۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82916412
T T
۰ نفر

فرهنگ سازي براي زكات در آذربايجان غربي جواب داد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۱۲
کد خبر: 82916412
فرهنگ سازي براي زكات در آذربايجان غربي جواب داد

اروميه- ايرنا- فرهنگ سازي مروّجان زكات و رسانه ها براي عمل به اين فريضه ديني در آذربايجان غربي جواب داده است و طبق گفته مديركل كميته امداد امام خميني (ره)، جمع آوري زكات در اين استان مرزي طي سال گذشته و در مقايسه با سال 1395 شمسي حدود 10 درصد افزايش يافته است.

عزيز سهندي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: در سال گذشته، 224 ميليارد ريال زكات در آذربايجان غربي جمع آوري شد كه با توجه به جمع آوري حدود 205 ميليارد ريال در سال پيش از آن، رشدي حدود 20 ميليارد ريالي داشت.
وي اضافه كرد: ميزان تحقق زكات جمع آوري شده در سال 1396 نسبت به پيش بيني ها، 104 درصد بود كه اين امر نشان از فعاليت خوب كشاورزان، مروّجان زكات و رسانه هاست.
وي بيان كرد: از كل زكات جمع آوري شده طي سال گذشته در آذربايجان غربي 84 درصد معادل 188 ميليارد ريال براي فقرا هزينه شد كه رقمي قابل توجه در مقابله با فقر در جامعه است.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) آذربايجان غربي با اشاره به اجراي طرح هاي عمراني در مناطق محروم از محل درآمدهاي بخش زكات در استان ادامه داد: سال گذشته نزديك به 36 ميليارد ريال به اين امر اختصاص يافت.
سهندي گفت: ساخت مسجد، حسينيه و غسالخانه در كنار اجراي طرح هاي عام المنفعه در روستاها از جمله موارد مصرف زكات در بخش عمراني به شمار مي رود.
به گزارش ايرنا، زكات در لغت، به 2 معناي رشد و نمو و پاك آمده است.
كلمه «زكات» به سهمي اطلاق مي‌شود كه انسان از مال خود خارج مي‌كند و به فقرا مي‌دهد، به اين دليل است كه در پرداخت آن، اميد رشد و افزايش مال همراه با خيرو بركت را دارد، و موجب تزكيه و پاكي روح پرداخت كننده مي‌شود.
در قرآن كريم آمدن زكات در كنار نماز نشان آن است كه رابطه با خداوند متعال از طريق نماز حاصل شده و رابطه با مخلوق خداوند از راه اداي زكات برقرار مي‌شود.
همراهي اين‌ دو به جهت اهميت ويژه آنها است زيرا نماز در آيات قرآن كريم و روايات اسلامي از جايگاه خاصي برخوردار است و زكات نيز در دين اسلام در بعد اقتصادي و اجتماعي بسيار اهميت دارد و ذكر زكات در كنار نماز نشانه جامعيت اسلام و همه جانبه‌نگري دين مقدس اسلام است.
گندم، جو، خرما، كشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردي هستند كه زكات به آنها تعلق مي گيرد.
آذربايجان غربي از جمله استان هاي موفق در حوزه جمع آوري زكات در كشور به شمار مي رود و سال گذشته 173 ميليارد ريال زكات در اين استان جمع آوري شد.
به گزارش ايرنا، در روزهاي ابتدايي پيروزي انقلاب اسلامي، به فرمان حضرت امام خميني (ره) و به منظور حمايت و امداد محرومان و مستضعفان و خودكفا كردن آنها، كميته امداد امام خميني (ره) ‌تشكيل شد.
اين نهاد در چند دهه فعاليت خودخدمات و طرح‌هاي متنوع و متعددي را به منظور كمك به نيازهاي ضروري مستضعفين و نيز توانمندسازي آنها انجام داده و دستاوردهاي خوبي نيز داشته است.
اما با توجه به عدم كفاف بودجه‌هاي دولتي اين نهاد، رسيدن وضعيت مستضعفين كشور به وضعيتي كه مطابق با شان يك كشور اسلامي باشد بدون كمك‌ها و خدمات خيرخواهانه مردم امكان‌پذير نيست.
تقويت فرآيند شناسايي، ارتباط و تعامل موثر با اشخاص حقيقي و حقوقي تاثيرگذار (از جمله نيكوكاران و موسسات خيريه) به منظور استفاده بهينه از ظرفيت آنان در راستاي رفع مشكلات محرومان،تمركز بر محله و محله‌گرايي در امور خيريه با محوريت مسجد،ايجاد همبستگي، تكافل و توازن اجتماعي در جامعه و ارتقاي فرهنگ انفاق و نيكوكاري و شناسايي نيازمندان واقعي و كمك به رفع نيازهاي ضروري آنها باتاكيد بر توانمندسازي آنها ازاهداف شبكه نيكوكاري است.
با حمايت و نظارت كميته امداد امام خميني (ره) در برخي محلات، مساجد، دانشگاه‌ها و مراكز صنعتي مركز نيكوكاري افتتاح شده است.
مراكز نيكوكاري با شناسايي خيران و موسسات خيريه از يك سو و نيازمندان واقعي جامعه از سوي ديگر، پاسخگوترين تشكل هاي مردمي به نيازهاي فقرا و محرومان هستند.
كميته امدادآذربايجان غربي چهار درصد جمعيت استان را تحت حمايت خود قرار داده كه 133 هزار نفر از جمعيت 3.2 ميليون نفري آذربايجان غربي را شامل مي شود.
8137/2093