هدايت كرد .
افضلي خاموش كردن سيستم سرمايشي در مواقع فقدان استفاده ، تنظيم كولرها روي درجه مناسب ( 25 درجه ) و عدم استفاده از وسائل برقي پر مصرف در زمان پيك مصرف بخصوص اواسط روز را اقداماتي ساده اما موثر براي مديريت مصرف دانست .
مديرعامل برق منطقه اي گلستان و مازندران گفت: مردم اگر در تابستان امسال برق بدون قطعي و خاموشي و مصرف دائم مي خواهند ، بايد همراهي داشته باشند و مصرف خود را مديريت كنند.
افضلي با اشاره به پيش بيني افزايش هفت تا هشت درصدي پيك مصرف در استان مازندران و كشور گفت: مازندران به علت شرايط مهمان پذيري و حضور جمعيت شناور و ساخت و سازهاي ويلايي بيشتر از ميانگين كشوري افزايش مصرف دارد.
**مردم هشدار كاهش آب و توليد برق را جدي بگيرند
مدير شركت توزيع برق منطقه اي مازندران و گلستان تاكيد كرد : به دليل كاهش بارندگي ها و به تبع آن كاهش آب پشت سدها و توربين هاي توليد برق ، مردم حتما كمبود انرژي برق راجدي بگيرند .
افضلي اظهار كرد : در حال حاضر نيروگاه هاي برق آبي كشور با كمبود 30 درصدي آب مواجه هستند كه در توليد برق تابستان آنها تاثير خواهد گذاشت .
تابستان سال گذشته مردم سراسر مازندران در مرداد ماه حدود سه هزار مگاوات مصرف كردند كه ركورد جديد در مصرف برق بود .
اين درحالي است كه ميانگين مصرف در 9 ماه بهار ، پاييز و زمستان دراين استان حدود يك هزار و 800 مگاوات است كه در تابستان افزايش 100 درصدي را نشان مي دهد .
امسال شركت برق منطقه اي مازندران براي تامين مصرف بالاي برق در تابستان71 پروژه را برنامه ريزي و پيش بيني كرد كه تا كنون 190 ميليارد تومان اعتبار هزينه شد و براي اتمام باقي پروژه ها به 170 ميليارد تومان ديگر نياز دارد.
بر اساس اعلام شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان توان توليد انرژي برق استان حدود 2 هزار مگاوات است كه در زمان پيك مصرف باقي را از شبكه سراسري دريافت ميكند .
7335/1899