«علی ستار» روز چهارشنبه در جریان بازدید خبرنگاران و اصحاب رسانه از خطوط تولید شركت خودروسازی سایپا- سیتروئن كاشان به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت: اكنون داخلی سازی خودروی سی 3 (C3) به عنوان نخستین خودروی پسابرجامی این شركت مشترك در حد پنج تا 10 درصد است كه مطابق برنامه ریزی ها تا حدود 80 درصد در سال های آینده افزایش خواهد یافت.
به گفته این مسئول، بدنه این خودرو به صورت سی.كی.دی (قطعات منفصله) از كشور اسلواكی وارد و در شركت سایپا - سیتروئن مونتاژ می شود.
وی بیان داشت: پیش از آغاز مونتاژ این خودرو، پنج نفر از سرپرستان سایپا - سیتروئن به مدت 20 روز به اسلواكی اعزام و همه شرایط مونتاژ را بطور كامل فرا گرفتند، بر این اساس مقوله مهم آموزش پیش از راه اندازی خط تولید این خودرو در دستور كار قرار گرفت.
ستار ادامه داد: همچنین در همه سطوح سرپرستان، رئیسان و مدیران، افرادی برای فراگیری آموزش ها به سایت های مختلف سیتروئن در اروپا اعزام شدند.
وی اظهار داشت: اكنون تولید خودروی C3 با رعایت همه الزام های كیفی مدنظر سیتروئن در این خط انجام می شود و این الزام ها به صورت دوره ای به خط تولید پراید و تیبا (سایر خودروهای تولیدی در شركت سایپا- سیتروئن) منتقل می شود كه بهبود كیفی این خودروها و كاهش شكایات مردمی در 6 ماه گذشته را به دنبال داشته است.
مدیر سالن مونتاژ شركت سایپا - سیتروئن كاشان تاكید كرد: تا مسئولان كنترل كیفیت سیتروئن مستقر در شركت، خودرویی را تایید كیفی نكنند، این خودروها حتی استارت نمی خورند.
وی افزود: C3 با استاندارد بنزین یورو 5، نخستین خودرویی است كه موفق به پاس كردن استانداردهای 85 گانه سازمان ملی استاندارد ایران شده است.
ستار همچنین از وارد شدن خط تولید موتور EC5 برای خودروی C3 خبر داد كه قرار است در ایران داخلی سازی شود؛ داخلی سازی موتور موجب كاهش قیمت نهایی این خودرو و رقابتی تر شدن آن خواهد شد.
وی خاطرنشان كرد: خط تولید C3 در سایپا - سیتروئن كاشان، دومین سایت تولید این خودرو در جهان (پس از اسلواكی) و نخستین سایت تولید آن با موتور Ep6 است.
در این بازدید، خودروی C3 با موتور EP6 برای تست رانندگی طی روزهای گذشته در اختیار خبرنگاران قرار گرفت.
ستار همچنین تصریح كرد: راه اندازی شركت سایپا - سیتروئن كاشان طی سال های گذشته منجر به اشتغالزایی برای چهار هزار نفر بطور مستقیم و بیش از 20 هزار نفر به صورت غیرمستقیم شده و در آینده با استقرار خط كامل مونتاژ این آمارها افزایش خواهد یافت.
وی یادآور شد: طی سه سال آینده همه خودروهای ایرانی از خط تولید سایت كاشان خارج خواهند شد؛ پارسال تولید پراید متوقف و تا پایان امسال تولید تیبا متوقف خواهد شد و پس از آن فقط محصولات سیتروئن با انجام داخلی سازی در این سایت تولید می شوند.
به گزارش ایرنا، فعالیت دو شركت سیتروئن و سایپا پس از برجام (دی 94) با حضور مدیران ارشد 2 شركت در ایران به صورت رسمی ثبت و به صورت عملیاتی آغاز شد.
قراردادهای مورد نیاز كنسرسیوم مشترك (جوینت ونچر) نیز به امضای دو طرف رسید و اعضای هیات مدیره شركت سایپا سیتروئن مشخص و معرفی شدند.
بر این اساس، خودروهای جدید گروه سایپا - سیتروئن در خطوط تولید شركت سایپا كاشان تولید و وارد بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
شركت سیتروئن پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت سرمایه گذاری مشترك در همه زنجیره ارزش افزوده از جمله تولید در ایران هیچگونه همكاری نداشته و برای نخستین بار پس از 39 سال دوباره از طریق جوینت ونچر با سایپا مرتبط شده است.
سیتروئن شركت خودروسازی فرانسوی است كه امروزه شركت تابعهای از گروه پژو - سیتروئن محسوب میشود؛ این شركت در سال 1919 توسط آندره سیتروئن تاسیس شد.
اقتصام*3065*2025
در پاسخ به ایرنا؛
هدف سیتروئن، صادرات خودرو از ایران به بازار خاورمیانه است
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر:
82917131
تهران- ایرنا- مدیر سالن مونتاژ شركت سایپا - سیتروئن كاشان گفت: شركت سیتروئن با هدف صادرات خودرو از ایران به بازار بزرگ خاورمیانه برنامه ریزی كرده و بر همین اساس بر بالا بودن كیفی كار در تولید خودرو تاكید دارد.