۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۷:۵۶
کد خبر: 82917892
T T
۰ نفر
135هزار هكتار از اراضي زراعي و باغي آذربايجان غربي بيمه شد

اروميه- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: 135 هزار هكتار زمين زراعي و باغي استان بيمه پايه و تكميلي شد و بخشي از محصولات زراعي و باغي نيز تحت پوشش قرار گرفته است.

اسمعيل كريم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: افزون بر هفت هزار هكتار از محصولات زراعي بهاره استان اعم از پياز، چغندرقند، نخود و آفتابگردان علاوه بر محصولات زراعي پاييزه تحت پوشش بيمه محصولات كشاورزي قرار گرفته است.
وي اضافه كرد: با توجه به تداوم روند بيمه گذاري محصولات بهاره تا پايان ارديبهشت ماه كشاورزان مي توانند نسبت به بيمه اراضي و باغ هاي خود اقدام كنند.
وي گفت: بيش از هشت هزار هكتار مرتع، 19 ميليون و 750 هزار قطعه طيور، 100 هزار كندوي زنبور عسل و 72 هزار راس دام سنگين و سبك استان نيز امسال تحت پوشش خدمات صندوق بيمه كشاورزي قرار دارند.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي ادامه داد: پارسال حدود 80 تا 90 درصد سطوح بيمه شده مشمول دريافت غرامت شده و به طور ميانگين 50 درصد خسارت وارده به كشاورزان پرداخت شده است.
وي بيان كرد: غرامت پرداختي به خسارت ديدگان ناشي از حوادث غيرمترقبه از جمله عدم باروري و تلقيح در سال 96 نيز بين 30 تا 40 ميليون ريال متغير بوده است.
كريم زاده تخصيص نيافتن به موقع منابع مالي و اعتباري از طرف دولت به صندوق بيمه محصولات كشاورزي براي جبران بخشي از خسارت وارده به كشاورزان را يكي از چالش هاي مهم موجود بر سر راه توسعه فرهنگ صنعت بيمه كشاورزي در استان بيان كرد.
وي افزود: افزايش آگاهي كشاورزان و فرهنگ سازي براي ترويج بيمه محصولات كشاورزي، توسعه كشت هاي گلخانه اي و نصب سامانه هاي ضد تگرگ و سرمازدگي در باغ هاي استان براي كاهش تاثيرات خطرهاي طبيعي در بخش كشاورزي استان مهم است.
كريم زاده گفت: در بين سياست هاي مختلف حمايتي، بيمه محصولات كشاورزي به عنوان يكي از مهمترين راهكارهاي مقابله با تهديدات بخش كشاورزي و در نتيجه كاهش نوسان هاي درآمدي كشاورزان مورد توجه است.
وي بيان كرد: زارعان با آموزش و افزايش آگاهي خود در زمينه رعايت تاريخ كشت و استفاده از روش هاي به زراعي و بهسازي، كشاورزي حفاظتي، رعايت تراكم كشت و تغذيه مناسب اراضي زير كشت خود مي‌توانند از ميزان خسارت ناشي از سرمازدگي و خشكسالي به اراضي زير كشت محصول خود بكاهند.
به گزارش ايرنا پس از تصويب قانون بيمه محصولات كشاورزي در سال 1363، صندوق بيمه محصولات كشاورزي با هدف بيمه انواع محصولات كشاورزي و دامي، به عنوان وسيله اي براي دستيابي به هدف ها و سياست هاي بخش كشاورزي، در بانك كشاورزي تشكيل و شروع به فعاليت كرده است.
سالانه بين چهار تا 6 هزار ميليارد ريال در اثر سيل، تگرگ، سرماي زمستانه و بهاره و ساير علل و مخاطرات به بخش كشاورزي آذربايجان غربي خسارت وارد مي شود كه اين موضوع بر اهميت بيمه محصولات مي افزايد.
7125/3072