به گزارش خبرنگار ایرنا ، پارسال در مجموع 618 نفر بر اثر حوادث رانندگی در مازندران جان باختند كه 191 نفر عابر پیاده بودند .
بر اساس گزارش پزشكی قانونی مازندران ، 41 درصد عابرانی كه سال گذشته بر اثر تصادف هنگام عبور از عرض خیابان های استان جان باختند بالای 61 سال سن داشتند .
این در حالی است كه كمترین میزان تلفات در میان عابران پیاده مربوط به گروه سنی 11تا20 سال با 2 درصد بوده است .
همچنین بر اساس این گزارش ، بیشترین آمار مرگ عابران پیاده در این مدت در شهرستانهای بابل با 38 ، ساری با 21 و قائمشهر با 20 مورد ثبت شده است در حالی كه كلاردشت با یك تلفات ، امن ترین شهر برای عابران پیاده بود .
این گزارش حاكیست كه 73 درصد از عابران پیاده به وسیله خودروهای سواری به كام مرگ كشیده شدند كه خودروی پراید در مرگ 44 نفر دخیل بوده است.
خودروی نیسان كه بیشترین آمار تردد آن در كشور مربوط به مازندران است ، باعث مرگ 13 درصد از عابران پیاده شد .
در حالی كه به صورت سنتی افكار عمومی از خودروهای سنگین ترس و نگرانی دارند ، آمار پزشكی قانونی مازندران نشان می دهد تنها 6 درصد از مرگ عابران پیاده مربوط به تصادف با این خودروی سنگین بود. علت مرگ چهار درصد باقی مانده از عابران پیاده هم موتورسیكلت و دیگر انوع و وسایل نقلیه بوده است .
** چشم ها را باید شست
این آمار ضرورت تغییر نگاه جامعه را نسبت به سالمندان و چاره اندیشی برای حفاظت از این گروه سنی بویژه هنگام عبور از عرض خیابان ها برجسته می كند.
به صورت سنتی در جامعه ما چه در گروه رهگذران و چه در نگاه رانندگان ، تنها كودكان ، گروه توانخواه هنگام عبور از خیابان ها محسوب می شوند و موضوعی به عنوان سالمندی و آسیب پذیری هنگام گذر از خیابان ها مطرح نیست .
جمعیت استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی با سرعت بیشتری از میانگین كشوری در حال پیر شدن است و برابر برآورد دانشگاه علوم پزشكی هم اكنون حدود 12 درصد از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری این استان بالای 60 سال سن دارند .
این وضعیت به همراه بسامان نبودن مسیرهای عبور از خیابان در نقاط درون و برون شهری برای عابران ، ضریب خطر مرگ را برای سالمندان دو چندان كرده است .
بسیاری از محل های عبور عابران در نقاط داخل شهرهای مازندران فاقد چراغ های راهنمایی است و در بیرون از شهرها هم تقریبا هیچ محل مشخص دارای حداقل ضریب امنیت برای عبور عابران وجود ندارد .
بر خلاف ذهنیت موجود ، عابران پیاده سالمند قادر به استفاده از پل های عابر پیاده فاقد آسانسور در داخل و بیرون شهرها نیستند و توان لازم را هم برای پیمودن مسافت های طولانی تا رسیدن به محل های امن عبور از عرض خیابان ندارند و به همین خاطر بیش از سایر گروههای سنی در معرض خطر مرگ قرار دارند .
بررسی اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران هم نشان می دهد كه 90 درصد تصادفات منجر به مرگ عابرین پیاده در محل های غیر ایمن و خط كشی نشده رخ داده است.
رئیس اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این كه بیشتر سالمندان غرور خاصی در كمك گرفتن از دیگران دارند ، گفت : ضعف جسمانی بویژه در گرفتن گام بلندتر و تخمین سرعت خودرو و از همه مهم تر عبور از عرض خیابان های های غیر امن سبب تصادفات منجر به مرگ آنان می شود.
سرهنگ رحیم باقری افزود : همه رانندگان و خانواده های دارای سالمند باید بیشتر مراقب این افراد باشند ، چرا كه این افراد قادر به تشخیص درست سرعت خودروها نبوده و همچنان فكر می كنند بیشتر خودروها مانند پیكان های پیش از دهه 70 هستند .
وی در عین حال به وجود تصادفات در محل عبور خط عابر پیاده كه منجر به فوت شده ، اشاره كرد و بیان داشت : اینكه 10درصد فوتی های عابرین پیاده در این مكان ها بوده كه نشانگر بی توجهی رانندگان است و آنان مقصر اصلی شناخته می شوند.
** همیشه راننده مقصر نیست
سرهنگ باقری همچنین بر ضرورت تغییر نگرش و ذهنیت جامعه در باره مقصر تصادفات تاكید كرد و گفت : اصولا افكار عمومی پس از هر تصادف عابر پیاده این پاسخ را دارد كه ' عابرین پیاده كور هستند و در هر حالت راننده مقصر است ' .
وی افزود : بر اساس قانون ، رانندگانی كه خارج از خط عابر پیاده ، 100 متر یا نزدیكتر از این مسافت به پل های هوایی و یا زیرگذرهای ویژه عابرین پیاده تصادف كنند ، مقصر شناخته نمی شوند و بیمه نیز خسارتی پرداخت نمی كند.
رئیس اداره عملیات كنترل ترافیك راهنمایی و رانندگی مازندران در عین حال به وجود برخی مشكلات ایمن سازی عبور عابرین پیاده در شهرهای استان اشاره كرد و توضیح داد : خط كشی ها و علائم در بسیاری از خیابان های شهری برای عبور عابرین مشخص شده نیست و شهرداری ها مقصر شناخته می شوند.
وی ادامه داد : باید بپذیریم كه بیشتر سالمندان قادر به عبور از پل های هوایی سنتی نبوده و باید این معابر به پل های برقی مجهز شوند.
سرهنگ باقری گفت : شهرداران در شهرها و مسئولان راه و شهرسازی در بیرون از شهرهای استان باید نسبت به ایمن سازی محل عبور عابرین پیاده اقدام عملی كنند.
وی بر ضرورت رعایت سرعت مطمئن و دیگر مقررات هنگام رانندگی هم تاكید كرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد كه استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، تصادفات متعددی را در جاده های مازندران رقم می زند .
بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی 70 تا 90 درصد علت مرگ ها و آسیب های تصادفات ، ناشی از خطای انسانی است . بی توجهی به جلو ، صحبت كردن با موبایل ، غذا خوردن و شوخی كردن هنگام رانندگی ، سرعت بالا ، انحراف به چپ از جمله مهم ترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب می شود.
6990/1654
ساری - ایرنا - تازه ترین گزارش پزشكی قانونی مازندران نشان می دهد یك سوم از قربانیان تصادفات رانندگی در این استان عابران پیاده هستند و در این میان افراد سالمند تقریبا نیمی از كشته شدگان را تشكیل می دهند .