به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در چرخه اقتصادی تولید و عرضه، دولت و سازمان های حمایتی، تولیدكنندگان و مردم، سه ضلع مثلثی هستند كه هریك وظیفه ای بر عهده دارند. دولت ها با حمایت و ایجاد زیرساخت ها، تولیدكنندگان با ارتقای كیفیت و مردم با خرید كالاهای داخلی چرخ های اقتصاد و خودكفایی در تولید را به حركت درخواهند آورد.
این نكته قابل توجه است كه وجود شركت های تولیدكننده كالاهای كیفی در حوزه های مختلف اقتصادی بارقه های امید استقلال، خودكفایی و گسترش صادرات را بیش از بیش تقویت می كند در عین حال كه شركت های تولیدی داخل و موفق در عرصه صادرات، الگوی مناسبی برای سایر تولیدكنندگان در جذب بازارهای داخلی و خارجی خواهند بود.
نكته مقابل آن خروج سرمایه ملی است؛ حمایت از تولیدات خارجی كه به نوعی حمایت از نیروی كار آن سوی مرزها است نه تنها بیكاری را تشدید می كند بلكه منجر به فلج شدن اقتصاد و از بین رفتن فرصت های شغلی برای نیروهای جوان آماده كار است.
** آفتِ كیفیتِ نامناسب و تنوع پایین بر جان كالاهای داخلی
نخستین عاملی كه مصرف كنندگان را به سوی مصرف كالاهای خارجی سوق می دهد، كیفیت پایین كالاهای داخلی در مقایسه با نمونه های خارجی آن است. بسیاری از مصرف كنندگان در پاسخ به این پرسش كه چرا كالاهای خارجی استفاده می كنند؟ پاسخ می دهند كالاهای خارجی كیفیت خوبی داشته و مدت زمان استفاده از آن ها طولانی تر است.
باید اذعان كرد كه موارد بسیاری از تولیدات خارجی وجود دارند كه به جهت كیفیت بالا توانسته اند به نوعی بازار مصرف كشور را در تصاحب خود بگیرند از این رو نخستین راهكار تغییر ذائقه مردم، افزایش كیفیت تولیدات داخلی است.
تولیدات داخلی باید كیفیتی مشابه ، نزدیك و حتی برتر از كالاهای خارجی داشته باشند. ارتقای كیفیت خدمات پس از فروش نیز مردم را به مصرف كالاهای ایرانی ترغیب خواهد كرد چرا كه مصرف كننده با اطمینان از پشتیبانی كیفیت، كالا را خریداری خواهد كرد.
مسئله ای دیگر كه نباید از نظر دور داشت این است كه به جهت كم توجهی به تولیدات داخلی، مصرف كالاهای خارجی به شكلی بیمار گونه در میان برخی اقشار به ویژه جوانان ، طبقه متوسط و مرفه جامعه رواج یافته است به نحوی كه گروهی از تولیدكنندگان داخلی را وادار به استفاده از برچسب خارجی بر روی تولید داخلی می كنند .
برخی تولیدكنندگان ناخواسته به پایداری فرهنگ نادرست گرایش به مصرف كالاهای خارجی كمك كرده و به تبلیغ نشان تجاری خارجی می پردازند در صورتی كه اگر تولیدكننده، محصول كیفی خود را با نام ایرانی به فروش رساند و مشتریان از جنس و كیفیت آن راضی باشند، رفته رفته نشان تجاری او در كنار سایر برندهای خارجی مطرح خواهد شد .
در واكاوی ریشه های گرایش مردم به مصرف كالاهای خارجی با عامل تناسب قیمت با كیفیت در كالاهای ایرانی روبه رو می شویم؛ موضوعی كه برای بسیاری از كالاهای ایرانی صدق نمی كند. فقدان تناسب میان قیمت كالاهای ایرانی و كیفیت عامل اقتصادی موثر بر گرایش به مصرف كالاهای خارجی است.
