۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82919262
T T
۰ نفر

خبرنگاران روس خواستار آزادي همكارشان در اوكراين شدند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۱۷
کد خبر: 82919262
خبرنگاران روس خواستار آزادي همكارشان در اوكراين شدند

مسكو - ايرنا - دهها خبرنگار و صدها فعال سياسي روس با تجمع مقابل سفارت اوكراين در مسكو، خواستار آزادي خبرنگاري شدند كه نيروي امنيتي اوكراين بتازگي او را در كي يف بازداشت كرده است.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ايرنا، اين تجمع امروز جمعه در مقابل سفارت اوكراين در مسكو برگزار شد و شركت كنندگان در آن با سر دادن شعارهايي خواستار آزادي «كيريل ويشينسكي» رئيس خبرگزاري ريانووستي در اوكراين شدند.
اين اجتماع با مجوز سازمان هاي مربوطه مسكو برگزار شد و چندين مامور پليس مسئوليت حفظ نظم آن را برعهده داشتند.
«ديميتري كيسليف» رئيس خبرگزاري ريانووستي در اين اجتماع گفت: اوكراين در حالي مي گويد كه به اروپا تعلق دارد كه از اصول حاكم بر اين قاره دور است.
وي افزود: در سال 2014 تغيير حكومت در اوكراين با شعار «اوكراين بخشي از اوكراين» رخ داد اما امروز شاهد هستيم كه در اين كشور خبرنگاران را دستگير مي كنند.
«مارگاريتا سيمونيان» معاون سردبير خبرگزاري ريانووستي نيز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: دولت اوكراين بايد به حقوق خبرنگاران احترام بگذارد و آنچه كه هم اينك شاهد آن هستيم، نقض آشكار حقوق اوليه خبرنگاران و جلوگيري از فعاليت آنان است.
وي و شماري از حاضران در اجتماع اعتراضي در مقابل سفارت اوكراين در مسكو تصوير ويشينسكي را در دست داشتند.
به گزارش ايرنا، سرويس اطلاعاتي اوكراين (SBU) روز سه شنبه 15 ماه مه (سه شنبه گذشته) با حمله به دفتر خبرگزاري ريانووستي در كي يف، رئيس اين مركز خبري را به اتهام خيانت به اوكراين بازداشت كرد.
دادگاه هرسون در جنوب اوكراين روز گذشته ويشنسكي را به دو ماه زندان محكوم كرد.
مقامات اوكرايني به رسانه‌ها گفتند كه ويشينسكي كه داراي تابعيت دوگانه اوكرايني و روسي است به خاطر نوشتن گزارش‌هايي كه الحاق كريمه به روسيه را توجيه مي كرد، بازداشت است و امكان دارد به اتهام خيانت به اوكراين تا 15 سال به زندان محكوم شود.
روسيه دولت اوكراين را به نقض حقوق خبرنگاران و آزادي بيان متهم كرده و خواستار آزادي اين خبرنگار شده و خودداري از تعقيب و آزار خبرنگاران ديگر روسيه فعال در اين كشور كرده است.
فدراسيون بين‌المللي روزنامه‌نگاران نيز رفتار مقامات اوكرايني را پايمال كردن حقوق روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها مي‌داند و با محكوم كردن اين رفتارها از مقامات اوكراين مي‌خواهد نسبت به آزادي فوري اين روزنامه‌نگار اقدام كنند.
اروپام*391* 1346 **1908