۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82913890
T T
۰ نفر

طرح زهكشي در دهملا پيوست باستان شناسي ندارد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82913890
طرح زهكشي در دهملا پيوست باستان شناسي ندارد

هنديجان – ايرنا – رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري هنديجان گفت: عمليات زهكشي اراضي كشاورزي توسط شركت مهندسي آب و خاك(وابسته به جهاد نصر) در محوطه باستاني دهملا ، پيوست تخصصي باستان شناسي ندارد.

اكرم نديمي پور يكشنبه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: براساس بند(1-الف) ماده 100 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه كشور تهيه و الحاق پيوست تخصصي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري براي كليه طرح هاي توسعه اي بزرگ و مهم در حوزه زيربنايي،توليدي و خدمات دستگاه هاي موضوع ماده(3) قانون تشكيل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري مصوب 3/10/1382 جهت تطبيق با اهداف و وظايف سازمان مذكور در سطوح ملي،منطقه اي،استاني و شهري الزامي است.
وي افزود: شركت مهندسي آب و خاك در محوطه تاريخي دهملا اقدام به عمليات زهكشي اراضي كشاورزي(بخشي از طرح 550 هزار هكتاري اراضي خوزستان) نموده است كه براساس توافقات و مكاتبات بايد به منظور حفظ و صيانت از آثار تاريخي و فرهنگي موجود با انتخاب مشاور اقدام به استعلام و بررسي محدوده طرح و مستثني نمودن محوطه هاي باستاني ياد شده از اين فعاليت مي كرد.
رئيس اداره ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري هنديجان ادامه داد: محوطه باستاني دهملا(سه تلون) به شماره 30322 و در تاريخ 23/3/90 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و تحت حفاظت و نظارت قوانين و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاريخي- فرهنگي قرار داشته و عمليات ياد شده در محوطه سه تلون و ديگر تپه هاي تاريخي دهملا مصداق تجاوز به عرصه و حريم يك محوطه باستاني بوده و برابر مفاد قانون مجازات اسلامي جرم و قابل تعقيب است.
نديمي پور با بيان اينكه اين عمليات نارضايتي اهالي فرهنگ دوست محلي را نيز به دنبال داشته است گفت: براساس بازديدهاي ميداني صورت گرفته،عمليات زهكشي انجام شده به تپه هاي تاريخي دهملا بسيار نزديك و غيرقانوني بوده و اميدواريم هر چه سريعتر اين شركت با انتخاب مشاور گامي در جهت حفظ محوطه هاي تاريخي بردارد.
روستاي باستاني دهملا از توابع بخش چم خلف عيسي شهرستان هنديجان در سمت غرب رودخانه زهره (دهملا بزرگ) با قدمتي به دوران اشكانيان و ساسانيان داراي 9 تل(تپه) باستاني شناخته شده است.
بر روي اين تل ها(تپه ها) آثار كوزه هاي شكسته و رنگ خورده و ... به چشم مي خورد و به دليل اينكه هيچ كاوش دقيقي صورت نگرفته ارتباط دقيق اين تل ها با هم مشخص نيست.
شهرستان هنديجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و يكي از بنادر مهم تجاري و صيادي اين استان است.
7163/6002