۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۸:۳۴
کد خبر: 82921121
T T
۰ نفر
رييس جمهوري ايران خواستار تحريم رژيم صهيونيستي شد

آنكاراـ ايرناـ رسانه هاي تركيه در دو روز اخير نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي در استانبول براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين و سخنان دكتر حسن روحاني رييس جمهوري كشورمان در اين گردهمايي را به شكلي گسترده منعكس كرده و اين موضوع را در صدر اخبار خود قرار دادند.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، روزنامه استار با درج عنوان 'پيام قدس به جهان از استانبول' به نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي به منظور حمايت از فلسطين و بررسي تحولات در سرزمين هاي اشغالي در سالن كنگره مركزي شهر استانبول پرداخت و نوشت: سران كشورهاي اسلامي در سطوح مختلف در استانبول گرد هم آمدند و ضمن محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه، پيامي به جهانيان مبني بر به رسميت نشناختن سفارت آمريكا در بيت المقدس صادر كردند.
اين رسانه نزديك به دولت تركيه در گزارش ديگري تحت عنوان 'روحاني راهكار اقتصادي ـ سياسي عليه اسراييل پيشنهاد كرد' به سخنان رييس جمهوري كشورمان در نشست اشتانبول اشاره كرد و نوشت: حسن روحاني رييس جمهوري ايران در ابتداي سخنان خود از اردوغان به خاطر برگزاري نشست حمايت از فلسطين تشكر و تاكيد كرد كه زمان آن رسيده كه قاطعانه به رژيم غير مشروع صهيونيستي بگوييم ديگر بس است چرا كه رژيم اشغالگر قدس در مقابل چشم اشكبار جهانيان، با پايمال كردن كرامت انساني و تحقير همه ارزشها، جامعه جهاني را به مبارزه طلبيده است.
روزنامه جمهوريت در گزارشي به نشست كشورهاي اسلامي در استانبول پرداخت و اين اقدام را پله اول براي فشار بر رژيم صهيونيستي تفسير كرد.
به نوشته اين رسانه، گردهم آمدن سران كشورهاي مسلمان و صدور بيانيه گامي مهم در راستاي مقابله با جنايات رژيم صهيونيستي است اما نمي تواند بازدارنده باشد چرا كه اقدام عملي در سطح بين المللي لازمه توقف قتل عام فلسطيني هاست.
جمهوريت همچنين در خبري تحت عنوان 'تحريم اسراييل' به انتشار بخشي از سخنان حسن روحاني در نشست استانبول اشاره كرد و نوشت: رييس جمهوري ايران تحريم رژيم صهيونيستي از سوي كشورهاي مسلمان را راهكاري مناسب براي مقابله تل آويو دانست.
روزنامه خبر تورك با درج عنوان 'پيامي قدرتمند به جهانيان از استانبول' به نشست سران كشورهاي اسلامي در استانبول براي حمايت از مردم مظلوم فلسطين اشاره كرد و نوشت: سران كشورهاي اسلامي به دعوت رييس جمهوري تركيه در استانبول گرد هم آمدند تا با فريادي بلند صداي مظلوميت مردم فلسطين را به گوش جهانيان برسانند.
خبر تورك اضافه كرد: نشست سران كشورهاي همكاري اسلامي با صدور بيانيه نهايي 30 ماده اي به پايان رسيد و سران كشورهاي اسلامي در اين بيانيه خواستار تشكيل كميته بررسي جنايات صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي شدند.
به نوشته اين رسانه، سران كشورهاي اسلامي در اين نشست، انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به بيت المقدس را عاملي براي گشتاخي و رفتارهاي بيشتر وحشيانه رژيم صهيونيستي توصيف و تاكيد كردند كه مراجع بين المللي به ويژه شوراي امنيت سازمان ملل متحد بايد زمينه تاوان دادن اسرائيل را فراهم و همچنين اقدامات لازم را براي پايان اين اقدامات ظالمانه به طور قانوني و اخلاقي انجام دهند.
اين رسانه همچنين در خبري تحت عنوان 'پيامي از روحاني در نشست استانبول به آمريكا و اسراييل' به سخنان رييس جمهوري كشورمان پرداخت و نوشت: حسن روحاني در نشست استانبول از كشورهاي اسلامي خواست تا روابط تجاري خود را به طور كامل با رژيم صهيونيستي قطع كنند.
به نوشته اين رسانه، رييس جمهوري ايران تاكيد كرد كه اگر صهيونيستها به جاي اطمينان از سكوت برخي و زمزمه هاي ذلت بار برخي ديگر، در مقابل خود، يك منطقه قدرتمند مي‌ديدند، بي ترديد جرات چنين اقدامات وحشيانه را نداشتند.
