۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 82910383
T T
۰ نفر
سیاست ایران ماندن در برجام بدون آمریكاست

شهركرد- ایرنا- معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران با تاكید بر حفظ منافع ملی باقی ماندن در برجام بدون آمریكاست.

به گزارش ایرنا، لعیا جنیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در شهركرد افزود: شركای دیگر برجام باید بتوانند به ایران تضمین و اطمینان را بدهند كه منافع مشروع ملی ایران در قالب این پیمان تامین شود.
وی اظهار داشت: آمریكا با خروج از برجام از نظر شكلی و ماهوی پیمان را نقض كرد و این خروج خلاف منشور سازمان ملل و نیز صلح و امنیت جهانی است.
معاون حقوقی رئیس جمهوری گفت: هر پیمانی كه بر ترویج صلح و امنیت جهانی در قالب منشور سازمان ملل منعقد می شود، پایبندی به آن الزامی است.
وی تصریح كرد: خروج آمریكا از برجام علاوه بر اینكه خلاف منشور سازمان ملل متحد است، آن را نیز تحت الشعاع قرار داده است.
به گفته وی، آمریكا در مساله برجام به تعهدات خود عمل نكرد و مسئول بررسی اجرای تعهدات طرفین نیز آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
جنیدی افزود: براساس برجام باید آمریكا نسبت به برداشت تحریم های وضع شده علیه ایران در ایالت های خود اقدام می كرد و پس از آن در سطح فدرال تحریم ها نقض می شد كه به این تعهدات خود نیز عمل نكرد.
به گفته وی، باید براساس برجام زمینه سازی برای توسعه تجارت ایران نیز انجام می شد، اما آمریكا بر خلاف آن عمل كرد و حتی اقدام به تهدید كرد.
معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: با توجه به مجموعه ضمانت های اجرایی كه درون برجام وجود دارد، خروج آمریكا از برجام خلاف است.
جنیدی همچنین گفت: معاونت حقوقی رئیس جمهوری لایحه شفافیت اقتصادی را به دولت ارائه كرده است تا از كسانی كه تخلفات مالی را افشا می كنند، حمایت شود.
وی اظهار داشت: لایحه حقوق بشر و شهروندی به دولت ارائه شده است و كمیسیون های دولت باید این لایحه را بررسی كنند.
به گفته وی، در صورت تصویب دولت، این لایحه به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سی امین همایش یكروزه اتحادیه سراسری كانون وكلای دادگستری ایران با حضور جنیدی معاون حقوقی رییس جمهوری در شهركرد برگزار شد.
2097/6021
۰ نفر