۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۸
کد خبر: 82918240
T T
۰ نفر

در یك ماه گذشته

مصرف قارچ سمی8 كشته و449 مسموم برجاگذاشت

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۸:۲۸
کد خبر: 82918240
مصرف قارچ سمی8 كشته و449 مسموم برجاگذاشت

كرمانشاه - ایرنا - مصرف قارچ سمی تاكنون 449 نفر را در پنج استان‌ غربی مسموم و راهی بیمارستان كرد و جان هشت نفر را هم گرفت .

به گزارش ایرنا ،صدها نفر از مردم غرب كشور كه به دنبال بارندگی‌های خوب اخیر هوس گردش در طبیعت سرسبز و خوردن گیاهان بهاری كرده بودند، با یك بی‌احتیاطی كوچك راهی بیمارستان شدند.
خطر از بیخ گوش بیشتر آنها گذشته است اما برای برخی دیگر حتی از پزشكان هم كاری ساخته نبود چون 'قارچ سمی' كبد آنان را از كار انداخته بود.
به دلیل مصرف قارچ سمی تاكنون 449 نفر در استان‌ های كرمانشاه، كردستان، لرستان، آذربایجان غربی و زنجان مسموم و راهی بیمارستان شده و 8 نفر هم جان باختند؛ آن هم تنها در یك ماه اخیر.
با وجود هشدارهای كارشناسان حوزه بهداشت و درمان هر ساله عده ای از مردم استان كرمانشاه بخصوص در مناطق روستایی به علت مصرف قارچ سمی، مسموم می شوند؛ امسال اما آمار قربانیان غافلگیركننده بوده است.
طبق اعلام معاون استاندار كرمانشاه، پنج جانباخته و 223 نفر از مسمومان اهل این استان هستند.
ابراهیم الهی تبار به خبرنگار ایرنا گفت: 157 نفر از مصدومان پس از مداوا از بیمارستان مرخص و تعدادی نیز به دلیل نیاز حاد به پیوند كبد به شیراز منتقل شده اند.
آنچنان كه مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس كشور هم روز 25 اردیبهشت اعلام كرد: از 23 بیماری كه به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شده اند تاكنون سه نفر عمل پیوند كبد شده و بقیه در نوبت بررسی پیوند هستند؛ 10 مسموم دیگر نیز در بخش مراقبت‌های ویژه شهر تهران در حال معالجه هستند.

** تشكیل كمیته ویژه در مركز استان
بیشتر قربانیان مصرف قارچ سمی ساكن مركز استان كرمانشاه بوده اند؛ جایی كه فرماندار آن اكنون یك كمیته ویژه تشكیل داده و با جدیت به دنبال اطلاع رسانی به مردم بویژه روستائیان است.
فضل الله رنجبر به خبرنگار ایرنا گفت: در این كمیته بخشداری ها و شوراهای بخش را موظف به اطلاع رسانی و آموزش مردم كرده ایم و از دهیاری ها و شوراهای روستا هم خواسته ایم كه مردم را نسبت به خطرات مصرف قارچ كوهی آگاه كنند.
به گفته رنجبر، مراكز بهداشت سطح شهر و روستا برای مقابله با مشكلات احتمالی مهیا شده اند و جهاد كشاورزی هم با استفاده از سامانه پیامكی در حال اطلاع رسانی به همه كشاورزان استان است.
او از همه مردم خواست كه از مصرف هرگونه قارچ جز قارچ های بهداشتی كه در فروشگاه های معتبر عرضه می شود، خودداری كنند.

** چرا این همه قربانی؟
مسمومیت ها از هفته دوم اردیبهشت آغاز شد؛ درست زمانی كه پس از چند روز بارندگی سنگین هوای استان حسابی لطیف شد و طبیعت پر از گل و شكوفه و سبزی‌های بهاری، بسیاری از كرمانشاهی ها را به دامان خود كشاند.
بهار كرمانشاه همواره مملو از گیاهان خوراكی مانند پاغازه، كنگر، گنور، شنگ، پیچك، برزه، زو، ریواس، سیرونه، تولكه است و بازار خرید و فروش آنها هم حسابی رونق دارد.
بارش های فراوان و دمای مناسب هم سبب شد كه رویش قارچ‌ كوهی هم چشمگیر باشد و شهروندان كم‌اطلاع و بی‌احتیاط را ترغیب به مصرف این سبزی كند.

** علائم مصرف قارچ سمی
گمان قربانیان این بوده كه قارچ‌ها خوراكی است اما در واقع آنان یكی از سمی ترین قارچ های دنیا را خورده اند؛ 'آمانیتا فالوئیدس' (نام علمی: Amanita phalloides) مشهور به كلاهك مرگ و از مرگ‌آورترین نوع قارچ‌های چتری.
این قارچ در كنار درختان بلوط و مخروطی می‌روید و شبیه قارچ‌های خوراكی است اما مملو از سم 'آلفا-آمانیتین' است كه كبد و كلیه را از بین می برد.
درد شكم، تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی از عمده ترین نشانه های مسمومیت با این قارچ است.
مصرف قارچ سمی آمانیتا، درمان یا پادزهر خاصی ندارد اما اگر بیمار به موقع به بیمارستان رسانده شود با شستشوی معده بیمار، تجویز سرم و چند اقدام درمانی دیگر خطر رفع می شود.
قدرت سمی قارچ آمانیتا آنقدر زیاد است كه تاخیر درمان حتی می تواند به زندگی مصرف كننده آن پایان دهد؛ همان بلایی كه سر پنج نفر از مردم كرمانشاه آمد.

** به قارچ سمی دست هم نزنید
به گفته دكتر علی میكائیلی، از استادان قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه 'سم موجود در قارچ های آمانیتا حتی با جوشاندن، شستن، خشك نمودن قارچ و هیچ اقدام دیگری از بین نمی رود و طی چند ساعت تا چند روز علائم مرگبار مسمومیت را نشان می دهد؛ مصرف كنندگان هم باید فوری برای طی مراحل درمانی اقدام كنند.'
تشخیص قارچ خوراكی از سمی برای مردم ممكن نیست و به اعتقاد میكائیلی این كار 'تنها در مراكز تشخیصی معتبر قارچ شناسی' میسر است.
این استاد قارچ شناسی در باره لمس قارچ های سمی از نوع آمانتینا هشدار داد و تاكید كرد كه حتی دست زدن به این قارچ ها مسمومیت را از طریق پوست و مخاطات به بدن می رساند.
پرهیز از دست زدن و مصرف قارچ‌های خودرو و طبیعی و مراجعه فوری به مراكز درمانی در صورت مسمومیت با قارچ مهمترین توصیه كارشناسان به مردم است.
یك میلیون و 717 هزار هكتار از مساحت استان 2 میلیون نفری كرمانشاه، منابع طبیعی است كه 527 هزار هكتار آن را جنگل و یك میلیون و 190 هزار هكتار دیگر را مراتع تشكیل می دهند یعنی حدود 1.5 درصد از وسعت منابع طبیعی كشور.
این استان با 24 هزار كیلومتر مساحت در غرب كشور واقع شده و به دلیل میزبانی از رشته كوه های زاگرس، مملو از جنگل های بلوط است.
كرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
۰ نفر