۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۳۶
کد خبر: 82910787
T T
۰ نفر

خطر ريزش بافت قديم دزفول را تهديد مي كند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۲:۳۶
کد خبر: 82910787
خطر ريزش بافت قديم دزفول را تهديد مي كند

دزفول - ايرنا - شهردار دزفول گفت:حدود 12هزار واحد مسكوني در بافت قديم دزفول وجود دارد كه به علت قدمت بالا و فرسودگي نيمي از آنها ناپايدار بوده و خطر ريزش آنها را تهديد مي كند.

به گزارش ايرنا محمدعلي دوايي فر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود:از آنجا كه مشخص نيست كدام يك از واحدهاي مسكوني در بافت قديم دزفول ارزش تاريخي دارد و يا ثبت ملي است لذا شهرداري از سازمان ميراث فرهنگي استعلام كرده تا بناهاي داراي ارزش تاريخي در معرض خطر را معرفي و با همكاري ميراث فرهنگي نسبت به رفع خطر آنها اقدام كند.
وي افزود:تاكنون در سه مرحله در اين خصوص با ميراث فرهنگي مكاتبه شده اما پاسخي دريافت نشده است لذا از دادستان درخواست ورود به موضوع شد چرا كه در صورت ريزش و يا تخريب بناي تاريخي در بافت قديم علاوه بر از بين رفتن اثر احتمال خطر جاني براي شهروندان وجود دارد.
دوايي فر با اشاره به وقوع چند حادثه ريزش بنا در چند ماه گذشته در بافت قديم دزفول بيان داشت: اين حوادث خسارت مالي فراواني به دنبال داشتند.
شهردار دزفول افزود:دادستان دزفول مهلت پنج روزه اي براي ارائه استعلام لازم به ميراث فرهنگي داده تا بناهاي تاريخي در بافت قديم اين شهر را مشخص كند تا نسبت به رفع خطر آنها اقدام شود.
وي گفت:با استعلام از شرايط و موقعيت خانه هاي مسكوني و تاريخي به منازلي كه احتمال ريزش و ايجاد خطر دارند هشدار تخليه داده مي شود و معابري كه ممكن است دچار خطر شوند نيز مشخص ،معرفي و ايمن سازي خواهند شد.
دوايي فرد با بيان اينكه سازمان نوسازي شهرداري دزفول نيز اقدام به رصد بافت قديم و مرمت آنها در راستاي كاهش خطرت مي كند اضافه كرد:با اين وجود نياز است ميراث فرهنگي بيشتر به اين موضوع توجه كند تا در كنار حفظ اثر تاريخي مشكل و خطري شهروندان را تهديد نكند.
دزفول داراي حدود 270 هكتار بافت قديم است.
154 اثر ملي ثبت شده و بيش از 200 اثر در شرف ثبت در اين بافت وجود دارد.
7278/6068