۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82908968
T T
۰ نفر

امكان شناسايي 56 نوع آنتي‌بيوتيك در مواد غذايي

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۰
کد خبر: 82908968
امكان شناسايي 56 نوع آنتي‌بيوتيك در مواد غذايي

تهران-ايرنا- مجري طرح سلامت غذايي كشور، كنترل مصرف آنتي بيوتيك ها در مواد غذايي از جمله لبنيات و عسل را از اولويت هاي مهم وزارت بهداشت اعلام كرد و گفت: امكان شناسايي سريع 56 آنتي بيوتيك در مواد غذايي فراهم شده است.

دكتر حسن يزدان پناه امروز سه شنبه در حاشيه كارگاه آموزشي' شناسايي سريع آنتي بيوتيك در مركز تحقيقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به خبرنگار علمي ايرنا، اظهار داشت: انتقال تكنولوژي اين كار مهم به كشور انجام شده تا شاهد زمينه ارتقا و سلامت مواد غذايي كشور از نظر عدم وجود آنتي بيوتيك ها باشيم.
عضو هيات علمي مركز تحقيقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي افزود: آنتي بيوتيك هايي كه در صنايع مواد غذايي بايد شناسايي شوند 56 مورد است كه با انتقال فناوري زمينه شناسايي سريع اين تعداد آنتي بيوتيك در مواد غذايي فراهم شده است.
وي اظهار داشت: تعدادي از محققان مركز تحقيقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و سازمان غذا و دارو در دوره هاي آموزشي اين موضوع در داخل و خارج از كشور شركت كردند تا زمينه هاي لازم براي شناسايي اين تعداد آنتي بيوتيك در كشور فراهم شود.
يزدان پناه، بر لزوم كنترل و شناسايي سريع آنتي بيوتيك هاي غير مجاز در مواد غذايي تاكيد كرد و گفت: اين آنتي بيوتيك ها نبايد در مواد غذايي استفاده شوند و با انتقال اين تكنولوژي ها زمينه شناسايي آنها هم در كشور مهيا مي شود.
استاد گروه سم شناسي دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با توجه به پيشرفت هاي اين حوزه لزوم بروز روساني روش هاي شناشايي سريع آنتي بيوتيك ها در كشور ضروري دانست و گفت: شناسايي سريع و آناليز آنها فوق العاده مهم و اين موضوع در دنيا روبه گسترش است و بايد با استفاده از روش هاي نوين و توانمندي هاي لازم آنتي بيوتيك هاي موجود را شناسايي كرد.
يزدان پناه به برگزاري نهمين دوره آموزشي با عنوان ' شناسايي سريع آنتي بيوتيك ها در مواد غذايي ' اشاره كرد و گفت: ارتقاي سلامت مواد غذايي از جمله برنامه هايي است كه با همكاري سازمان غذا و دارو، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مركز همكاري هاي تحول و پيشرفت رياست جمهوري، مركز تحقيقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از سال 93 در دست اجرا است.
وي گفت: تاكنون 9 دوره آموزشي در زمينه شناسايي انواع سموم در مواد غذايي برگزار شده كه 6 دوره آن در داخل كشور و 3 دوره آن در كشورهاي هلند، مجارستان و اتريش برگزار شده است. از مجموع اين دوره ها، 3 دوره مربوط به روش هاي شناسايي سريع و پيشرفته آنتي بيوتيك ها در مواد غذايي بوده است.
نهمين دوره آموزشي ' شناسايي سريع در مواد غذايي' امروز سه شنبه با حضور 2 نفر از متخصصان انستيتو سلامت غذايي هلند و جمعي از محققان ايراني و با همكاري مركز تحقيقات سلامت غذا دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در مركز آزمايشگاه هاي مرجع كنترل غذا و داروي سازمان غذا و دارو برگزار شد.
علمي ** 1201 **1440
۰ نفر