۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82910156
T T
۰ نفر
خدمات پرستاري به بيش از 21 هزار نفر از والدين شهدا ارائه شد

تهران - ايرنا - معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران با اشاره به خدمات مراقبت در منزل و پرستاري به ايثارگران و خانواده هاي شهدا گفت: به طور ميانگين به 21 هزار و 239 نفر از والدين شهدا خدمات پرستاري ارائه شد.

به گزارش ايرنا از اعلام روز چهارشنبه بنيادشهيد، عبدالرضا عباسپور از خدمات درماني و پزشكي ارائه شده به ايثارگران به خصوص جانبازان و والدين شهدا را خدمات مراقبت در منزل و پرستاري عنوان كرد و افزود: با توجه به اصلاح ماده 26 قانون جامع خدمات ‌رساني به ايثارگران، خدمات مراقبت پرستاري به حدود 46 هزار نفر از جانبازان و يك هزار 613 نفر از همسران شهدا ارائه مي‌ شود.
به گزارش ايرنا، آمار پدران شهدا 49 هزار و 572 نفر و مادران شهيد نيز 106 هزار و 391 نفر هستند.

** اعزام جانبازان نيازمند درمان به خارج از كشور كاهش يافت
وي ادامه داد: با اقدامات اساسي، اكنون نياز اعزام به خارج جانبازان نيازمند درمان تا حد بسيار زيادي كاهش يافته است و از حدود 200 به 16 مورد در يك سال رسيده است و با دعوت از متخصصان طراز اول خارجي در زمينه ‌هاي مختلف، درمان ايثارگران مديريت مي ‌شود و در سال گذشته 21 تيم پزشكي خارجي به كشور ايران دعوت شدند و يك هزار و 419 نفر توسط اين تيم ‌ها ويزيت اوليه شدند كه 288 نفر از اين بيماران تحت عمل جراحي قرار گرفتند.
وي با اشاره به راه ‌اندازي كلينيك ‌هاي چند تخصصي در بيمارستان ‌هاي ساسان و خاتم ‌الانبياء (ص) براي درمان بيماران با مشكلات متعدد گفت: از جمله اين مراكز كلينيك‌ هاي شيميايي، درد و تشنج هستند كه بيماران به صورت كار تيمي مورد درمان قرار مي ‌گيرند. بيماراني كه به اين كلينيك‌ ها مراجعه مي‌ كنند تحت درمان قرار مي ‌گيرند و در صورت عدم بهبودي به متخصصين خارجي ارجاع داده مي ‌شوند.
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد در ادامه يكي از اولويت ‌هاي اصلي بنيادشهيد را ارائه خدمات درماني و پزشكي به ايثارگران دانست و گفت: بنيادشهيد براي ارائه اين خدمات از تمام امكانات داخل كشور و حتي امكانات خارج كشور استفاده مي‌كند. بيش از 80 درصد خدمات درماني مورد نياز ايثارگران از طريق بيمه‌ هاي همگاني و تكميلي انجام مي ‌شود كه بيمه همگاني از طريق سازمان بيمه سلامت صورت مي ‌گيرد.
وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر حدود 760 هزار نفر تحت پوشش اين بيمه قرار دارند و اين بيمه‌ شدگان از خدمات بيمارستان‌هاي دولتي استفاده مي‌كنند.
عباسپور اظهار داشت: يك ميليون و 673 هزار نفر از ايثارگران و افراد تحت تكفل آنان نيز تحت پوشش بيمه تكميلي قرار دارند و خدمات درماني شامل خدمات كلينيكي، پاراكلينيكي، دارو و بستري از طريق اين بيمه به صورت كامل پوشش داده مي‌شود و اين بيمه هيچ ‌گونه فرانشيزي نيز ندارد. در حال حاضر سالانه حدود 24 ميليون مراجعه به كلينيك ‌ها و پاراكلينيك ها و بيش از 380 هزار مورد بستري براي ايثارگران انجام مي ‌شود.

** انجام طرح پايش سلامت براي 163 هزار ايثارگر
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد يكي ديگر از رويكردهاي اين معاونت را نظارت بر درمان و ارائه خدمات مستقيم درماني به ايثارگران عنوان كرد و گفت: براي اجراي اين كار طرح پايش سلامت با مشاركت بيش از 600 پزشك در سراسر كشور در حال اجراست كه طي آن 163 هزار نفر به صورت دوره ‌اي تحت ويزيت قرار مي‌ گيرند و در صورت نياز به مراكز درماني ارجاع داده مي ‌شوند كه اين ايثارگران داراي پرونده الكترونيك درماني نيز هستند.
عباسپور افزود: در همين راستا طرح اعزام تيم ‌هاي تخصصي پزشكي به استان‌هاي كم برخوردار براي شناسايي بيماران نيز انجام مي‌ شود كه شامل تخصص‌ هايي چون اعصاب و روان، ارولوژي، ارتز و پروتز، ريه، مغز و اعصاب، چشم پزشكي و پوست است. سال گذشته 16 تيم درماني براي اين كار به استان‌ ها اعزام شدند كه حدود يك هزار و 300 نفر تحت ويزيت قرار گرفتند و در صورت لزوم براي اقدامات تكميلي به تهران اعزام شدند.
وي يكي ديگر از حوزه ‌هاي كاري معاونت بهداشت و درمان را كميسيون ‌هاي پزشكي دانست و گفت: اين كميسيون وظايفي چون تعيين درصد، حالت اشتغال، احراز شهادت، تعيين پست هم ‌طراز و تقليل ساعات كاري را بر عهده دارد و اين كار با همكاري بيش از 50 متخصص در حال انجام است و تيم‌ هاي تخصصي اين كميسيون به صورت منظم به استان ‌ها اعزام مي ‌شوند.
وي ادامه داد: اين كميسيون داراي 6 شعبه تخصصي است كه شامل اعصاب و روان، شيميايي، آسيب ‌هاي عمومي، بانوان، شعبه فوتي و شعبه عالي مي‌ شود. در سال 1396، 45 هزار نفر در كميسيون ‌هاي پزشكي شركت كردند كه حدود 8 هزار مورد مربوط به اولين مراجعه و بقيه مربوط به كميسيون تجديد نظر بود.
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد در خصوص بيمارستان‌ هاي روانپزشكي بنياد شهيد گفت: در حال حاضر 10 بيمارستان روانپزشكي با حدود 980 تخت در سطح كشور فعال هستند كه از اين تعداد 9 بيمارستان در ارزشيابي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي رتبه يك را كسب كرده‌اند.
اجتمام * 7268 ** 1418