۱ خرداد ۱۳۹۷، ۹:۳۶
کد خبر: 82922442
T T
۰ نفر
دامداران چالدران پيشگيري از تب كريمه را جدي بگيرند

اروميه- ايرنا- مدير دامپزشكي چالدران در خصوص احتمال وقوع بيماري تب كريمه كنگو در اين شهرستان هشدار داد و گفت: دامداران پيشگيري لازم از اين بيماري را جدي بگيرند.

ميثم سپاهي روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با شروع فصل گرما احتمال شيوع برخي از بيماري ها با منشا دامي از جمله بيماري مهلك و كشنده تب هموراژيك كريمه كنگو افزايش مي يابد و دامداران و مصرف كنندگان بايد با رعايت اصول بهداشتي توصيه هاي دامپزشكي را در اين خصوص جدي بگيرند.
وي اضافه كرد: خطر انتقال بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو به انسان با كشتار غيرمجاز دام و تماس مستقيم با دام آلوده افزايش مي يابد.
وي بيان كرد: اين بيماري در دام زنده آلوده هيچ گونه علائمي ندارد و به همين علت بايد توصيه هاي بهداشتي در اين خصوص جدي گرفته شود.
وي ادامه داد: عامل اين بيماري ويروسي بوده و توسط دسته اي از بندپايان شامل انواعي از كنه ها به ويژه هيالوما انتقال مي يابد و گزش دام ها توسط كنه هاي آلوده باعث انتقال بيماري به دام زنده شده و انسان نيز در صورت عدم رعايت موارد بهداشتي(تماس مستقيم با كنه يا حيوان آلوده به ويروس، تماس با لاشه و نيز استفاده از گوشت آلوده) به اين بيماري مبتلا مي شود.
مدير دامپزشكي چالدران گفت: سمپاشي جايگاه و بدن دام با استفاده از سموم، خودداري از تماس مستقيم با دام و لاشه و حتي كنه هاي ناقل و نيز استفاده از گوشت بهداشتي ممهور به مهر دامپزشكي كه در كشتارگاه هاي دام توليد و به مدت 24 ساعت در پيش سردكن در دماي اپتيمال نگهداري شود از راه هاي پيشگيري از ابتلا به بيماري تب خونريزي دهنده كريمه كنگو به شمار مي رود.
سپاهي افزود: مردم بايد گوشت مصرفي خود را تنها از مراكز عرضه فرآورده هاي خام دامي مجاز كه تحت نظارت دامپزشكي است، تهيه كنند.
به گزارش ايرنا تب خونريزي دهنده كريمه كنگو يكي از بيماري هاي ويروسي مشترك بين انسان و حيوان است كه آلودگي با اين ويروس در دام ها علائم باليني ايجاد نمي كند؛ تعدادي از حيوانات وحشي و اهلي مانند گاو، بز، گوسفند، خرگوش و شترمرغ ميزبانان تكثير كننده اين ويروس هستند و كنه هايي كه از اين دام ها خونخواري مي كنند مي توانند آلودگي را به نوزادان خود منتقل كنند.
بافت هاي مختلف در دام هاي آلوده از جمله خون و گوشت آلوده مي شود و مي توانند ويروس را در محيط منتشر يا در صورت تماس به انسان منتقل كند و به همين علت كشتار دام ها در كشتارگاه ها و رعايت اصول بهداشتي در هنگام كشتار نقش بسيار مهمي در پيشگيري از اين بيماري دارد.
8137/3072