۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 82909987
T T
۰ نفر
تعطيلي روزنامه‌ها ضربه به دموكراسي است

شيراز-ايرنا- مدير مسئول روزنامه نيم ‌نگاه شيراز با تأكيد بر اينكه مطبوعات ركن چهارم دموكراسي هستند، گفت: از بين رفتن تريبوني كه مي‌تواند براي مردم و به‌عنوان سخنگوي آنان آينه تمام ‌نماي مشكلات باشد، ضربه‌اي مهلك بر بدنه دموكراسي و لطمه‌اي به نظام سياسي است.

ابراهيم عباسي چهارشنبه در گفت و‌گو با ايرنا ادامه داد: ما در جنگ اطلاع‌ رساني به دشمن باخته ‌ايم و مسئولان كمتر به اين بعد توجه كردند كه ما سلاحمان را كه همان ابزار ارسال پيام است، از دست داده‌ايم.
وي با بيان اينكه امروز بايد در سوگ مطبوعات سخن بگوييم بيان داشت:به نظر مي رسد جمهوري اسلامي ايران تريبون‌هاي رسمي‌اش را از‌دست داده است و مطبوعات نيز در اين جنگ مانند صدا و سيما ضربه ديده‌اند كه آمار تيراژ روزنامه‌ها در كشور گواه آن است.
عباسي افزود: آمار تيراژ روزنامه ها همواره محرمانه بوده و هست و پيش‌بيني مي‌شود تيراژ روزنامه‌ها هم‌اكنون 500هزار نسخه باشد و چه بسا كمتر از اين نيز باشد با اين حال 500 هزار تيراژ روزنامه در كشوري 80 ميليوني وضعيتي بحراني را نشان مي‌دهد.
مديرمسئول روزنامه نيم ‌نگاه بيان كرد: دير نيست كه مطبوعات مخصوصاً در شهرستان‌ها، يكي پس از ديگري تعطيل شوند.
وي گفت: امروز تشويش اذهان عمومي و نشر اكاذيب به سد و ابزاري بدل شده كه اداره‌ها و سازمان به ‌واسطه آن، دهان رسانه‌ها را مي‌بندند و آن‌ها را محكوم مي‌كنند.
اين فعال رسانه‌‌اي با بيان اينكه اساس مشكل مطبوعات اقتصادي نيست، اظهار كرد:بايد نگاه كلي و فرهنگي به روزنامه‌ها تغيير كند و اين تفكر كه روزنامه خبرنامه است عوض شود.
عباسي با انتقاد از پرداخت‌هاي ادارات به روزنامه‌ نگاران در قالب كارت هديه گفت: كارت هديه‌ها بزرگترين و زشت‌ترين حركت غير فرهنگي است و به مثابه اعانه‌اي است كه جايگاه مطبوعات را به زير مي‌كشد.
وي با انتقاد از نحوه استفاده افراد و گروه‌هاي سياسي از روزنامه‌ها در دوران انتخابات بيان داشت: نمايندگان مجلس مطبوعات را براي ورود به مجلس مي‌خواهند و پس از آن قانوني براي حمايت از آن‌ها تعريف نمي‌كنند در حالي كه روزنامه‌ها بايد به آن‌ها هشدار دهند و بر عملكرد آن‌ها نقد بنويسند.
عباسي افزود: روزي خواهد رسيد كه عملكرد نسل گذشته و امروز ما در مورد مطبوعات نقد خواهد شد و من همان نسل را شاهد مي‌گيرم كه ما درد و درمان را داشتيم اما كاري درخور نكرديم.
چندي پيش مديران روزنامه هاي شيراز در تيتتري هماهنگ اعلام كردند كه اين روزنامه ها به دليل مشكلات اقتصادي در آستانه تعطيلي هستند.
روزنامه هاي خبرجنوب، نيم نگاه،عصر مردم، افسانه، تماشا، شيراز نوين، سبحان و طلوع در شيراز فعاليت دارند.
7375 /1876