۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 82921401
T T
۰ نفر

جنوب تایلند هدف چندین بمب قرار گرفت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۰۰
کد خبر: 82921401
جنوب تایلند هدف چندین بمب قرار گرفت

كوالالامپور - ایرنا - ارتش تایلند اعلام كرد: جنوب تایلند شب گذشته هدف بمب گذاری جدایی طلبان مالایی تبار این كشور قرار گرفته است كه در اثر آن تاكنون دستكم سه نفر مجروح شدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رسانه های تایلندی این حملات در نزدیكی دستگاه‌های خودپرداز و شعب بانك‌ها در حداقل 14 مكان مختلف از چهار استان جنوبی «یالا»، «پاتانی»، «ناراتیوات» و «سونگكلا» انجام شده است.
بیش از یك دهه است كه گروه شبه نظامی جدایی طلب مالایی تبار در بخش‌های مسلمان‌نشین تایلند فعالیت می‌كنند و از سال 2004 تا كنون جان حدود 7 هزار نفر را گرفته اند.
دولت پیشین تایلند با دعوت رهبران گروه‌های پیكارجوی جدایی طلب، به دنبال برقراری صلح در این كشور بود اما كودتا و حاكم شدن ارتش بر این كشور، باعث گره خوردن پیشرفت‌ها در مذاكره شد.
«پراموت پروم این» یك سخنگوی نیروهای امنیتی منطقه در خصوص حملات جدایی طلبان اظهار داشت: خشونت‌ها هر سال هنگام ماه رمضان افزایش می‌یابد.
به گزارش بانكوك پست ،هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را كه شب گذشته انجام شد، بر عهده نگرفته است.
استان‌های «یالا»، «پاتانی» و «ناراتیوات» به صورت تاریخی بخشی از قلمرو سلطان‌نشین مسلمان شبه جزیره «مالایا» بودند كه در سال 1909، تایلند این مناطق را به قلمرو خود اضافه كرد.
گروه‌های پیكارجوی جنوب تایلند اعلام كرده‌اند كه برای داشتن كشوری مستقل، فعالیت می‌كنند.
«پرایوت چان اوچا» نخست وزیر دولت نظامی تایلند در ماه آوریل به رسانه‌های محلی گفت كه دولتش از طریق وساطت مالزی - همسایه تایلند در جنوب - برای مذاكره با پیكارجویان پیشرفت‌های زیادی كرده است.
با این حال یك سخنگوی گروه پیكارجوی «مارا پاتانی» گفته است كه پیشرفت‌ها كند بوده و دولت تایلند مقصر آن است.
تایلند با جمعیت حدود 69 میلیون نفری، از كشورهای عضو اتحادیه «جنوب شرق آسیا» موسوم به «آ سه آن» است.
آساق**241**1599