۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۳۷
کد خبر: 82910967
T T
۰ نفر
اورژانس اجتماعي راهكاري براي حل مشكلات خانواده ها است

سنندج - ايرنا - مركز اورژانس اجتماعي سازمان بهزيستي، راهكاري مناسب براي كاهش و يا حل مشكلات، بحران ها و آسيب هاي اجتماعي موجود در جامعه بويژه در ميان خانواده ها است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، رشد آسيب هاي اجتماعي در هر جامعه اي نيازمند مداخلات تخصصي و خدمات اجتماعي است و چند سالي است كه مركزي با عنوان اورژانس اجتماعي در كشور راه اندازي شده تا با روش هاي مختلف با اين گونه مشكلات و آسيب ها مقابله كند.
اين مركز در بخش هاي خط 123، مركز مداخله در بحران، مراكز نگهداري از زنان و دختران فراري يا بي سرپناه، مركز حمايت از كودكان كار و خياباني، پايگاه خدمات اجتماعي و خدمات اجتماعي سيار از سال 87 به صورت كاملا رسمي در كل كشور زير نظر سازمان بهزيستي فعاليت خود را آغاز كرد.
اين اورژانس به افراد آسيب ديده و در معرض آسيب در موضوعاتي همچون اختلافات خانوادگي، همسر آزاري، كودك آزاري، كودكان كار و خياباني به افرادي كه متقاضي دريافت هستند، خدمات رساني مي كند.
مركز اورژانس اجتماعي بهزيستي استان كردستان از سال 89 فعاليت خود را آغاز كرد، اين مركز هم اكنون در 9 شهر استان پايگاه دارد و خدمات مشاوره اي ارائه مي دهد.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كردستان مي گويد: اورژانس اجتماعي مجموعه اي از خدماتي است كه افراد در معرض آسيب و يا آسيب ديده اجتماعي را پوشش مي دهد البته اولويت فعاليتي اين مركز زنان و كودكان هستند اما در مجموع به تمام افرادي كه به نوعي نيازمند خدمات اجتماعي باشند، خدمت مي كند.
محسن شجاعي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: اورژانس اجتماعي خود داراي چند مركز است كه مداخله در بحران هاي فردي و خانوادگي يكي از اين مراكز است تا به افرادي كه دچار مشكلاتي از جمله اختلافات خانوادگي هستند خدمات ارائه دهد.
وي پايگاه خدمات اجتماعي را يكي ديگر از اين مراكز اعلام كرد و افزود: اين پايگاه ها در نقاط حاشيه و آسيب خيز شهرها فعال هستند و مركزي براي دسترسي آسان، سريع، تخصصي و به موقع مردم به خدمات اجتماعي به شمار مي روند.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كردستان تاكيد كرد: هم اكنون 6 پايگاه خدمات اجتماعي در كردستان فعال است كه چهار مورد آن در سنندج، يك مركز در مريوان و يك مركز نيز در سقز قرار دارد و امسال يك مركز ديگر در مريوان راه اندازي مي شود.
شجاعي يادآور شد: خط تلفن 123 اورژانس اجتماعي از جمله فعاليت هاي اصلي اين مركز است و هر كسي در زمينه هاي اجتماعي همچون كودك آزاري، همسر آزاري، اختلافات خانوادگي، خودكشي، كودكان كار و خياباني و فرار دختران و پسران با مشكل روبرو باشد مي تواند مشكل خود را با مددكاران و مشاوران امور اجتماعي از طريق تماس تلفني در ميان بگذارد.
وي گفت: خط تلفن اورژانس اجتماعي خط مداخله است و موضوعي كه مطرح مي شود يا به خط تلفن مشاوره (1480) ارجاع داده مي شود و يا اينكه در صورت نياز فرد به مركز مداخله براي رفع مشكل دعوت خواهد شد.
شجاعي اضافه كرد: همچنين در صورت نياز تيم مددكاري و روان شناسي مركز به منظور مداخله در مشكل مورد نظر به صورت مستقيم در مكان حضور پيدا مي كنند.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كردستان افزود: سال گذشته 1200 تماس با اورژانس اجتماعي گرفته شد كه بيشترين موضوع تماس ها اختلافات خانوادگي بود و كودك آزاري و همسرآزاري در رده هاي بعدي اين تماس ها قرار داشت.
وي يكي ديگر از خدمات اين مركز را خدمات اجتماعي سيار معرفي كرد و يادآور شد: در اين بخش خودروهاي سيار با حضور روانشناسان و مددكاران اجتماعي در نقاط مختلف شهر مستقر هستند و موضوعاتي كه به آنان اطلاع داده شود بعد از حضور در محل پيگيري و نسبت به رفع مشكل اقدام مي كنند.
به گفته وي، نگهداري از زنان و دختران در معرض آسيب از ديگر فعاليت هاي اورژانس اجتماعي است و زنان و دختراني كه بدلايلي از جمله اختلافات خانوادگي بدون سرپناه هستند در اين مراكز نگهداري مي شوند و به آنان خدمات مختلف ارائه شده و تلاش مي شود زمينه بازگشت شان به خانه فراهم شود.
وي تاكيد كرد: از ديگر فعاليت هاي اين اورژانس، مركز كودكان كار و خيابان است كه توسط موسسات خيريه و با نظارت بهزيستي فعاليت كرده و اين كودكان را مورد حمايت قرار مي دهند.
شجاعي با بيان اينكه حدود 110 كودك در اين مركز ساماندهي شده اند، گفت: مددكاران اين مركز كودكان كار و خيابان را شناسايي كرده و پس از ارتباط با خانواده هايشان آنها را تحت حمايت خود مي گيرند.
معاون امور اجتماعي بهزيستي كردستان يادآور شد: هدف ما از ارائه خدمت به اين كودكان اين است كه از فضاي خيابان دور شان كرده وقت آنان در تعطيلات به بطالت نگذرد بلكه با برنامه هاي هدفمند مسير زندگي شان را تغيير دهيم.
مركز اورژانس اجتماعي در 9 شهر استان كردستان فعال است و با بهره گيري از نيروي انساني و خودروهاي ويژه خدمات متنوعي به آسيب ديدگان و افراد در معرض آسيب هاي اجتماعي ارائه مي كنند.
شماره تلفن 123 نيز به صورت شبانه روزي با ارائه خدمات مشاوره اي رايگان با هدف مداخله در بحران با بهره گيري از پايگاه هاي سيار مركز فوريت هاي اجتماعي و مشاوران و مددكاران اجتماعي در خدمت مردم است.
7348/9102