۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82921999
T T
۰ نفر

22 مركز خريد تضميني گندم در خراسان جنوبي تجهيز شد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۵:۵۴
کد خبر: 82921999
22 مركز خريد تضميني گندم در خراسان جنوبي تجهيز شد

بيرجند - ايرنا - مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني خراسان جنوبي گفت: 22 مركز براي خريد تضميني گندم كشاورزان استان در سال زراعي جاري پيش بيني و تجهيز شده است.

به گزارش ايرنا مجيد اسداللهي روز دوشنبه در نشست مشترك كارگروه آب كشاورزي و كميته هماهنگي خريد گندم استان خراسان جنوبي به رياست استاندار افزود: سال گذشته 21 هزار و 300 تن گندم تضميني در اين استان خريداري شد كه نسبت به سال قبل از آن كاهش داشت.
وي با بيان اينكه در حال حاضر يك پنجم مصرف گندم استان در داخل توليد مي شود گفت: مازاد نياز مصرف گندم خراسان جنوبي از استان هاي گلستان، فارس، خوزستان و خراسان شمالي تامين مي شود.
وي با بيان اينكه در زمينه خريد تضميني گندم و حمل و نقل آن به صورت اينترنتي دچار مشكل هستيم گفت: مراكز به گونه اي مكان يابي شده تا گندم كاران به سهولت بيشتر بتوانند محصول خود را تحويل دهند.
مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني استان خراسان جنوبي اظهار كرد: با ظرفيتي كه امسال براي خريد تضميني گندم در استان فراهم شد به دنبال خريد بيشتر و با كيفيت تر اين محصول از كشاورزان هستيم.
وي افزود: در خريد تضميني گندم ضوابط و مقرراتي كه دولت ابلاغ مي كند ما را به حاشيه مي كشاند و نسبت به برخي استان ها در اين زمينه با مشكلاتي مواجه هستيم.
اسداللهي حمل و نقل محصول را يكي از اين مشكلات اعلام كرد و گفت: در اين زمينه كه هزينه حمل و نقل از مزرعه تا مركز خريد بر عهده كشاورز باشد يا غيره با مشكل مواجه شده ايم.
وي بيان كرد: امسال شاهد موافقت دولت براي پرداخت كرايه حمل مستقيم به كشاورز هستيم كه اين مهم از طرفي سبب صرفه جويي در هزينه ها و از طرفي مشوقي براي كشاورزان براي فروش محصول به صورت تضميني خواهد بود.
وي با بيان اينكه سمت و سوي خريد تضميني گندم به سوي گندم كيفي با كمترين افت مفيد و غير مفيد است گفت: سال گذشته به ازاي هر كيلوگرم گندم 1300 تومان بود كه محاسبه هزينه حمل و نقل، به كشاورزان 1304 تومان پرداخت مي شد.
مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني خراسان جنوبي عنوان كرد: براساس ضوابط ابلاغي و معاملات دولت، امسال آگهي مزايده براي قرارداد حمل و نقل انجام شد اما مراجعه نداشتيم، همچين امسال كيلومتر ثابت اما قيمت ها مختصري افزايش يافته است.
وي گفت: در پرداخت هايي كه براي خريد تضميني به كشاورزان انجام مي شود بايد تدبيري براي پرداخت هزينه هاي بخشي از مسافت و حمل و نقل گندم از مزرعه تا انبارهاي مباشر در نظر گرفته شود.
وي افزود: به عنوان مثال از مزرعه شهرستان هاي بشرويه، نهبندان و طبس تا مراكز تحويل گندم 90 كيلومتر فاصله است كه اين مشكل سبب اعتراض هاي فراوان كشاورزان شده و در كمتر استاني اين مشكل وجود دارد.
اسداللهي بيان كرد: در حال حاضر از مراكز تحويل گندم و انبارهاي ملكي 40 درصد توسط دولت و 60 درصد فضاي انبار توسط بخش خصوصي تامين شده و انبارهاي ذخيره سازي گندم در استان كفايت مي كند.
7557*3028