۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 82912524
T T
۰ نفر

44780 هكتار اراضي سروآباد مستعد آلودگي به آفت ملخ هستند

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۴۹
کد خبر: 82912524
44780 هكتار اراضي سروآباد مستعد آلودگي به آفت ملخ هستند

سنندج - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي سروآباد گفت: 9 هزار و 900 هكتار از اراضي و باغات منطقه هورامان و 34 هزار و 880 هكتار در دهستان هاي رزاب، كوهسالان، ژريژه، دزلي و بيساران در بخش مركزي مستعد آلودگي به آفت ملخ شاخك بلند هستند. گفت:

مجيد قاسمي نژاد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: تاكنون عمليات سمپاشي سه هزار و 900 هكتار از مزارع، مراتع و باغات اين شهرستان در قالب طرح مبارزه با آفت ملخ شاخك بزرگ انجام شده است.
به گفته وي، عمليات مبارزه با آفت ملخ شاخك بلند در 2 مرحله انجام شد كه مرحله اول به صورت سمپاشي و مرحله دوم به صورت تهيه طعمه مسموم و طعمه پاشي است.
وي افزود: مرحله اول از 26 اسفند سال گذشته آغاز و تا اواخر ارديبهشت ماه جاري نيز ادامه دارد و مرحله دوم نيز از اوايل خرداد آغاز و تا اواسط تير ادامه خواهد داشت.
مدير جهاد كشاورزي سروآباد تاكيد كرد: در مرحله اول 2 هزار و 370 ليتر سم دلتامترين (دسيس) در سطح سه هزار و 900 هكتار از اراضي (مراتع، باغات و مزارع) شهرستان سمپاشي شده است.
وي يادآور شد: در اجراي مرحله دوم مي توان جمعيت قابل ملاحظه اي از آفت را كنترل كرد اما به دليل پراكندگي كانون هاي آلودگي، مضر بودن طعمه ها براي ساير حشرات و پرندگان و دام هاي اهلي و همچنين سهل انگاري بهره برداران در توزيع طعمه ها در زمان مناسب، عمليات مبارزه محدوده شده و اجازه تخم ريزي و تامين جمعيت نسل براي آفت ملخ فراهم مي شود.
وي گفت: در سال هاي اخير بدليل تخريب مراتع و پوشش گياهي، از بين رفتن گونه هاي رقيب و دشمنان طبيعي و تغييرات اكوسيستم در زيستگاه هاي اين آفت، تراكم جمعيت آفت رو به افزايش بوده و به حالت طغياني درآمده كه باعث ايجاد خسارت زياد به اراضي و محصولات باغي و زراعي شهرستان سروآباد شده است.
قاسمي نژاد اضافه كرد: به دليل عدم انجام تحقيقات مناسب در زمينه بيولوژي و فيزيولوژي اين آفت، روش هاي كنترلي آفت ملخ شاخك بلند تنها سبب كنترل آن در سال جاري شده و هر سال ميزان بسيار زيادي از سم در محيط زيست رها مي شود كه اين امر باعث آسيب رساندن به بسياري از گونه هاي گياهي و جانوري مي شود.
قاسمي نژاد يادآور شد: بدليل وسعت بالاي مناطق آلوده و تراكم بالاي پوره هاي آفت در سال هاي اخير، انجام تنها عمليات سمپاشي براي كنترل اين آفت كافي نيست و براي حصول نتيجه مناسب استفاده از روش هاي بيولوژيكي نظير استفاده از پرندگان مانند سار گلو قرمز و روش هاي فيزيكي مانند جمع آوري پوره ها توسط بهره برداران ضروري است.
مدير جهاد كشاورزي سروآباد اظهار كرد: با توجه به توپوگرافي خشن منطقه و صعب العبور بودن كانون هاي آلودگي، نبود اعتبارات لازم به منظور بكارگيري نيروي كار و تهيه سم مورد نياز و بارندگي هاي اخير، عمليات مبارزه با اين آفت به تاخير افتاد و فرصت مناسب براي انجام عمليات را غيرممكن ساخت.
به گزارش ايرنا، استان كردستان با بيش از يك ميليون و 110 هزار هكتار زمين قابل كشت مرغوب و مستعد يكي از قطب هاي توليد محصولات كشاورزي بويژه گندم در غرب كشور به شمار مي رود و جايگاه چهارم كشوري در توليد اين محصول را به خود اختصاص داده است.
اين استان يك ميليون و 603 هزار نفر جمعيت دارد و تنوع آب و هوايي آن باعث شده يكي از استان هاي موفق در حوزه كشاورزي باشد.
كردستان يك ميليون و 220 هزار هكتار اراضي كشاورزي شامل 896 هزار و 235 هكتار اراضي ديم حدود 88 درصد و 121 هزار اراضي آبي حدود 12 درصد است، سه ميليون و 199 هزار راس دام سبك و سنگين و 13 ميليون قطعه انواع طيور و 116 هزار كندوي زنبور عسل دارد.
جمعيت بهره بردار كشاورزي كردستان 115 هزار نفر است كه اين جامعه سالانه حدود 2 ميليون و 400 هزار تُن محصولات كشاورزي توليد مي كنند كه 320 هزار تُن از اين ميزان مربوط به محصولات باغي و باقي نيز مربوط به بخش زراعت است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مركزي و هورامان و جمعيت 48 هزار نفري در فاصله 90 كيلومتري از سنندج مركز استان كردستان واقع شده و 24 كيلومتر مرز با كشور عراق دارد.
7354/9102