۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 82909800
T T
۰ نفر

350 هزار دام در آذربايجان غربي واكسينه مي شوند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۱۶
کد خبر: 82909800
350 هزار دام در آذربايجان غربي واكسينه مي شوند

اروميه- ايرنا- مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي با اشاره به آغاز طرح واكسيناسيون دام هاي استان عليه تب برفكي، گفت: 350 هزار راس از دام هاي استان در قالب اين طرح به صورت رايگان واكسينه مي شوند.

كاميار داهيم روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين طرح به مدت يك ماه با همكاري 61 مركز مايه كوبي بخش خصوصي و نظارت تعداد 27 اكيپ نظارتي بخش دولتي اجرا مي شود.
وي بيان كرد: كانون هاي بيماري، مناطق و نواحي حساس و حوزه قرنطينه آنها، دامداري هاي صنعتي، روستاهاي اطراف، بازارهاي هفتگي دام و روستاهاي با جمعيت دامي بالا در اولويت واكسيناسيون قرار مي گيرد.
داهيم از دامداران خواست تا براي حفظ سلامت دام‌هاي خود و جلوگيري از شيوع بيماري‌ تعامل لازم را با اكيپ‌هاي دامپزشكي براي انجام عمليات مايه‌كوبي و ساير خدمات دامپزشكي داشته باشند.
وي اضافه كرد: لازم است تا جهت اطمينان از پوشش حداكثري اين واكسيناسيون از خريد و فروش و جابجايي دام ها در مدت زمان اجراي طرح خودداري شود.
داهيم گفت: واكسيناسيون در بهترين شرايط 70 درصد ايمني بدن دام‌ها در برابر بيماري تب برفكي را ايجاد مي‌كند و دامداران بايد براي ايمني كامل دام به ضد عفوني، رعايت اصول بهداشتي و قرنطينه توجه ويژه داشته باشند.
مديركل دامپزشكي آذربايجان غربي از دامداران خواست تا در صورت مشاهده هرگونه علائم از بيماري تب برفكي مراتب را به نزديكترين شبكه دامپزشكي اطلاع دهند.
به گزارش ايرنا آذربايجان غربي داراي 9 ميليون راس دام اعم از سبك و سنگين و انواع طيور و ماكيان است.
مرزي بودن استان و واقع شدن در كريدور مهاجرتي پرندگان باعث شده است تا دام ها و طيور استان بيشتر در معرض خطر قرار بگيرند و نيازمند توجه و نمونه برداري مستمر باشند.
همه ساله جمعيت دام هاي سنگين در چهار نوبت و دام هاي سبك در يك نوبت عليه بيماري تب برفكي در استان مايه كوبي و ايمن سازي مي شوند.
ايمن سازي تعداد 235 هزار راس دام در فاز اول، 240 هزار راس دام در فاز دوم و 207 هزار راس دام در فاز سوم اجراي اين طرح در سال گذشته انجام شد و پوشش 51 درصدي ايمن سازي عليه اين بيماري تحقق يافت.
تب برفكي بيماري ويروسي و بسيار واگيردار دام هاي زوج سم است و در دام هاي اهلي و حيات وحش ديده مي شود و مي تواند خسارت اقتصادي فراواني را به صنعت دامپروري، دامداران و روستائيان وارد كند.
تلفات اين بيماري در دام هاي بالغ كم و بندرت اتفاق مي افتد ولي در دام هاي جوان تلفات قابل توجهي دارد و از همه مهمتر خسارت بسيار شديد اقتصادي و تبعات اجتماعي ناشي از كاهش توليدات دامي و كاهش بهره وري دام است.
7125 /3072