۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۷:۴۷
کد خبر: 82914610
T T
۰ نفر
50 هزار هكتار زمین كشاورزی زنجان به آبیاری نوین مجهز است

زنجان - ایرنا - مدیر آب و خاك سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان گفت: هم اكنون 50 هزار هكتار از زمین های كشاورزی این استان به آبیاری نوین مجهز شده است و سه هزار و 740 هكتار دیگر نیز به این سامانه تجهیز می شود.

فریدون داوودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال گذشته 480 میلیارد ریال برای مجهز كردن زمین های كشاورزی استان زنجان به سامانه آبیاری تحت فشار تخصیص یافت كه این اعتبار در حال حاضر برای اجرای این طرح هزینه می شود.
به گفته وی، حدود 23 هزار هكتار زمین كشاورزی در استان زنجان برای تجهیز شدن به آبیاری تحت فشار شناسایی شده است.
مدیر آب و خاك سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان خاطرنشان كرد: پرونده پنج هزار و 800 هكتار از زمین های كشاورزی استان نیز در دست مطالعه قرارداد تا زیر پوشش طرح آبیاری نوین برود.
داوودی یادآوری كرد: هم اكنون چهار هزار هكتار از زمین های كشاورزی نیز آماده عقد قرار داد برای اجرای طرح بیان شده است.
وی با بیان اینكه راندمان سطحی آب 33 درصد است، ادامه داد: اگر آبیاری تحت فشار بر روی زمین كشاورزی از نوع بارانی باشد 70 تا 75 درصد راندمان افزایش خواهد یافت كه این میزان صرفه جوئی 2 برابری دارد.
مدیر آب و خاك سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان گفت: آبیاری تحت فشار از نوع قطره ای و تیپ باشد، راندمان آن تا 90 درصد افزایش می یابد كه صرفه جوئی سه برابری در آب مصرفی دارد.
داوودی یادآوری كرد: چنانچه زمین های كشاورزی به سامانه های نوین آبیاری مجهز شود به طور متوسط چهار هزار و 400 متر مكعب هكتار صرفه جوئی می شود.
وی، یارانه های بلاعوض تخصیص یافته به آبیاری قطره ای و تیپ را 100 میلیون ریال، بارانی را 65 میلیون ریال، برای ماشین های آبیاری 85 میلیون ریال وآبیاری كم فشار را 45 میلیون ریال است.
مدیر آب و خاك سازمان جهاد كشاورزی استان زنجان، از كشاورزان خواست، با توجه به كمبود منابع آبی استان و چالش های پیش رو آن دسته از شاغلان در این صنف كه تاكنون موفق نشده اند زمین های كشاورزی خود را به سامانه آبیاری نوین مجهز كنند، نسبت به عملیاتی كردن این طرح اقدام كنند.
به گزارش ایرنا، استان زنجان حدود 800 هزار زمین كشاورزی دارد كه از این مقدار حدود 185 هزار زمین آبی (زراعی و باغی) است.
7325/8068