۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82916353
T T
۰ نفر
هزینه های سرسام آور سلامت باید كنترل شود

تهران - ایرنا - معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به هزینه های سرسام آور درمان در كشور گفت : با ایجاد پرونده های الكترونیكی برای بیماران باید هزینه های سنگین سلامت كنترل و پایش شود.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، علیرضا رئیسی روز سه شنبه در دومین كنفرانس ملی توسعه پایدار سلامت و مراسم بزرگداشت دكترعلیرضا مصداقی نیا در دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: گاهی نیز فردی طی یك ماه، چهار بار ام.ار.آی (تصویربرداری) انجام می دهد؛ كجای دنیا اینگونه است؟
وی اظهار داشت : بنابراین مهم ترین اولویت زیرساخت حوزه سلامت كشور، ایجاد پرونده الكترونیك است تا با آن هزینه های سلامت را كنترل و پایش كنیم چرا كه در حال حاضر هزینه های حوزه درمان سرسام آور شده است.
رئیسی افزود : باید پزشك خانواده را بر پایه پرونده الكترونیك قوی كنیم؛ البته اجرای برنامه پزشك خانواده منوط به ایجاد پرونده الكترونیك نیست اما با توجه به وسعت كشور می توان برنامه را به كمك آن بهتر انجام داد.
معاون وزیر بهداشت گفت: پزشك خانواده و نظام ارجاع برگرفته از تجربیات داخل و خارج كشور بوده است و این طرح را ادامه می دهیم ضمن اینكه 12 گام اجرایی برای آن تعریف كرده ایم كه از امسال اجرای آنها آغاز می شود.
رئیسی این مطلب را هم خاطرنشان كرد كه نظارت پایش و ارزیابی در سطوح مختلف گیرندگان و ارائه كنندگان خدمت و سیاستگذاران و مدیران تعریف شده است.
وی همچنین با انتقاد از پزشكان تهرانی به خاطر نپذیرفتن برگه های آزمایش تجویز و تایید شده پزشكان شهرستانی گفت : در پایتخت بین پزشكان باب شده است برگه های آزمایش بیماران شهرستانی را كه از قبل آماده شده نمی پذیرند و بیمار را وادار به انجام آزمایش مجدد می كنند.
اصلاح نظام پرداخت را یكی از موثرترین عوامل تغییر رفتار بیان كرد و گفت: این نظام را اصلاح خواهیم كرد؛ پرداخت عملكردی در سطح سرانه یكی از روش های نظام پرداخت است كه برای پوشش حوزه سلامت می تواند به كار آید.
معاون بهداشت وزیر بهداشت اظهار داشت: برای تقویت سطح اول خدمات سلامت (خدمات اولیه مراقبتی) باید نظام پرداخت بازنگری شود.

**طوفان بزرگ با كوچكترین غفلت از بیماری های واگیر
معاون وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر بیشترین بار بیماری (سال های از دست رفته عمر بر اثر بیماری و مرگ) و مرگ در كشور مانند همه جای دنیا به علت بیماری های غیرواگیر است و لازم است برای آن، طرحی نو دراندازیم.
وی در عین حال خاطرنشان كرد: نباید از بیماری های واگیر هم غفلت كنیم چراكه این بیماری ها از بین نرفته و فقط كنترل شده اند و در صورت كوچك ترین غفلت، طوفان بزرگی ایجاد می كنند كه نمی توان آن را جمع كرد.
وی یاد آور شد: بیماری های نوظهور و نوپدید بالقوه وجود دارند و باید از آنها مراقبت كنیم.
ادامه دارد...
اجتمام**9185** 1776
۰ نفر