۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82911052
T T
۰ نفر
بازشناسي اسناد تاريخي سينما براي ما تعهد مي‌آورد

تهران - ايرنا - مستندساز و كارگردان پيشكسوت سينما گفت: كهن‌ترين سند سينماي ايران و بازشناسي اين اسناد تاريخي بيش از پيش براي ما نسبت به تاريخ و سينما تعهد مي‌آورد.

به گزارش خبرنگار سينمايي ايرنا، محمدرضا اصلاني در آيين رونمايي از كهن‌ترين سند حضور سينما در ايران گفت: اين سند تاريخي به ما مي‌گويد از بسياري از كشورهاي ديگر، در سينما تاريخ جلوتري داريم؛ حتي شايد پنجمين يا ششمين كشوري هستيم كه دوربين و سينما داشتيم.
وي كه چهارشنبه شب در تالار آبي موزه سينما سخن مي گفت، افزود: اين موضوع، دو مسئله را مطرح مي‌كند؛ يك اينكه اگر چنين تاريخ بلندهنگامي در سينما داريم چرا تاكنون در تاريخ سينماي جهان حضور نداشتيم و اسمي از سينماي ايران در آن نيست.
اين مستندساز پيشكسوت با اشاره به جوايز متعددي كه سينماگران ايراني از جشنواره‌هاي خارجي مطرح دنيا كسب كرده‌اند، افزود: اين جوايز هنوز ما را به تاريخ سينماي جهان نبرده ‌است. جوايز و معروفيت با رفتن به تاريخ فرق مي‌كند چراكه تاريخ مراحل تعقل هر جرياني است.
اصلاني گفت: متاسفانه با وجود چنين تاريخ و گذشته‌اي كه داريم، آن را به تاريخ تبديل نكرده‌اند. يك به اين دليل كه تحولي كه بايد در سينما ايجاد مي‌كردند، اتفاق نيفتاده و ديگر اينكه منتقدان ما كه مي‌توانستند با آثار برجسته، نحوه تعقل را از جهان ايراني به جهان ديگري انتقال دهند، كم كاري كردند.
وي با اشاره به كهن‌ترين سند سينماي ايران خاطرنشان كرد: اين شكل از تاريخ و بازشناسي اسناد تاريخي سينما بيش از پيش براي ما تعهد مي‌آورد؛ هم نسبت به تاريخ و هم به سينما. وقتي ما چنين تاريخي داريم بايد احترام و كاركرد بيشتري نسبت به سينما داشته باشيم و من اين شكل از تعهد را از همه تقاضا دارم.
عليرضا قاسم خان، مديرعامل موزه سينما نيز در ادامه اين مراسم با اشاره به اين كه كهن‌ترين سند حضور سينما در ايران بيش از يكصد سال قدمت دارد، گفت: تمامي تلاش ما در موزه سينماي ايران تدوين تاريخ اجتماعي سينماي ايران و نخستين مرحله اين حركت، گردآوري، بررسي، پژوهش و تسهيل در دسترسي محققان است.
وي ادامه داد: از اين رو، برگزاري اين نمايشگاه و نمايشگاه‌ هاي ديگر و ارائه آثاري كه به گونه‌اي مرتبط با تاريخ سينما و در مجموع فرهنگ و هنر ايران زمين است، در اين راستا انجام شده است.
سارا خداكرمي مدير روابط عمومي موزه سينما هم درباره رونمايي از اين سند، گفت: موزه سينما به عنوان حافظ گنجينه سينماي ايران يكي از وظايف خود را بازشناسي اسناد و امر تاريخي مي‌‌داند تا از خلال آن تصويري روشن از تاريخ و در اينجا تاريخ سينماي ايران ارائه شود. از اين رو، به تماشا گذاشتن كهن‌ترين سند مرتبط با سينماي ايران، قدمي مهم در بازشناسي اين سند تاريخي است.
به گزارش ايرنا در ادامه اين مراسم محمد تهامي نژاد (پژوهشگر سينما)، محمدرضا اصلاني (سينماگر)، عليرضا قاسم خان (مديرعامل موزه سينما)، مسعود نصرتي (مدير كاخ گلستان) و سيد احمد محيط طباطبايي رئيس ايكوم (كميته ملي موزه‌ها) ايران از كهن‌ترين سند حضور سينما در ايران رونمايي كردند.
در پايان اين آيين، كتابچه‌اي كه ويژه كهن‌ترين سند مرتبط با سينماي ايران طراحي شده بود، در اختيار ميهمانان قرار گرفت. در اين كتابچه تحقيقات و نظريه زنده‌ياد «دكتر شهريار عدل» پيرامون اين سند تاريخي ارائه شده است.
لادن طاهري (مديركل فيلمخانه ملي ايران) و فيروزه سپيدنامه، رئيس موزه ايران باستان از جمله افراد حاضر در اين آيين بودند.
فراهنگ**9246**2017
۰ نفر