نكته دیگر اینكه بسیاری از كالاهای كیفی ایرانی به جهت هزینه تولید بالا از نظر مصرف كننده گران بوده و او ترجیح می دهد از نمونه های خارجی آن استفاده كند .
** مصرف كالاهای داخلی؛ ژست و پزِ اجتماعی
از مولفه های اقتصادی كیفیت، قیمت، تنوع و بسته بندی كه بگذریم، به یك سد فرهنگی بزرگ در گرایش مردم به مصرف كالاهای ایرانی برمی خوریم؛ آن این است كه برخی تصور می كنند با مصرف كالای خارجی جایگاه اجتماعی آنها ارتقا می یابد ، نگاهی سطحی و تخریب كننده اقتصاد كشور .
برخی مصرف كنندگان بدون توجه به كیفیت و كارایی كالای خارجی تنها به این گمان كه مصرف كالای خارجی پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنان را ارتقا خواهد داد و بر اعتبار اجتماعی آنان خواهد افزود، اقدام به خریداری آن می كنند حتی به قیمت اینكه مورد مصرفی برایشان نداشته باشد.
در سال های گذشته به مدد پایه گذاری اقتصاد داخلی در سال های 91 و 97 بر حمایت از تولید و كالاهای داخلی، فرهنگ نامناسب گرایش به مصرف كالاهای خارجی تا اندازه ای در جامعه تعدیل شد. شاید تا پیش از آن مردم از بیان اینكه كالاهای ایرانی خریداری یا مصرف می كنند امتناع می كردند اما اكنون شاهدیم كه عده ای، مصرف و گرایش خود را به كالاهای ساخت داخل با افتخار بیان می كنند. این رویه نشان می دهد كه ریشه كنی فرهنگ ناپسند مصرف كالاهای خارجی، امری دشوار نیست. تنها اندكی تبلیغ در رسانه های جمعی، فرهنگ سازی در حمایت از تولیدات داخل در كنار ارتقای كیفیت و تنوع این محصولات، به طور كلی بازار محصولات خارجی را كساد خواهد كرد.
**ضرورت ممانعت از ورود كالای غیرضرور
ممانعت از ورود كالاهای غیرضرور و دارای مشابه ایرانی به شرطی كه تولیدكنندگان كیفیت را به تولیدات خود اضافه كنند، در سوق دادن مردم به مصرف كالاهای ایرانی نقش برجسته ای دارد.
تا زمانی كه برخی كالاهای خارجی با پایین ترین كیفیت و ارزان ترین قیمت بازارهای داخلی را به قبضه خود درآورده باشند، كالای ایرانی هرچند با كیفیت مجال عرضه نخواهد یافت. از این رو كنترل واردات و محدود سازی آن به كالاهای ضرور و اصلی، از پایه های افزایش مصرف كالاهای داخلی خواهد بود.
در پایان باید گفت تا زمانی كه هر یك از سه ضلع دولت، تولیدكننده و مصرف كننده در راه حمایت و خرید كالای ایرانی گام برنداشته و وظایف خود را به درستی انجام ندهند، شعار «حمایت از كالای ایرانی» محقق نخواهد شد. افزایش كیفیت محصولات تولید داخل نیز جز با تقویت زیرساخت های تولیدی، افزایش حمایت های دولتی از تولیدكنندگان، رفع قوانین دست وپاگیر برای تولیدكنندگان، جذب سرمایه های داخلی و خارجی در بازار تولید داخل و تدوین بسته های تشویقی مالیات به دست نخواهد آمد.
** پژوهشم**9283**1601**
تهران- ایرنا- تاكید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر «تولید ملی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی» و «حمایت از كالای ایرانی» تنها به فاصله چند سال از یكدیگر، ضمن ضرورت تقویت تولید داخلی به مثابه نقشه راهی برای دولتمردان اقتصادی، تولیدكنندگان داخلی و الگوی مصرفی مردم به شمار می رود.