۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82914315
T T
۰ نفر

مجمع عالی تشكل‌ های كشاورزی تشكیل می‌شود

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 82914315
مجمع عالی تشكل‌ های كشاورزی تشكیل می‌شود

تهران - ایرنا - مدیرعامل سازمان مركزی تعاون روستایی ایران از تشكیل مجمع عالی تشكل‌های كشاورزی در این سازمان خبر داد و گفت: این مجمع می‌تواند مانند كنفدراسیون بخش خصوصی كشاورزی عمل كند و به بخش های مختلف مشاوره دهد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از وزارت جهادكشاورزی، «حسین شیرزاد» در دیدار با مدیران عامل اتحادیه‌های تعاونی‌های روستایی و كشاورزی ایران، سرمایه‌پذیر كردن اتحادیه‌ها را امری ضروری برشمرد و اظهار داشت: در واقع اتحادیه‌ها باید با اتخاذ تدابیر لازم در امور مدیریت مالی تشكل ‌ها‌، ارتباط خود را با سیستم بانكی كشور افزایش دهند.
وی، پیگیری ایجاد شركت‌های مدیریت واردات و صادرات بازرگانی شبیه شركت بازرگانی تعاونی های كشاورزی ایران (بتكا) كه به امر توسعه و تسهیل صادرات محصولات كشاورزی تولیدی كمك كنند را از جمله اولویت‌های دیگری برشمرد كه باید در دستور كار برنامه‌ریزی اتحادیه‌ها قرار گیرد.
رئیس هیات مدیره سازمان مركزی تعاون روستایی ایران، استفاده از بازتولید سرمایه اجتماعی در كنار دارایی‌های غیرمولد سازمان ‌را به عنوان یكی دیگر از راهكارها مورد توجه قرار داد و گفت: اگر اتحادیه‌ها به استفاده این قبیل دارایی ‌ها اقدام كنند، با توجه به روند رو به رشد استهلاك دارایی‌ های غیرمولد، وضعیت اقتصادی اتحادیه‌ها در صورت‌های مالی و جریان نقدینگی ارتقا می ‌یابد.
وی در بهره گیری از دارایی‌های غیر مولد، به شیوه‌ هایی مانند استفاده از لیزینگ‌های مدت‌دار اشاره كرد و افزود: باید بازمهندسی ترازنامه را با استفاده از تجدید ارزیابی دارایی ها مورد بررسی قرار داد.
شیرزاد به همكاری‌های عملیاتی در افزایش سرمایه‌پذیری اتحادیه‌ها و بكارگیری حسابرسان و حسابرسان خبره و افراد حرفه ‌ای متخصص و جلب مشاركت سهامدار بخش خصوصی اشاره كرد و اظهار داشت: وجود هیات مدیره چرخشی در برخی از اتحادیه‌ها، به یك معضل تبدیل شده است.
به گفته وی، هیات مدیره چرخشی با نفی اصل حاكمیت شركتی و كاستن از اعتماد بانك‌ها و حتی وزارتخانه و معاونت‌های تخصصی آن، توان خود اتحادیه‌ها را در رایزنی‌های صنفی و مجاری سازمانی مربوطه كاهش می‌دهد. كما اینكه تعدد در عضویت هیات مدیره شركت‌های مختلف تبعات حقوقی و اقتصادی و اجتماعی نیز دارد.
شیرزاد از رعایت ساختار سلسله مراتبی در تشكل‌ها و اتحادیه‌ها دفاع كرد و افزود: تعاونی‌های كشاورزی در ژاپن نشان می دهد كه این كشور در این زمینه نظم آهنینی داشتند و در آنجا ارتباط با اتحادیه های استانی و محلی بدون كسب اجازه و هماهنگی رئیسان مركزی محال است.
رئیس هیات مدیره سازمان مركزی تعاون روستایی ایران خواستار توجه مدیران عامل اتحادیه‌های مركزی به حوزه بین‌ الملل بازار كشاورزی و استفاده از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه شد و گفت: با توجه به مراودات تجاری نزدیك ایران با برخی كشورها، انتظار می‌رود اتحادیه ‌ها در انعقاد تفاهم نامه‌های موثر در تبادل دوجانبه محصولات، مسوولانه و هوشمندانه عمل كنند.
سازمان مركزی تعاون روستایی ایران در سال 1348 با ماهیت شركت سهامی دولتی تشكیل شد؛ هدف این سازمان توسعه روستایی و بخش كشاورزی از طریق تعاونی ها و تشكل های بخش كشاورزی است.
اقتصام**9186*2025
۰ نفر