اين رسانه همچنين در خبر جداگانه اي به اظهارات دكتر محمد جواد ظريف در نشست وزراي خارجه كشورهاي اسلامي در استانبول پرداخت و نوشت: وزير خارجه ايران دولت اسراييل را رژيم آپارتايد، وحشي و ياغي معرفي كرد و خواستار انجام تحقيقات بين المللي واضح و مستقل درباره جنايات صهيونيست ها در سرزمين هاي اشغالي فلسطين شد.
روزنامه خبرتورك شركت رييس جمهوري و وزير خارجه ايران در نشست استانبول را حاكي از اهميت فلسطين و موضوع قدس براي تهران توصيف كرد.
از ديگر رسانه هاي تركيه مي توان يه شبكه خبر.7 اشاره كرد كه به انتشار اخبار و گزارش هايي از نشست كشورهاي اسلامي در استانبول براي حمايت از مردم مظلوم پرداخت و در صدر اخبار خود نوشت: نشست سران كشورهاي اسلامي در استانبول حاوي پيام مظلوميت مردم فلسطين و محكوميت جنايات رژيم اشغالگر قدس بود.
خبر.7 مفاد بيانيه نشست سران در استانبول را در صورت عملي شدن بسيار موثر دانست و نوشت: در اين گردهمايي، شركت كنندگان خواستار تشكيل كميته بين المللي بررسي جنايات رژيم صهيونيستي شدند كه به واقع اگر چنين اقدامي به صورت واقعي و موثر صورت گيرد، لرزه بر تشكيلات تل آويو خواهد افتاد.
اين رسانه همچنين با درج عنوان 'به اشغال فلسطين پايان دهيد' به سخنان رييس جمهوري كشورمان در گردهمايي استانبول اشاره كرد و به نقل از روحاني نوشت: رژيم صهيونيستي بايد به اشغال فلسطين پايان دهد.
روزنامه حريت در انعكاس نشست سران كشورهاي اسلامي با مهم خواندن آن بيشتر به سخنان رامي حمدالله نخست وزير فلسطين و حسن روحاني رييس جمهوري كشورمان پرداخت و نوشت: نخست وزير فلسطين ضمن محكوم كردن حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به فلسطيني ها در نوار غزه، از سازمان ملل خواست كه تحقيقات خود را از اين اقدامات تل آويو براي روشن تر شدن ابعاد جنايات آنها آغاز كند و از سوي ديگر حافظ ملت مظلوم فلسطين در برابر تهاجم سربازان اسراييلي باشد.
اين رسانه همچنين با درج عنوان 'پيشنهادي از روحاني عليه آمريكا و اسراييل' نوشت: رييس جمهوري ايران مدعي شد كه اگر رژيم صهيونيستي در محاصره كشورهاي مردم سالار قرار گيرد و با يك امت متحد مواجه باشد، هرگز نمي تواند چنين آسوده خاطر به جنايات خود ادامه دهد.
به نوشته حريت، آمريكا و رژيم صهيونيستي به گفته رييس جمهوري ايران خطري براي امنيت و صلخ بين المللي محسوب مي شوند و از همه كشورهاي اسلامي خواست كه در روابط خود با ايالات متحده آمريكا تجديد نظر كرده و با رژيم صهيونيستي قطع ارتباط كنند.
روزنامه مليت با درج عنوان 'نبايد به صهيونيست ها اجاز دهيم' به سخنان حسن روحاني در نشست استانبول اشاره كرد و نوشت: رييس جمهوري ايران در گردهمايي سران كشورهاي اسلامي به يك موضوع مهم اشاره كرد و آن مقابله با قانوني جلوه شدن تدريجي اقدامات رژيم صهيونيستي است.
به نوشته اين رسانه، حسن روحاني بار ديگر خروج آمريكا از برجام را محكوم و انتقال سفارت آمريكا از تل آويو به بيت المقدس را خلاف قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل اعلام و تاكيد كرد كه آمريكا و رژيم صهيونيستي امروز مورد نفرت جوامع مسلمان هستند چرا كه هيچ ابايي از له كردن حقوق بين الملل و كشتار انسانها ندارند.
روزنامه مليت با تشريح موضوعات مطرح شده در نشست فوق العاده سران كشورهاي اسلامي در استانبول براي حمايت از مردم فلسطين تاكيد كرد: برگزاري نشست سران اسلامي، سكوت نكردن و محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين مهم، مقبول و لازم است اما كافي نيست بلكه براي توقف گستاخي هاي تل آويو بايد اقدامات عملي تاثيرگذار در مجامع بين المللي انجام داد.
