۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۲۸
کد خبر: 82921687
T T
۰ نفر
شركت های دانش بنیان به سمت بهینه سازی تولید كاغذ بروند

تهران - ایرنا- مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی مطالبه گری برای تامین كاغذ مورد نیاز ناشران را ضروری دانست و گفت: بهتر است شركت های دانش بنیان به سمت روش های بهینه سازی تولید كاغذ رفته تا از قطع درختان جلوگیری شود.

میثم نیلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا افزود: كاغذ یك ضرورت برای نشر است از این رو وقتی بر اساس نوسانات ارز، گران می شود، ناشران توان خرید آن را ندارند و افرادی كه كاغذ تولید می كنند نیز به علت گران بودن این كالا، مشتری خود را از دست می دهند.
وی با بیان اینكه ناشران در بحران كاغذ به سر می برند، ادامه داد: بی توجهی و ناهماهنگی برخی نهادها باعث بحرانی شدن مساله كاغذ شده هرچند تنش در بازار ارز،چاپ و انتشار كتاب را هم تحت تاثیر قرار می دهد.
نیلی ادامه داد: برای رفع بحران كاغذ، پیشنهاد می شود، دستگاه های مرتبط با حوزه نشر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تقویت بنیه و زیرساخت كارخانه ها و تولید داخلی وتسهیلاتی را ارایه دهند.
به گفته مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، همچنین لازم است شركت های دانش بنیان به سمت روش های بهینه سازی تولید كاغذ سوق داده و از قطع درختان جلوگیری شود.
وی اضافه كرد: در حال حاضر الیاف بلند كه از مواد اصلی تولید كاغذ است از كشورهای مختلف وارد می كنیم بنابراین ضرورت دارد، این الیاف در داخل تولید شود.
نیلی با اشاره به علاقه مندی ناشران به استفاده از تولید داخل اظهار داشت: در حال حاضر كارخانه هایی برای تولید كاغذ ایجاد شده اما به دلیل برخی مشكلات، اقدام به خام فروشی (خمیر كاغذ) می كنند، بنابراین انتظار است تا دولت خلاهای موجود این كارخانه ها را رفع كند.
وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست كرد كه مدافع نشر باشد و این مسئله مهم را به صورت مستمر از دولت مطالبه و پیگیری كند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا اعلام كرد: وقتی قرار شد كالاهای غیراساسی با نرخ ارز 4200 و كالاهای اساسی با ارز 3850 مبادله شوند و 400 تومان مابه‌التفاوت را دولت تامین كند، دیدیم كه كاغذ به عنوان یك موضوع اساسی حوزه فرهنگ از جمله كتاب و نشر باید جزو اقلام اساسی قرار گیرد كه دولت نیز با این مساله موافقت كرد.
به گفته سید عباس صالحی، این خبر خوشی بود زیرا باعث می‌شد تاثیرات منفی تحولات ارزی در حوزه نشر و مطبوعات كاهش یابد.
فراهنگ **9022**1880