۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82914893
T T
۰ نفر

زنبورداران ايلامي موجب مرگ 700 پرنده زنبورخوار شدند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82914893
زنبورداران ايلامي موجب مرگ 700 پرنده زنبورخوار شدند

ايلام - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست ايلام گفت: حدود 700 قطعه پرنده زنبورخوار كه جوامع محلي به آنها سبز قبا نيز مي گويند در اريبشهت ماه امسال بر اساس برآورد كارشناسان حفاظت محيط زيست استان توسط زنبورداران تلف شده اند.

مازيار سليمان نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: در همين راستا پرونده پنج زنبوردار متخلف به مراجع قضايي براي رسيدگي بيشتر ارجاع داده شده است.
وي افزود: يكي از جيره هاي اصلي غذاي پرنده زنبورخوار را انواع زنبورها تشكيل مي دهد و كندوهاي زنبور عسل به عنوان يك غذاي سهل و در دسترس براي اين پرندگان محسوب مي شود.
سليمان نژاد با بيان اينكه اين پرندگان موجب بروز خسارت به زنبورداران مي شوند، يادآور شد: پرورش دهندگان زنبور براي كاهش زيان و ضرر و حفظ كندوهاي خود اقدام به مسموم كردن پرندگان با طعمه آلوده به سم مي كنند.
وي اضافه كرد: در روزهاي گذشته تعدادي از اين زنبورداران با حضور در اداره كل حفاظت محيط زيست استان ايلام خواستار رسيدگي به حمله گروهي پرندگان زنبورخوار به كندوهاي عسل شدند.
وي تاكيد كرد: كارشناسان محيط زيست روش هاي مختلفي براي حفاظت از كندوها و دفع حمله اين پرندگان به زنبورداران ارائه دادند كه در اين روش ها ضمن حفاظت از كندوهاي عسل، پرندگان زنبورخوار نيز تلف نمي شوند.
سليمان نژاد اظهار كرد: همچنين با سازمان جهاد كشاورزي مذاكرات و مكاتباتي صورت گرفته است كه در روزهاي آينده دوره هاي ترويجي براي زنبورداران در خصوص مقابله بي خطر با پرندگان زنبورخوار برگزار شود.
وي با بيان اينكه پرندگان زنبورخوار در نقاط مختلف استان از جمله آبدانان، ايلام و صالح آباد تلف شده اند، تاكيد كرد: هرگونه اقدام در مورد كشتن و از بين بردن پرندگان زنبورخوار جرم محسوب شده و با افراد خاطي برخورد قانوني صورت مي گيرد.
به گزارش ايرنا، بنا بر نظر كارشناسان، زنبورداران بايد به جاي استفاده از سم و مسموم كردن طعمه پرندگان از روش هاي ديگري براي فراري دادن آنها استفاده كنند كه استفاده از مترسك، نصب بادكنك و بادبادك بزرگ در ارتفاع زياد، پرندگان شكاري بزرگ تربيت شده نظير شاهين و قرقي، استفاده از ضبط صوت با پخش صداي مهيب حيوانات و پرندگاني كه زنبورخوارغذاي آنها است از جمله اين روش هاست.
يك هزار و 211 نفر از جمعيت 580 هزار نفري استان ايلام سالانه 600 تن عسل مرغوب از حدود 72 هزار واحد كلني برداشت مي كنند.
7172/6034