۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82923075
T T
۰ نفر

كام شیرین روزه داران پاكستانی با خرمای ایرانی

۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۴۹
کد خبر: 82923075
كام شیرین روزه داران پاكستانی با خرمای ایرانی

اسلام آباد - ایرنا - خرمای تولیدی ایران، این روزها به دلیل طعم منحصر به فرد و قیمت مناسب، با استقبال قابل توجه شهروندان روزه دار پاكستان مواجه شده و زینت بخش سفره های افطار مردم این دیار است.

به گزارش ایرنا اگرچه خرما به عنوان یكی از مهم ترین محصولات تجاری پاكستان شناخته شده و فصل برداشت این محصول در این كشور از از جولای - تیرماه- آغاز شده و تا ماه سپتامبر شهریورماه - ادامه دارد، اما خرمای ایرانی در بین مردم این كشور از محبوبیت خاصی برخوردار است.
مردم پاكستان طبق سنت دیرینه از زمان های گذشته تاكنون، روزه خود را با چند خرما باز می كنند، به همین دلیل فروش خرما در بازارهای بزرگ پاكستان با آغاز این ماه پربركت به صورت چشمگیری افزایش می یابد.
این روزها در بیشتر فروشگاه های بزرگ و واحدهای عرضه موادغذایی شهر اسلام آباد پاكستان و دیگر شهرهای این كشور به علت استقبال مردم ،خرمای ایرانی عرضه می شود.
هر چند در بازارهای پاكستان خرماهای متنوع با برند كشورهای مختلف در دسترس است اما خرمای ایرانی به دلیل كیفیت ممتاز و طعم شیرین و دلپذیر خود در سراسر پاكستان از شهرت خاصی برخوردار است.
عرضه كنندگان خرما در بازار روز شهر اسلام آباد پاكستان و صاحبان فروشگاه های بزرگ تجاری در این شهر، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از استقبال خریداران از طعم این محصول ایرانی و ابراز رضایت آنان از خرید این محصول خبر می دهند.
مردم پاكستان، خوردن خرما در زمان افطار را از سنت های دینی و مذهبی دانسته و معتقدند كه مصرف خرما زمانی كه بدن به شدت به آب و غذا نیاز دارد جلوی پرخوری و مصرف بیش از اندازه را نیز می گیرد.
خرما به دلیل برخوداری از مواد پرانرژی در آن بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارك رمضان است.
بر اساس نتایج تحقیقی در ساعات پایانی روزه قند خون كاهش پیدا می كند و بر مغز تأثیر می گذارد و سبب می شود فرد احساس كسالت و ضعف كند و از قدرت تمركز شخص روزه دار كاسته می شود.
این میوه می تواند انتخاب خوبی به جای قندهای صنعتی باشد و به دلیل اینكه قند خود را آهسته و به مرور در بدن آزاد و مواد مغذی و فیبر لازم برای بدن را تأمین می كند، می تواند در وعده های سحر و افطار نقش مهمی در بازیابی انرژی داشته باشد .
ایران از كشورهای بزرگ تولید كننده خرما در جهان است و سالانه بیش از یك میلیون تن خرما تولید و روانه بازار می كند .
استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، كرمان، فارس، بوشهر، خوزستان، ایلام، كرمانشاه، یزد ، خراسان جنوبی و اصفهان از جمله استان هایی كه به دلیل دارا بودن باغ های وسیع خرما نقش مهمی در تولید و صادرات این میوه ایفا می كنند.

*** صادرات 27 هزار تن خرما از ایران به پاكستان در سال 96
سال گذشته جمهوری اسلامی ایران توانست، با صادرات خرما به كشورهای مختلف جهان، 300 میلیون دلار درآمد ارزی كسب كند.
پاكستان به عنوان كشور همسایه و پرجمعیت یكی از از بازارهای بزرگ خرمای ایران است.
صادرات خرما از ایران به پاكستان در طول سال ادامه دارد اما در ماه رمضان تقاضا برای دریافت خرمای ایرانی به صورت چشمگیری در سراسر این كشور افزایش می یابد به نحوی كه مراكز عمده فروشی این كشور سعی می كنند از راه های مختلف خرمای ایرانی را خریداری كرده و در بازار توزیع كنند.
مردم پاكستان به ویژه ساكنان مناطق روستایی و شهری، غذاهای متنوعی از خرما طبخ می كنند و معتقدند مصرف آن می تواند سلامتی آنها را تضمین كند .
در بازار پاكستان چند نوع خرمای ایرانی در دسترس عموم قرار دارد كه معروفترین آن 'ربایی، مضافتی و شریفا' می باشد.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان (مستقر در كراچی) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :بیشتر خرمای صادراتی ایران به پاكستان از مسیر قانونی وارد این كشور می شود.
مراد نعمتی زرگران با بیان استقبال خوب مردم پاكستان از خرمای ایرانی گفت:به منظور رقابت با دیگر تولیدات كشورهای منطقه سعی می كنیم تا خرمای ایرانی با كیفیت و بسته بندی استاندارد وارد بازار پاكستان شود.
وی ارزش ارزی خرمای صادراتی ایران به پاكستان در سال 96 را 18 میلیون دلار خواند و گفت: سال گذشته 27 هزار تن خرما از ایران به این كشور صادر شده است.
رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در پاكستان (مستقر در كراچی) اضافه كرد:سال 95 حدود 17 هزار تن خرمای ایرانی به ارزش 11.5 میلیون دلار به پاكستان صادر شد كه با مقایسه آماری، ارزش وزنی خرمای صادراتی به این كشور در سال 96 در مقایسه با سال قبل آن، افزایش 59 درصدی را انشان می دهد.
البته پاكستان نیز پس از ایران، مصر، عراق و عربستان سعودی جزو بزرگ ترین تولید كنندگان خرما در جهان شناخته می شود و این كشور با تولیدات خود 11 درصد از خرمای جهان را تولید می كند.
پاكستان به عنوان پنجمین كشور تولید كننده خرما، در صادرات خرما نیز در مقام پنجم قرار دارد.
خرما در هر چهار ایالت پاكستان بر مساحتی بالغ بر 75 هزار هكتار كاشت شده و بزرگترین مركز تولید خرما در منطقه «خیرپور» و «سكهر» در ایالت سند واقع شده است.
همچنین خرما در مناطق «پنجگور» و «تربت» در ایالت بلوچستان و «جنگ» و «مظفر گر» در ایالت پنجاب كاشت می شود.
طبق آمار دولتی، میزان تولید خرما در پاكستان سالانه بین 550 هزار تا 650 هزار تن است كه بیش از 50 درصد آن در ایالت 'سند ' تولید شده و 90 درصد تولید خرما در پاكستان در منطقه «خیرپور میرس» قرار دارد.
طبق این آمار در پاكستان بیش از 160 نوع خرما وجود دارد كه مشهور ترین انواع آن شامل «اصیل، زاهدی، مضافاتی، دهكی، خاربالیان، بیگم جنگی، داغ» است.
گزارش: سیدبهادر حسینی
آساق **6125**1663**