۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 82921437
T T
۰ نفر
كشتارگاه شهرداری برخی زیرساخت های لازم را ندارد

قم- ایرنا- مدیركل دامپزشكی قم اظهار داشت: كشتارگاه شهرداری با سابقه فعالیت 36 ساله فاقد برخی زیرساخت های بهداشتی لازم برای كشتارگاه های امروزی است.

مهدی رفیعی محمدی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا، گفت: این كشتارگاه زیرساخت هایی از جمله سیستم تصفیه فاضلاب، تبدیل ضایعات و بسته بندی را ندارد.
وی اضافه كرد: همچنین كشتارگاه شهرداری قم فاقد سردخانه پیش سرد كافی برای نگهداری لاشه گوسفندی است و لاشه گرم پس از كشتار، وارد بازار فروش می شود.
وی تاكید كرد: لاشه گرم گوسفندی پس از خرید باید تا 24 ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد بالای صفر نگهداری شود و اگر قبل از این شرایط فردی اقدام به خرد كردن گوشت نماید، برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مشترك انسان و حیوان، باید اصول بهداشتی را رعایت و از دستكش استفاده نماید.
به گفته رفیعی، این كشتارگاه به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری(جنب بقعه امامزاده جمال(ع)) تاییدیه از سارمان حفاظت محیط زیست ندارد.
وی تصریح كرد: با توجه به درپیش بودن فصل گرما و خطرات ناشی از ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو، باید كشتارگاه جاهد جایگزین كشتارگاه شهرداری شود.
بیماری تب كریمه كنگو قابل انتقال بین انسان و دام است؛ این بیماری علامتی در دام ندارد و دام مبتلا از نظر تولید و تغذیه كاملا سالم به نظر می رسد، ولی در انسان خطرناك است و می تواند كشنده باشد.
گزش كنه، انتقال از طریق تماس با خون دام مبتلا و انتقال از طریق تماس با خون انسان مبتلا سه راه ابتلا به بیماری تب كریمه كنگو می باشد و افرادی كه در دامداری ها و یا كشتارگاه ها شاغل و یا مناطق روستایی ساكن هستند بیشتر در معرض خطر ابتلا می باشند.
وی خاطرنشان كرد: كشتارگاه جاهد با ظرفیت كشتار و نگهداری روزانه حداقل یك هزار راس دام سبك و 100 راس دام سنگین در كیلومتر 10 محور قدیم قم- جعفریه آماده بهره برداری است.
كشتارگاه شهرداری قم درحال حاضر روزانه ظرفیت كشتار 40 راس دام سنگین و حدود یك هزار و 200 راس دام سبك و كشتارگاه پرتو نیز ظرفیت كشتار 500 راس دام سبك و 50 راس دام سنگین را دارد و در كیلومتر 13 محور قم- جعفریه واقع شده است.
استان قم دارای 215 هزار راس گوسفند داشتی مولد، 35 هزار راس بز داشتی مولد، 115 هزار راس بزغاله پرواری، سه هزار و 500 نفر شتر، 27 هزار راس گاو شیری شامل 19 هزار راس گاو شیری اصیل مولد، سه هزار راس گاو دورگ شیری مولد، پنج هزار راس گاو شیری حذفی و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است.
/2085/ 6133/