**طرح یك جاده یك كمربند
طرح بین المللی و اقتصادی راه ابریشم جدید یا یك كمربند و یك جاده،( برگرفته از نام تاریخی جاده ابریشم ) طرح سرمایهگذاری جهانی دولت چین است كه در سال 2013 برای نخستین بار توسط رئیس جمهور این كشور مطرح شد.
كارشناسان اقتصادی ارزش این طرح را بیش از 900 میلیارد دلار برآورد كردند كه براساس آن پكن قرار است این رقم را در زیربناهای اقتصادی افزون بر60 كشور جهان و احیا و توسعهٔ دو مسیر تجاری 'كمربند اقتصادی راه ابریشم' و 'راه ابریشم دریایی' سرمایه گذاری كند.
كارشناسان بین المللی می گویند : چین این طرح جهانی را به پشتوانه قدرت صنعتی ، اقتصادی و نظامی خود به پیش می برد و براساس این طرح پكن نه تنها در آسیا بلكه در نهایت با تفوق بر مسیرهای تجاری خشكی و آبی اوراسیا، قدرت برتر اقتصادی جهان خواهد بود.
در واقع این طرح یكی از ابتكارات مهم سیاست خارجی چین برای گسترش حوزه نفوذ و تاثیرگذاری بر نقاط مختلف جهان بوده است. جاده ای كه قرار است در سراسر كره زمین كشیده شود و در جنوب شرق آسیا از اندونزی به عنوان بزرگترین كشور جهان اسلام عبور می كند.
طبق گفته كارشناسان ،این طرح تقریبا 4.5 میلیارد نفر و به طور كلی 65 درصد از جمعیت جهان را در بر می گیرد و از 2 بخش كمربند اقتصادی 'جاده ابریشم جدید' و 'جاده ابریشم دریایی ' تشكیل شده است.
بی شك تلاش چین برای پیشبرد چنین طرح های عظیمی علاوه بر تاثیر گذاری و نفوذ هرچه بیشتر در سیاست خارجی ، پیامدهای اقتصادی و سیاسی كاملا آشكاری را دنبال می كند كه توانمندی پكن به عنوان قدرت برتر در جهان را كاملا عملیاتی می سازد.
**اندونزی در قلب راه ابریشم جدید
دراین میان اندونزی به عنوان اصلی ترین كشور جنوب شرق آسیا در قلب این طرح قرار گرفته است و از این رو مقام های ارشد دو كشور در دو سال اخیر با سفر به پایتخت های یكدیگر در این زمینه گفت وگوهای دوجانبه را از نزدیك مورد پیگیری قرارداده اند.
'جوكو ویدودو 'رئیس جمهوری اندونزی در اجلاس ' یك كمربند یك جاده ' سال گذشته در پكن اعلام كرد، از فعالیت شركت های چینی در اندونزی استقبال كرده و آن را فرصت خوبی برای توسعه زیرساخت ها و اقتصاد اندونزی می داند.
وی طرح های چین برای ایجاد بنادر و توسعه خطوط راه آهن در راستای سیاست های یك كمربند یك جاده در این كشور را بسیار حائز اهمیت دانست و آنها را فرصتی قابل توجه برای افزایش ثروت در منطقه جنوب شرق آسیا و كشورش دانست.
چین قرار است زیر ساخت های ارتباطی را در قالب نقشه جدید جاده ابریشم توسعه و به هم پیوند دهد و در این مسیر اندونزی را در جایگاه خاصی قرار داده است.
البته اندونزی و چین روابط تاریخی و دیرینه ای داشته اند اما براساس طرح یك كمربند یك جاده این دو كشور پیوند های بیشتر سیاسی و اقتصادی را تجربه خواهند كرد.
در این راستا ، سال گذشته جوكوی رئیس جمهوری اندونزی به چین سفر نمود و امسال نیز 'لی كه چیانگ' نخست وزیر چین از این كشور دیدار كرد.
آنگونه كه این سفرها نشان می دهد هر دوكشور تصمیم دارند تا از طریق همكاری دو جانبه نقشه جدید جاده ابریشم را در جنوب شرق آسیا اجرایی سازند.
برای پكن حضور در اندونزی به عنوان بزرگترین كشور جهان اسلام و چهارمین كشور پرجمعیت جهان یك مساله استراتژیك منطقه ای و جهانی محسوب می شود.
علاوه بر این اهمیت جایگاه اندونزی به عنوان حلقه رابط با اتحادیه جنوب شرق آسیا 'آسه آن' نیز كاملا ملموس است چرا كه جاكارتا میزبان دبیرخانه دائمی این اتحادیه است.
نگاهی به آمار روابط دو كشور ، نزدیكی روابط پكن – جاكارتا را بیشتر آشكار می سازد.
چین سال 2017 سومین سرمایه گذار اصلی خارجی در اندونزی بود. پكن 10.4 درصد از كل سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در اندونزی با رقم 3.4 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
این رقم درحالی اعلام شده كه چین اعلام كرد كه قرار است میزان سرمایه گذاری های خود را در قالب طرح ابتكاری یك كمربند یك جاده در اندونزی افزایش دهد.
نكته حایز اهمیت این است كه هنگ كنگ نیز قرار است بخشی ازطرح های پكن در اندونزی را در چارچوب طرح یك كمربند- یك جاده مورد پیگیری قرار دهد.
