۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82917679
T T
۰ نفر

چین: استقلال تایوان محال است

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 82917679
چین: استقلال تایوان محال است

پكن - ایرنا - چین اعلام كرد محال است این كشور به استقلال طلبان تایوان اجازه دهد این جزیره را از سرزمین مادری (چین) جدا كنند.

به گزارش ایرنا 'آن فانگشان' سخنگوی اداره امور تایوان در دولت چین با اشاره به تلاش های تایوان برای مسلح شدن با سلاح های آمریكایی این موضوع را عنوان كرد.
وی تاكید كرد كه چین هرگز و در هیچ شكلی به استقلال طلبان تایوان اجازه نخواهد داد تا این جزیره را از چین جدا سازند.
وی گفت ما رزمایش بزرگی در منطقه برگزار كردیم كه پیامی شفاف برای انشعاب طلبان تایوانی دارد و آنها باید هشدار چین را بخوبی درك كنند.
چین در اقدامی كم سابقه در تنگه تایوان بمب افكن ها، جنگنده ها و هواپیماهای شناسایی خود را به پرواز دراورده و مانور نظامی برگزار كرده است.
رزمایش این جنگنده و بمب افكن ها از روز جمعه شروع شده است و یكی از هدف های آن بالا بردن توان رزمی این كشور است.
چین می گوید كه جنگنده ها و هواپیماهای نظامی این كشور در اطراف تایوان و در حریم هوایی پیرامون این جزیره رزمایش هوایی برگزار كرده است.
چین در یك سال گذشته حضور خود در تنگه تایوان را افزایش داده و بارها ناو هواپیمابرش را با ناوهای جنگی دیگر به آبهای این منطقه فرستاده و رزمایش برگزار كرده و به استقلال طلبان تایوانی هشدار داده است.
گزارش های رسانه ای نشان می دهد كه چین برای نخستین بار سوخوهای 35 خود را نیز به رزمایش در منطقه «باشی» در فاصله بین فیلیپین و تایوان اعزام كرده است.
چین در روزهای اخیر جنگنده های رادارگریز جی 20 خود را نیز برای اولین بار بر فراز آبهای دریای جنوبی كه در این منطقه با آمریكا درگیر تنش های جدی است، به پرواز دراورد و اولین ماموریت دریایی این جنگنده ها را انجام داد.
چین، منطقه تایوان را كه در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این كشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یك چین' بخشی از خاك خود می داند.
مقام های چین و تایوان در سال 1992 میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یك كشور كه همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یك چین' هر كشوری كه دارای روابط رسمی با پكن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات كند.
اما از زمانی كه «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاكم دمكراتیك ترقی خواه رئیس حكومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفك شدن تایوان از چین حمایت كرده است.
تسای در اقدامی نادر در ابتدای در دست گرفتن قدرت با دونالد ترامپ رییس جمهور آمریكا تلفنی گفت و گو كرد و گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینكه جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریكا قصد دارد به این جزیره سفر كند.
آساق**231**1904**