۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82910128
T T
۰ نفر

سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی در مرحله تصویب است

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 82910128
سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی در مرحله تصویب است

ایرنا - بیرجند - رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی گفت: سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی پس از آخرین مرحله تدوین، برای تصویب به سازمان برنامه و بودجه كشور ارایه شد.

محمدرضا آرین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروهی متشكل از نمایندگان سایر استان ها و وزارتخانه ها، نظرات و نقدهای خود را در خصوص سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی تا 2 هفته آینده به صورت مكتوب اعلام خواهند كرد و سازمان نیز پس از جمع بندی نتایج آن را به استان می فرستد.
وی با اشاره به نظر مثبت مسئولان كلان كشور در خصوص سند آمایش استان اظهار كرد: از آنجا كه سند آمایش هر استانی باید با استان های همجوار تطابق داشته باشد، لازم است تمامی استان ها سندهای آمایش خود را به سازمان برنامه و بودجه كشور ارایه دهند تا پس از اینكه تطابق نهایی با سند ملی انجام شد، به تصویب برسد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: تاكنون سند آمایش 17 استان از جمله خراسان جنوبی تمام شده و بقیه استان ها نیز تا تیرماه موظف هستند برای تطابق با سند ملی سند آمایش خود را ارایه دهند.
وی افزود: در این طرح مطالعه جامع در سطح خراسان جنوبی انجام و افقی نیز برای 1415 این استان در نظر گرفته شده است كه تمامی قابلیت ها و محدودیت های 11 شهرستان استان را در بر می گیرد.
آرین بیان كرد: این سند آینده خراسان جنوبی را ترسیم كرده است و برنامه ها را به آن سمت هدایت می كند.
وی با بیان اینكه آرمان های تعریف شده در سند آمایش آینده استان را رقم خواهد زد گفت: برخلاف شبهه ای كه برخی دستگاه های متولی دارند، از این سند برای توزیع اعتبارات نمی توان سهم خواهی كرد بلكه سند آمایش سرزمینی یك نقشه راه برای استان است كه اجرایی شدن آن همت همه دستگاه ها را می طلبد.
وی افزود: اگر اصلاح قوانین و مقررات اتفاق افتد و راهبرد مشخص شده در این سند نیز انجام شود خراسان جنوبی در افق 1415 به اهداف خود خواهد رسید.
مجرح طرح مطالعات آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی پیش از این به ایرنا گفته بود: آمایش سرزمین تنها راه رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار است و مسئولان باید در قالب سند چشم انداز، به آینده نگاری و چگونگی توسعه بپردازند.
دكتر محمدمهدی خطیب افزود: طرح آمایش سرزمین از سال 92 در 2 بخش تحلیل وضعیت موجود، شناخت چالش ها و تناقض ها در استان و آینده نگاری در طراحی و برنامه ریزی برای رسیدن به وضعیت مطلوب با حضور 40 كارشناس نخبه مورد بررسی قرار گرفته است.
خراسان جنوبی با بیش از 768 هزار نفر جمعیت و 460 كیلومتر مرز مشترك با افغانستان سومین استان كشور از نظر وسعت است.
این استان مرزی 11 شهرستان دارد و بیرجند مركز خراسان جنوبی است.
ع.ب*3028