۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۲۵
کد خبر: 82922423
T T
۰ نفر
سم قارچ ها 70 سال باقی می ماند

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان اورژانس كشور با هشدار نسبت به مصرف قارچ های محلی و كوهی گفت: سم قارچ ها از هیچ طریقی از جمله قراردادن در آب جوش، سركه یا شیر از بین نمی رود و حتی پودر این قارچ ها پس از 70 سال باز هم سمی است.

مجتبی خالدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به مرگ 15 نفر و مراجعه هزار و 17 فرد مسموم در مراكز درمانی كشور به دلیل خوردن قارچ سمی گفت: جان باختگان شامل هفت نفر در كرمانشاه، سه نفر در لرستان، سه نفر در كردستان و دو نفر در آذربایجان غربی هستند.
وی دلیل این میزان فوتی ناشی از مسمومیت قارچ های سمی، را افزایش رشد آنها در طبیعت عنوان كرد و افزود: با توجه به میزان قابل توجه، دفعات بارندگی و دمای هوا در برخی نقاط طبیعت رویش قارچ ها بیشتر شده است.
خالدی علاقه مردم به طبیعت و مصرف غذاهای گیاهی را از جمله دلایل دیگر افزایش این میزان مسمومیت ناشی از قارچ عنوان كرد و افزود: این مسئله در گذشته نیز بوده است و در سال 85 شاهد فوت 9 نفر به دلیل مصرف قارچ سمی بودیم.
وی با اشاره به اینكه 1500 گونه قارچ در ایران رشد می كند كه 50 نوع آن سمی است، گفت: تشخیص ظاهری قارچ های سمی و غیر سمی غیر ممكن است؛ زیرا بسیاری از قارچ های سمی شباهت زیادی با قارچ های خوراكی دارند.

*مردم چه قارچ هایی بخورند
سخنگوی سازمان اورژانس كشور با تاكید بر اینكه قارچ های پرورشی، گلخانه ای هیچ مشكلی برای مصرف ندارند، گفت: مردم می تواند از قارچ هایی كه به صورت بسته ای و با برچسب در بازار عرضه می شود، استفاده كنند. حتی قارج هایی پرورشی كه به صورت فله ای در بازار عرضه می شود، مشكلی برای مصرف ندارند؛ اما از خوردن قارچ های محلی و كوهی به شدت خوداری كنند.

* باورهای غلط قارچی
وی درباره برخی باورهای غلط درباره مصرف قارچ، گفت: برخی افراد تصور می كنند اگر قارچ سمی در آب جوش، شیر یا سركه جوشانده شود فاقد سم می شوند، كه باور كاملا اشتباهی است زیر حتی پودر قارچ سمی پس از 70 سال باز هم دارای سم است.
خالدی افزود: مسمومیت از طریق تماس پوستی با قارچ ممكن نیست و فقط در صورت مصرف خوراكی آن، فرد دچار مسمومیت می شود.
سخنگوی سازمان اورژانس كشور درباره سیر مسمومیت با قارچ های سمی گفت: علایم ابتدایی مصرف قارچ سمی 4 تا 6 ساعت پس از مصرف به شكل دل پیچه و دل درد ظهور پیدا می كند.
وی درباره فاز دوم علایم مسمومیت با قارچ سمی اضافه كرد: ضعف و درد عضلانی بخش دیگر علایم است و پس از آن فرد دچار اختلالات كبدی می شود كه نیاز اورژانسی به پیوند كبد دارد.
سخنگوی سازمان اورژانس كشور از افراد مشكوك به مسمومیت با قارچ سمی خواست خیلی زود پس از مشاهده نشانه های مسمومیت به مراكز درمانی مراجعه كنند و تا اطمینان خاطر از رفع مسمومیت یعنی تا 24 ساعت در مركز درمانی بستری شوند.
خالدی اظهار كرد: متاسفانه یكی از فوتی های ناشی از قارچ سمی در ساعات اولیه پس از بهبودی نسبی با درخواست خودش از بیمارستان مرخص شد؛ اما پس از 24 ساعت فوت كرد.
اجتمام * 3377 * 3063
۰ نفر