شبكه تلويزيوني تي.آر.تي با درج عنوان 'دعوت رييس جمهوري ايران به تحريم آمريكا و اسراييل'، روزنامه يني آكيت با درج عنوان 'پيام نشست استانبول به جهان'، روزنامه صباح با درج عنوان 'چشم جهانيان به نشست استانبول دوخته شد' و روزنامه حريت با عنوان 'خواستار تحريم عليه اسراييل هستيم' هر كدام ضمن محكوم كردن جنايات رژيم صهيونيستي به تشريح نشست استانبول پرداخته و اغلب آنها نيز سخنان دكتر حسن روحاني رييس جمهوري كشورمان به ويژه پيشنهاد وي مبني بر تحريم رژيم صهيونيستي را بيش از ساير بخش ها برجسته كردند.
به گزارش ايرنا، نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي به منظور حمايت از فلسطين و بررسي تحولات در سرزمين هاي اشغالي در سالن كنگره مركزي شهر استانبول برگزار شد.
دكتر حسن روحاني رييس جمهوري و محمدجواد ظريف وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه صبح امروز وارد استانبول شده اند، در اين نشست حضور يافته و به سخنراني پرداختند.
در پي افتتاح سفارت آمريكا در قدس كه سبب بروز اعتراضات شديد در فلسطين از جمله درگيري در نواز غزه و موجب شهادت 62 نفر و مجروح شدن بيش از سه هزار فلسطيني شد، تركيه همراه با بسياري از كشورهاي اسلامي اقداماتي را براي محكوميت اين اقدام و اعلام همبستگي با مردم فلسطين آغاز كرد.
بر همين اساس نشست فوق العاده سران سازمان همكاري اسلامي براي بررسي آخرين تحولات در فلسطين، محكوميت جنايات صهيونيست ها در نوار غزه و انتقال سفارت آمريكا به قدس با حضور مقامات بيش از 40 كشور در استانبول برگزار شد.
در اين نشست 13 كشور در سطح رئيس جمهوري، 2 كشور در سطح معاون رئيس جمهوري، سه كشور در سطح معاون نخست وزير، 12 كشور در سطح وزير امور خارجه و همچنين ديپلمات هايي از 11 كشور شركت كردند.
سران كشورهاي ايران، افغانستان، اردن، سودان، گينه، گينه بيسائو، قطر، كويت، موريتاني، بخش ترك نشين قبرس در اين نشست حضور يافتند.
دو روز پيش نشست كارشناسان ارشد اين اجلاس در هتل هيلتون استانبول برگزار شد و نمايندگان كشورهاي اسلامي پيش نويس بيانيه نشست را براي جلسه سران ارائه كردند.
تركيه به عنوان رئيس دوره اي سازمان همكاري اسلامي سران و وزراي امور خارجه كشورهاي اسلامي را به منظور بررسي وضعيت سرزمين هاي اشغالي فلسطين براي نشست فوق العاده اين سازمان در استانبول دعوت كرده بود.
در پي افتتاح سفارت آمريكا در قدس سبب بروز اعتراضات شديد در منطقه و درگيري در غزه شد و در پي شهادت 62 نفر و مجروح شدن بيش از سه هزار فلسطيني، تركيه همراه با برخي كشورهاي اسلامي اقداماتي را براي محكوميت اين اقدام و اعلام همبستگي با مردم فلسطين آغاز كرد.
هفته گذشته در اقدامي تحريك آميز طي مراسمي با حضور بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي، جان ساليوان معاون وزير خارجه، استيون منوچين وزير خزانه داري و جرارد كوشنر مشاور رئيس جمهوري و چهار سناتور جمهوري خواه آمريكايي، سفارت آمريكا از تل آويو به قدس اشغالي انتقال يافت.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا در پيام تصويري به اين مراسم كه در سايه مخالفت جهاني برگزار شد، اعلام كرد كه موقعيت كنوني قدس، مسجد الاقصي و اماكن مقدس حفظ خواهد شد.
همچنين هفته گذشته همزمان با هفتادمين سالگرد روز نكبت، دهها هزار فلسطيني در تظاهرات 'ميليوني بازگشت' عليه انتقال سفارت آمريكا به قدس شركت كردند كه با يورش نظاميان رژيم صهيونيستي 62 نفر از آنها به شهادت رسيدند و بيش از سه هزار نفر از آنها نيز زخمي شدند.
پارسال نيز در پي اعلام تصميم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريكا براي انتقال سفارت اين كشور به قدس، نشست فوق العاده سازمان همكاري اسلامي در استانبول برگزار شده و قدس شرقي به عنوان پايتخت فلسطين اعلام و از همه كشورها خواسته شد كه قدس شرقي را به عنوان پايتخت دولت فلسطين به رسميت بشناسند.
خاورم/1905