۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82914866
T T
۰ نفر

20 درصد چاههاي آب كشاورزي سمنان هوشمند نشدند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۱۷
کد خبر: 82914866
20 درصد چاههاي آب كشاورزي سمنان هوشمند نشدند

سمنان- ايرنا - طرح هوشمندسازي چاهها به خاطر مصرف بالاي آب در كشاورزي نياز ضروري اين بخش اقتصادي و مهمتر يكي از راههاي مديريت مصرف و رفع چالش كم آبي در كشور است كه تاكنون 80 درصد از مجموع سه هزار حلقه چاه موجود استان سمنان به اين سامانه تجهيز شده است.

به گزارش ايرنا، بنا به اظهارات مسوولان امر 750 هزار حلقه چاه آب در كشور حفر شده كه از اين تعداد 400 هزار حلقه مجاز و 350 هزار حلقه غيرمجاز است.
بهره برداري بي حد و حصر از منابع آب زيرزميني با حفر چاه هاي مجاز و غيرمجاز از جمله دلايلي كه باعث شده منابع آب زيرزميني به شدت كاهش يابد كه در سه سال اخير وزارت نيرو اين موضوع را به جد پيگيري مي كند.
بحث چالش آب در كشور و استان سمنان بحثي جدي است و در اين ارتباط بايد اقدامات موثر و تدابيري از سوي همه به ويژه مسوولان امر اتخاذ شود تا مديريت آب را به يك نقطه مطلوبي برسانيم.
سالانه هفت ميليارد مترمكعب آب آشاميدني و بهداشتي در كشور به مصرف مي رسد كه از اين ميزان 4.3 ميليارد مترمكعب پساب توليد مي شود و مديران مي توانند از اين منبع آبي مطمئن فايده هاي بيشتري ببرند.
مديرعامل شركت آب منطقه اي سمنان روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا گفت : 80 درصد چاه هاي آب اين استان براي جلوگيري از هدر رفت آن در 2 سال گذشته در بخش كشاورزي به كنتور هوشمند مجهز شده است.
ايرج حيدريان افزود : هوشمند سازي كنتورهاي چاه كشاورزي به منظور بهينه‌سازي مصرف آب انجام مي‌شود و از تعداد 400 حلقه چاه شناسايي‌شده با اضافه برداشت بالغ‌ بر 20 درصد و دبي پنج ليتر بر ثانيه دبي 327 حلقه چاه به كنتور هوشمند تجهيز شدند.
وي بيان اين كه با تجهيز 73 چاه ديگر استان حدود 90 ميليون متر مكعب صرفه‌جويي در آب خواهيم داشت، تصريح كرد : با توجه به اين كه 80 درصد مصرف آب در بخش كشاورزي استفاده مي‌شود بنابرين بايد براي جلوگيري از بحران ، مديريت مصرف در برنامه ها لحاظ شود.
وي اظهاركرد: براي هوشمند سازي چاه‌هاي آب نيازمند همكاري كشاورزان هستيم و با اتمام اين طرح تا تاپايان سال جاري، سمنان اولين استان به عنوان اجراي كامل اين طرح در كشور خواهد بود.
حيدريان ادامه داد : با توجه به كمبود بارش‌هاي سال گذشته و وقوع خشكسالي بايد به سمت بهينه‌سازي مصرف آب گام برداريم و تا زماني اين امر محقق نشود نمي توان با بحران پيش رو مقابله كرد و براي گذر از اين معضل در شرايط كنوني بايد ميزان مصرف در هر بخش شناسايي و بر اساس آن نياز آب اختصاص پيدا كند.
مديرعامل شركت آب منطقه اي سمنان با بيان اين كه حدود 80 چاه غيرمجاز در اين استان شناسايي شده است، اضافه كرد : با نظارت شركت آب منطقه‌اي سمنان اين تعداد چاه تعيين تكليف شده و فرآيند مهر و موم آن در دستور كار قرار دارد.
حيدريان ادامه داد : سال گذشته در استان بهسازي 100 كيلومتر كانال انتقال آب كشاورزي انجام شد و براي امسال نيز برنامه‌ريزي در اين زمينه وجود دارد، ولي در مجموع، سرعت اين بهسازي در استان رضايت‌بخش نيست و بايد اهتمام بيشتري در اين زمينه وجود داشته باشد.
وي با بيان اين كه متوسط كشوري نصب كنتور هوشمند در چاه‌هاي كشاورزي 25 درصد است، خاطرنشان كرد: اصلاح شيوه‌هاي آبياري، تغيير الگوي كشت به كاهش مصرف آب در استان منجر نشده است و اگر در سال هاي گذشته تغيير الگوي كشت به‌درستي انجام مي‌شد مي‌توانستيم خشكسالي امروز را مديريت كنيم.
در استان سمنان 198 هزار هكتار اراضي باغي و زراعي وجود دارد.
ميانگين سرانه مصرف آب در كشور حدود 200 ليتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 ليتر است، در استان سمنان حدود يك ميليارد و 250 ميليون مترمكعب آب در سال توليد مي شود كه هفت درصد از آن به مصارف خانگي اختصاص دارد.
6026/7339