ماه گذشته تعداد زیادی از مقام های عالی رتبه تجاری هنگ كنگ با حضور در اجلاسی در اندونزی اعلام كردند كه قصد دارند در قالب این سیاست فعالیت های اقتصادی خود را در بزرگترین كشور جهان اسلام افزایش دهند.
موسسه تحقیقاتی لووی اعلام كرد چین قرار است از طریق این جاده مناطق كم توسعه مركزی خود را به آسیای مركز و از آن طریق به اروپا متصل كند و برای این اقدام نیاز است تا كشورهایی مانند اندونزی در جنوب شرق آسیا به استان های جنوبی چین از طریق خطوط راه آهن در خشكی و بنادر دریایی متصل شوند.
طبق گزارش وزارت تجارت چین، میزان سرمایه گذاری پكن در مسیر این جاده جدید ابریشم به 14 میلیارد دلاردر سال 2017 رسیده است.
'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین اندونزی را شریكی مهم برای این كشور درمسیر احیای این جاده قدیمی و اجرایی كردن نقشه جغرافیایی آن دانسته و گفت كه اندونزی از ابتدای طرح اعلام شده در بخش مهم این طرح جای داشته است.
اندونزی درعین حال یك كمربند یك جاده را فرصتی نوین برای توسعه زیرساخت های این كشور پرجمعیت با چالش های اقتصادی بسیار می داند.
جوكوی پیشتر دراین زمینه گفته بود كه اندونزی می تواند با استفاده از این ابتكار چین و تقویت زیرساخت های ملی ابتكار عمل اقتصادی بهتری را با بهره گیری از بازارهای سنتی و نوین و پیوستن به بازارهای دریایی بیشتر در منطقه و جهان به دست آورد.
علاوه براین گسترش زیرساخت ها سبب گسترش ارتباطات میان كشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا'آسه آن' می شود كه هدف اصلی آن توسعه اقتصادی است.
چین طرح یك كمربند یك جاده را شامل پنج اصل مرتبط به هم دانسته كه عبارتند از : توسعه زیر ساخت های ارتباطی، تقویت سیاست های هماهنگ، ادغام مالی، گسترش تجارت و سرمایه گذاری، و همچنین افزایش مبادلات فرهنگی.
از این رو بانك توسعه زیرساخت های آسیا كه دفتر مركزی آن در پكن است در سال 2016 با 86 عضوبه عنوان بازوی اقتصادی طرح یك كمربند یك جاده فعالیت خود را آغاز كرد.
فعالیت اصلی این بانك سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی و اقتصادی كشورهای تحت پوشش طرح مذكور به ویژه درآسیاست.
آنگونه كه مسئولان چینی اعلام كردند بانك آسیایی و سرمایه گذاران این كشور در اندونزی بر روی توسعه استان های سوماترای شمالی ، كالیمانتان شمالی ، جزیره بالی و سولاوسی شمالی تمركز دارند.
این پروژه ها عمدتا از طریق ایجاد نیروگاههای برقی در استان كالیمانتان و دیگر استان های این كشور ، ایجاد خطوط راه آهن ، توسعه بنادر و تقویت خطوط زمینی و توسعه بازارهای مالی مورد پیگیری قرارمی گیرد.
اجرای طرح های اقتصادی مرتبط با این طرح توسط شركت های چینی و هنگ كنگی مورد پیگیری قرار گرفته است.
روابط تجاری اندونزی و هنگ كنگ در سال گذشته میلادی بالغ بر 4.2 میلیارد دلار بوده است كه این رقم نسبت به سال ماقبل 7.5 درصد رشد نشان می دهد.
توسعه بخش های گردشگری میان دو كشور نیز از دیگر اهداف طرح نوین جاده ابریشم است .
در مجموع می توان گفت بر اساس گزارش مركز تحقیقات اقتصادی مكنزی ،پكن از ابتدای شروع برنامه یك كمربند یك جاده در سال 2013 میلادی ، سرمایه گذاری های خارجی خود در منطقه جنوب شرق آسیا را با تمركز بر اندونزی به طور قابل ملاحظه ای در بخش های ساخت و ساز و راهسازی افزایش داده و قرار است ، این میزان تا حدود 87 میلیارد دلار در بزرگترین كشور جهان اسلام گسترش یابد.
از این رو حجم قراردادهای تجاری دو كشور در یكسال گذشته بسیار افزایش یافته است.
طبق گزارش های رسانه ای مسئولان اندونزیایی ماه گذشته پنج قرارداد همكاری های مشترك به ارزش 23.3 میلیارد دلار را در چندین پروژه زیربنایی مانند یك نیروگاه برق آبی و تاسیسات تبدیل ذغال به دیمتیل اتر با شركت های چینی ها امضا كردند تا طرح یك كمربند یك جاده پكن در قلب جنوب شرق آسیا به موازات سایر بخش های دیگر این طرح در جهان پیش رود.
آساق 241**1599
كوالالامپور - ایرنا - مقام های ارشد چین بارها اعلام كرده اند كه نگاه ویژه ای به اندونزی به عنوان بزرگترین كشور مسلمان جهان و عضو كلیدی اتحادیه جنوب شرق آسیا ' آسه آن' در جغرافیای تحت بازسازی' جاده ابریشم جدید' با سرمایه گذاری حدود 87 میلیارد دلار دارند.