۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82922903
T T
۰ نفر

كتاب هنر تحريم ها منتشر شد

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۲۷
کد خبر: 82922903
كتاب هنر تحريم ها منتشر شد

تهران – ايرنا - مركز پژوهش هاي مجلس كتاب «هنر تحريم ها، نگاهي از درون ميدان» نوشته ريچارد نفيو مسئول تيم طراحي تحريم ها عليه ايران در دوره اوباما را ترجمه و منتشر كرد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس، در مقدمه اين كتاب آمده است: ريچارد نفيو، مسئول تيم طراحي تحريم‌ها عليه ايران، منجر به برجام، در دوره دوم اوباما و چهره اصلي تيم پشتيبان مذاكره‌كنندگان اين توافق در امور تحريم‌ها در وين بوده است. نفيو پيش از آن،‌ به‌مدت 10 سال مسئول امور ايران در شوراي امنيت ملي در كاخ سفيد و قائم‌مقام هماهنگي سياست تحريم در وزارت خارجه ايالات متحده بوده است. در حقيقت، نفيو را مي‌توان فرمانده چريك‌هاي كت و شلواري جنگ تحريمي ايالات متحده عليه ايران خطاب كرد.
نفيو در كتاب حاضر با عنوان «هنر تحريم‌ها، نگاهي از درون ميدان» به تشريح چارچوب فكري و عملي خود در طراحي تحريم‌ها عليه ايران با هدف افزايش حداكثري تأثير و موفقيت آنها مي‌پردازد.
اين كتاب، به‌دليل آنكه نه از بُعد نظري يا دانشگاهي، بلكه با ديدي كاملاً عملگرايانه و معطوف به مسئله تحريم‌گذاري مي‌پردازد و توسط مسئول طراحي تحريم‌هاي ايران نوشته شده، از آثار ديگر در اين زمينه متمايز است.
اين كتاب، در آستانه سال 1397 شمسي در آمريكا منتشر شده و از اين بابت نيز در ارتباط با تحولات مرتبط با ايران، تازگي دارد.
كتاب مذكور از زمان كوتاهي كه منتشر شده تاكنون، در حد راهنماي آموزشي تحريم‌گذاري در سطوح بالاي دستگاه سياستگذاري آمريكا معرفي شده است.
نويسنده در اين كتاب به بيان نوع نگاه خود به تحريم‌ها از منظر دوگانه «درد/ استقامت» مي‌پردازد. وي توضيح مي‌دهد كه درد تحريم‌ها را چه زماني، چگونه و بركجا مي‌توان وارد كرد و در عين حال، استقامت طرف مورد تحريم را چگونه و براساس چه شاخص‌هايي مي‌توان سنجيد و تحريم‌ها را چگونه متناسب با اين شاخص‌ها، تنظيم و بازتنظيم كرد كه بيشترين تأثير را برجاي بگذارد به ‌طوري كه در نهايت ديپلماسي وارد شده و نفع حداكثري را براي تحريم‌گذار به ارمغان بياورد.
نويسنده در جاي‌جاي كتاب خود نشان مي‌دهد كه تحريم‌گذاري به‌عنوان ابزار استراتژيك در دستگاه سياست خارجي ايالات متحده، نه امري صرفاً فني، بلكه بيشتر هنر تصميم‌گيري و به‌كار گرفتن خلاقانه ابزارهاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و سياسي در اين مورد است.
به‌عنوان مثال، نفيو نشان مي‌دهد كه چگونه در عين تحريم اقلام مختلف، واردات كالاهاي لوكس را از تحريم مستثنا كرده تا به احساس اجتماعي تحريم‌شدگي بيشتر دامن بزند، يا مثلاً چگونه افزايش قيمت مرغ در ايران، موضوعي كه هدف تحريم نبوده، به افزايش فشار تحريم‌ها كمك كرده است يا مثلاً چطور واردات برخي اقلام را منع نكرده تا ذخيره ارزي ايران با سرعت بيشتر و زودتر تحليل برود و... .
نتيجه كلي كتاب براي مخاطب ايراني و سياستگذاران مي‌تواند اين نكته باشد كه اولاً تحريم‌گذار تحريم را به‌عنوان ابزار اصلي و ثابت در جعبه ابزار تعامل خود با كشورهاي ديگر مي‌داند و اين امر با اقدامات مقطعي قابل رفع نيست، چنان‌كه در مواعد و زمينه‌هاي مختلف قابل استفاده مجدد است و ثانياً و مهمتر از آن اينكه: آنچه سرنوشت جنگ تحريمي را مشخص خواهد كرد، «هنر استقامت» در ابعاد مختلف آن و به‌كارگيري روش‌هاي مختلف سنتي و خلاقانه است كه در گام آخر مي‌تواند نفع ديپلماتيك را براي كشور تحت تحريم رقم زند و بدون ساختن بستر استقامت، شروع از گام آخر مي‌تواند نتايج معكوس به بار آورد.
بر اساس اين گزارش، محتويات اين كتاب مورد تأييد مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نبوده و صرفاً با هدف آشنايي سياستگذاران با نگاه، رويكرد و روش‌هاي طراحان سياست تحريم عليه ايران منتشر مي‌شود.
سيام**9314**1553