۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۱۶
کد خبر: 82922974
T T
۰ نفر
100 هكتار فضا براي صنعت ماهي در قفس در قشم جانمايي شد

قشم - ايرنا - مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: بيش از يك سوم توليد ماهي در قفس كشور بايد در جزيره قشم تحقق پيداكند كه بر اين اساس سازمان منطقه آزاد قشم براي حمايت از اين صنعت سال گذشته 100 هكتار زمين و پس كرانه در جزيره قشم جانمايي كرد.

حامد عبداللهي عصر سه شنبه در بازديد از دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا) قشم افزود: بر اساس سياست هاي برنامه ششم توسعه، بايد ظرفيت پرورش 200 هزار تُن ماهي در قفس در كشور ايجاد شود كه سهم قشم از اين رقم 84 هزار تُن است.
وي ادامه داد: هم اكنون 2 شركت با 17 قفس 50 تني و با ظرفيت توليد چهار هزار و 400 تُن ماهي در اين جزيره فعاليت مي كنند.
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان كرد: اين صنعت داراي تكنيك هاي پيچيده ايست و ورود به آن به آگاهي و مهارت هاي خاصي نياز دارد و البته براي توليد هر تن ماهي به 240 ميليون ريال سرمايه نياز است.
وي افزود : در سال 96 حدود 150 تُن ماهي سي بس (Seabass) از 6 قفس پرورش ماهي برداشت شد و پيشبيني مي شود امسال 500 تُن ماهي به اين روش توليد شود.
عبداللهي تصريح كرد: در حوزه زنجيره ارزش پرورش ماهي در قفس، يك شركت توليد بچه ماهي سي بس با ظرفيت 6 ميليون قطعه در سال فعال است كه سال گذشته حدود 2 ميليون قطعه ماهي توليد كرد و بر اساس پيشبيني ها امسال توليد خود را به 3 ميليون قطعه ماهي مي رساند.

**پرورش 10 هزار تن ميگو در قشم هدفگذاري شد
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: در جهت رونق پايدار شيلات و آبزي پروري در قشم و با توجه به اينكه جزيره قشم از نظر شرايط اقليمي يكي از مستعدترين مناطق براي پرورش ميگو است، توليد 10 هزار تن ميگو در سال در قشم هدفگذاري شد.
وي افزود: در همين راستا يكهزار و 760 هكتار زمين شناسايي شد كه پيش از اين 68 هكتار در جزيره هنگام واگذار شده بود و 150 هكتار نيز در روستاي دوستكو به بهره برداري رسيد.
عبداللهي ادامه داد: بقيه زمين ها نيز در 2 سال اخير شناسايي شده و در حال واگذاري به سرمايه گذاران بومي است.
وي بيان كرد: در زنجيره ارزش پرورش ميگو براي تامين 10 هزار تن ميگو به يك ميليارد قطعه لارو(بچه ميگو) نياز است كه ايجاد ظرفيت آن در برنامه توسعه گنجانده شده است.
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان كرد: هم اينك 2 مركز تكثير لارو فعال است كه يكي از اين مراكز 10 سال تعطيل بود و با حمايت سازمان منطقه آزاد قشم دوباره راه اندازي شد.
وي افزود: از سوي سازمان منطقه آزاد قشم درخواست ايجاد سه مركز تكثير ديگر نيز به سازمان شيلات ايران ارائه شده است تا زمينه براي تامين ميزان اوليه لارو جهت تحقق توليد 10 هزار تن ميگو در سال ايجاد شود.
عبداللهي گفت: ميانگين كشوري توليد ميگو در واحد سطح 3 تن در هكتار است و اين در حالي است كه در قشم بدون هيچ اقدام خاصي و با توجه به شرايط بومي حدود 7 تن در هكتار برداشت مي شود كه اين يك ركورد كشوري محسوب است و نشان مي دهد پرورش ميگو در اين جزيره صرفه اقتصادي بالايي دارد.
وي اذعان كرد: هم اكنون براي اولين بار يك واحد استخرهاي بتني براي توليد متراكم ميگو در حال ساخت است كه در برداشت ميگو را به 20 تن در هكتار مي رساند.
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم افزود: اين واحد هم اكنون با 80 درصد پيشرفت فيزيكي، در حال اجراست و در سال جاري مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي با اشاره به فعاليت 600 نفر به صورت مستقيم در حوزه پرورش ميگو، تصريح كرد: سال گذشته براي نخستين بار 600 تن ميگو از 2 مزرعه هنگام و دوستكو برداشت شد كه با توجه به ساخت و استفاده استخرهاي جديد، در هر دوره ميزان توليد افزايش مي يابد.
عبداللهي ادامه داد: ميگوهاي پرورشي اين جزيره طي 2 دوره برداشت در سال به كشورهاي فرانسه، روسيه و چين صادر مي شود كه حدود هشت ميليون دلار ارزش دارد.

