۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82912140
T T
۰ نفر
طرح جامع اشتغال پایدار در مناطق كم آب اصفهان اجرا می شود

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان از اجرای طرح جامع ایجاد اشتغال پایدار برای مقابله با خشكسالی در مناطق آسیب دیده در اثر كم آبی در این استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، 'محسن مهرعلیزاده' روز جمعه در آیین احداث و كلنگ زنی دو طرح كشاورزی و دامپروری در شرق استان اصفهان درروستای برسیان در نزدیكی شهر ورزنه)، افزود: براساس این طرح كه در راستای مقابله با خشكسالی و كم آبی در دستور كار مدریت استان قرار گرفته است، 63 هزار نفر اشتغال پایدار در مناطق مختلف استان اصفهان بویژه شرق این استان كه كشاورزی به دلیل كمبود آب با مشكل مواجه شده، ایجاد می شود.
مهرعلیزاده ادامه داد: این برنامه شامل طرح هایی از جمله ایجاد صنایع تكمیلی، صنایع مربوط به بخش كشاورزی و صنایع دستی است كه طبق برآورد، اجرای آن به 7 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
وی گفت: این طرح ها بیشتر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین ارائه تسهیلات دولتی و بانكی تامین مالی و اجرا می شود.
مهرعلیزاده بیان كرد: برای توجه و رسیدگی ویژه به مشكل كشاورزان آسیب دیده از كم آبی، چند محور شامل ایجاد كانون های تصمیم گیری، ایجاد منابع لازم، برقراری مدیریت واحد و ویژه و نگاه پروژه ای در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در این راستا یك مدیریت واحد ( علاوه بر كارگروه سازگاری با كم آبی و طرح جامع اشتغال) در استانداری اصفهان برای رسیدگی ویژه به مشكل كشاورزان تعریف شده و این مدیریت را 'سید محسن سجاد' بر عهده دارد،'سید محسن سجاد' پیش از این فرماندار شهرستان لنجان بوده است.
استاندار اصفهان یادآوری كرد: روند كاهشی آب در طول 40 سال گذشته منجر به مهاجرت از روستاها (بویژه شرق اصفهان) به شهرها شد و در آن سالها درصد جمعیت شهرنشینی و روستانشینی هركدام 50 درصد بود اكنون جمعیت روستاها به زیر 15 درصد رسیده است.
مهرعلیزاده اضافه كرد: اگر كارها با تدبیر انجام نگیرد بی شك شرایط به همین شكل ادامه پیدا كرده و بدتر می شود.
وی خاطر نشان كرد: كشاورزی فقط به كاشت برنج و گندم (به شكل غرقابی) خلاصه نمی شود بلكه ایجاد و توسعه گلخانه ها، پرورش قارچ، پرورش شترمرغ كه با صرف یك دهم آب نسبت به شرایط عادی انجام می شو د باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
استاندر اصفهان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی را بر سرمایه گذاری دولتی ارجح دانست و افزود: سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی مطمئن تر و پایدار تر از سرمایه گذاری و اجرای طرح ها توسط دولت است.
مهرعلیزاده ادامه داد: دولت باید در ارائه تسهیلات ارزان قیمت، حمایت بخش خصوصی و تسهیل روال كار این بخش، بصورت برنامه ای اقدام كند.
وی از انجام عملیات آسفالت جاده منتهی به مجتمع كشت و صنعت در ورزنه كه امروز كلنگ زنی شد، خبر داد و افزود: طول این جاده یكهزار و 800 متر است و عملیات آسفالت آن از فردا آغاز می شود.
امروز جمعه با حضور استاندار اصفهان، دیگر مدیران استانی و جمعی از مردم و كشاورزان روستای 'برسیان' مجتمع كشت و صنعت مینو دشت برسیان شامل دو طرح پرورش شترمرغ و گلخانه مدرن ( هیدروپونیك) كشت بدون خاك با سیكل بسته، كلنگ زنی شد. روستای برسیان در نزدیكی شهر ورزنه واقع در شرق استان اصفهان، قرار دارد.
ورزنه در نزدیكی تالاب گاوخونی در شرق اصفهان از جمله عرصه هایی است كه شاهد بیشترین آسیب ناشی از خشكسالی است و كشاورزان این مناطق به علت خشك شدن زاینده رود بسختی روزگار می گذرانند.
مناطق شرق اصفهان متشكل از شهرها و مناطقی از جمله زیار، جرقویه، ورزنه، اژیه، هرند، برآن و خوراسگان حدود 300 هزار نفر جمعیت دارد، اغلب مردم این مناطق به كشاورزی اشتغال دارند، اما خشكسالی، آنان را بشدت در معرض مشكلات شغلی و معیشتی قرار داده است.
طبق مصوبه شورای هماهنگی زاینده رود، با توجه به اینكه ذخیره آب در سد زاینده رود به كمترین میزان طی 50 سال اخیر رسیده است، امكان بازگشایی زاینده رود و توزیع آب كشاورزی برای اراضی كشاورزی شرق اصفهان در سال زراعی جاری وجود ندارد.
كاهش بارش در سال زراعی جاری در حوضه آبریز فلات مركزی ایران كه زاینده رود بزرگترین رودخانه آن به شمار می رود،باعث شده تا میزان آب ورودی به سد زاینده رود نیز به حداقل خود برسد.
ت/ 7153 / 1339
۰ نفر