۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82920883
T T
۰ نفر

سبزه‌قباها از 'داول' بترسند!

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 82920883
سبزه‌قباها از 'داول' بترسند!

سايت خبري تحليلي ويرا در مطلبي طنزآميز با عنوان سبزه‌قباها از 'داول' بترسند! به موضوع مسموم كردن پرندگان زنبور خوار با نام محلي سبزه قبا توسط كندو داران ايلامي بوسيله طعمه آلوده به سم، پرداخته است.

در اين مطلب آمده است:
اخيراً در استان ايلام تعدادي از پرنده‌هاي زنبورخوار وابسته به گروهگ 'سبزه‌قبا' عزم خود را جزم كرده‌اند كه زنبورهاي عسل استان ايلام را به فنا دهند و در اين راستا از هيچ تلاشي فروگذار نيستند.
جهاد كشاورزي نيز در يك اقدام تروريستي با در اختيار قرار دادن سم به زنبورداران و در ادامه سم‌خور نمودن اين پرنده‌ي زيبا در استخر يا كندو توسط زنبورداران اقدام به تسريع در جانفشاني سبزه‌قباها و حذف صورت مسئله نموده‌ است.
مديران محيط زيست استان ايلام نيز معتقدند كه اين پرنده مهاجر است و 2 ماه بيشتر در ايلام نخواهد ماند لذا از زنبورداران تقاضا مي‌شود بخشي از زنبورهاي خدوم و زحمتكش خود كه در آستانه‌ي بازنشستگي قرار دارند را پيش از موعد مقرر بازخريد نمايند و بدين ترتيب نسل اين پرنده‌‌ كه هيچ وابستگي جناحي و جنبشي‌ ندارد و صرفا قباي سبز بر تن دارد را در چرخه‌ي زيست محيطي حفظ نمايند.
حال از آنجا كه نه اين سبزه‌قباها از خواسته‌ي بحق و طبيعي خود كوتاه مي‌آيند و نه ادارات محيط زيست و جهاد كشاورزي استان راهكار علمي و كارشناسي در آستين دارند پيشنهاد مي‌شود مديران اين دستگاه‌ها در هر شهرستان با حضور در محل نگهداري كندوهاي عسل به عنوان حق ماموريت و اضافه كار نقش 'داول' * را به خوبي ايفا نموده و ضمن حفظ جان زنبورها و كمك به اقتصاد عسل استان از آلام زنبور و زنبورداران بي‌دفاع بكاهند. باشد كه رستگار و حقوق ماهيانه‌ي آنها حلال‌تر شود.
هم‌چنين مصوب شود كارگروه فرهنگي متشكل از بزرگان و ريش‌سفيدانِ سبزه‌‌قباهاي مهاجر از همه‌ي تفكرها و سلايق تشكيل و با فرهنگ سازي و استفاده از فضاي رسانه‌اي استان في‌اليوم خوردن زنبور عسل را بر خود از مصاديق گوشت سگ دانسته و به جاي زنبور عسل از رئيس دفترهاي مديران دو دستگاه مذكور كسب فيض نمايند.
*داول معادل فارسي ندارد و مترسك نوعي توهين به اين ابزار ترس پرندگان است.
منبع: سايت خبري ويرا