**توليد محصولات ارزش افزوده ماهي خشك
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: جزيره قشم براي توليد ماهي ريز مانند ساردين و مُتو از ظرفيت مناسبي برخوردار است كه يك مزيت براي اين جزيره محسوب مي شود اما در حال حاضر به دليل صيد غير اصولي و توليد به شيوه غير بهداشتي به يك نقطه منفي و ضعف تبديل شده است.
وي افزود: اين نوع ماهي ها سرشار از منابع پروتئيني، كلسيم، فسفر و مواد مغذي ديگر است كه در جنوب شرق آسيا به عنوان غذاي سالمندان و تغذيه دانش آموزان در مدارس استفاده مي شود.
عبداللهي ادامه داد: در قشم به دليل نبود تكنولوژي به صورت ابتدايي و غير بهداشتي خشك مي شود و به عنوان كود گياهي در باغات پسته و يا به عنوان خوراك آبزيان و برخي طيور استفاده مي شود.
وي اذعان كرد: سازمان منطقه آزاد قشم زمينه را براي توليد ماهي خشك به صورت صنعتي جهت مصارف انساني فراهم كرده است كه با استقبال سرمايه گذاران روبرو شد.
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم گفت: توليد اين محصول 100 درصد صادراتي است و پيشبيني مي شود در كشورهاي جنوب شرقي با استقبال مناسبي رو برو شود.
وي افزود: بدين ترتيب علاوه بر اينكه ذخاير آبزيان خليج فارس حفظ مي شود، معضل زيست محيطي مانند بوي نامطبوع در منطقه رفع مي شود.
عبداللهي ادامه داد: طبق برنامه تدوين شده و با توجه به اينكه ظرفيت برداشت ساليانه 60 هزار تن ماهي ريز از سواحل جزيره قشم وجود دارد، پيشبيني مي شود حدود 10 هزار تُن ماهي خشك در سال توليد شود.
وي تصريح كرد: در اين راستا سال گذشته 2 سرمايه گذار خارجي جذب شدند و مجوز 2 طرح توليد ماهي خشك با ظرفيت پنج هزار تُن براي آنان صادر شد.
عبداللهي افزود: اين 2 طرح اكنون در مرحله جانمايي جهت استقرار مجتمع و واحدهاي صنعتي است و اميد است در سال جاري واحدهاي توليد ماهي خشك به صورت صنعتي به بهره برداري برسد.

**اختصاص 260 هكتار زمين به سايت گلخانه اي
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: با توجه به شرايط خاص آب و هوايي قشم و خشكسالي هاي اخير، رويكرد سازمان منطقه آزاد قشم توسعه كشاورزي مكانيزه و كشت هاي گلخانه اي و كم آب است.
وي افزود: به اين منظور با انجام مطالعات لازم 260 هكتار زمين براي ايجاد سايت گلخانه اي در محدوده روستاهاي كَردُوا، گَوَرزين و گُربِدان جانمايي شد.
عبداللهي ادامه داد: در اين راستا طرح شبكه آبرساني به اولين سايت گلخانه اي در كردوا با اعتبار 15 ميليارد ريال توسط سازمان منطقه آزاد قشم در حال اجراست.
وي گفت: با توجه به بازار مهمي كه در كشورهاي خليج فارس وجود دارد توليد محصولات كشاورزي مانند خيار، گوجه، بادمجان و فلفل دلمه اي با استانداردهاي بين المللي جهت صادرات در دستور كار قرار گرفت.
مدير كشاورزي و شيلات سازمان منطقه آزاد قشم افزود: تا كنون 24 هكتار زمين جهت ايجاد 2 گلخانه 12 هكتاري به بخش خصوصي واگذار شد كه يك واحد در حال اجراي طرحي براي توليد ليموترش است.
شهرستان قشم شامل جزيره هاي قشم، هرمز، هنگام و لارك با حدود 150 هزار نفر جمعيت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500