۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82924661
T T
۰ نفر

حمايت از طرح هاي نانو با نانومچ

۳ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۴۱
کد خبر: 82924661
حمايت از طرح هاي نانو با نانومچ

تهران - ايرنا - سومين فراخوان دوره‌ ششم برنامه تجاري ‌سازي فناوري نانو (نانومچ) آغاز شد و مهلت ارسال طرح براي اين دوره تا 10 خردادماه است. طرح هاي پذيرفته شده مورد حمايت اين برنامه قرار مي گيرند.

به گزارش ستاد توسعه فناوري نانو، يكي از بارزترين شاخصه ‌هاي ايران، پتانسيل انساني بسيار قوي و دستاوردهاي با كيفيت است، بسياري از دستاوردهاي پژوهشگران و فناوران در داخل كشور، به‌دليل عدم بهره‌مندي از زيرساخت حمايتي لازم براي تجاري شدن و آشنا نبودن آنها با فرايند توسعه فناوري و محصول، امكان ورود به صنعت را پيدا نمي كنند.
ستاد توسعه‌ فناوري نانو در راستاي حمايت از تجاري ‌سازي دستاوردهاي اين حوزه، توليد ثروت و گسترش تفكر كارآفريني در كشور، از فناوران و شركت‌ هاي فعال در اين حوزه در قالب برنامه‌ طرح ‌هاي نوآورانه (Nano Match) حمايت مي‌ كند.
نانومچ يك برنامه دائمي با رويكرد حمايت از طرح‌ هاي حوزه‌ فناوري نانو است. فناوران، شركت‌ هاي نوپا، پژوهشگران و جامعه‌ دانشگاهي به‌ عنوان طرف عرضه و شركت ‌هاي صنعتي و سرمايه ‌گذاران خطرپذير و مستقل به‌ عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان اين برنامه هستند.
در اين برنامه طرح ‌هايي پذيرفته مي‌ شود كه نمونه‌ اوليه‌اي از آنها ساخته شده و مبتني بر نياز صنعت باشد، مشابه داخلي نداشته و يا در صورت وجود مشابه، نسبت به آن كيفيت و خواص بهتر يا هزينه كمتري داشته باشند. انطباق محصول با تعاريف نانو نيز از ديگر شاخص‌ هاي مهم در پذيرش طرح ‌ها است.
محصول متناسب با نياز صنعت، انجام مطالعه فرصت و شناسايي تهديدها، فرصت‌ها و چالش‌هاي مسير تجاري ‌سازي، دريافت تاييديه‌ نانو مقياس، تخصيص اعتبار شبكه آزمايشگاهي براي تكميل مستندات، حمايت از خريد مواد اوليه براي توليد، حمايت از تكميل آزمايش‌ هاي كارايي، حمايت از راه ‌اندازي كسب و كار، حمايت كامل از ثبت پتنت خارجي، بهره‌ مندي از مشاوره در زمينه‌هاي مختلف كسب و كار، حقوقي، مالي و مالياتي ، حضور در رويدادهاي آموزشي طراحي شده مختص برنامه، دسترسي به منابع مالي و اعتباري لازم، شركت در رويدادهاي سرمايه‌گذاري طراحي شده براي برنامه، حضور در غرفه‌ طرح ‌هاي برتر در يازدهمين نمايشگاه فناوري نانو در سال 1397 و معرفي طر‌ح ‌هاي برتر در برنامه برترين‌هاي فناوري نانو از ديگر شاخصه هاي حضور در اين برنامه است.
درخواست‌ هاي دريافتي بر اساس معيارهاي مختلفي از جمله قابليت تجاري شدن، قابليت فني، نانو مقياس، قابليت توسعه‌ بازار، نوآوري و همچنين پتانسيل تيم فناور براي پيشبرد طرح مورد ارزيابي قرار مي‌ گيرند.
طرح ‌هاي پذيرفته ‌شده در برنامه، طي بازه زماني مشخصي كه براي هر طرح متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امكانات، خدمات و تجهيزات در دسترس را خواهند داشت. همچنين اين طرح‌ها ضمن بهره‌مندي از خدمات و حمايت‌ هاي نانومچ براي توسعه كسب ‌و كار خود، پس از اتمام فرآيند توسعه‌ محصول، امكان استفاده از ساير حمايت‎ها و امكانات ستاد نانو براي توسعه‌ي بازار را نيز خواهند داشت.
از سال 1392 تا به حال پنج دوره از برنامه نانومچ برگزار شده است. در طي اين پنج دوره 962 طرح از حوزه ‌هاي مختلف صنعتي از سراسر كشور دريافت شده است. طرح ‌هاي دريافتي كه واجد شرايط اوليه باشند، پس از داوري اوليه به جلسه‌ ارائه‌ حضوري دعوت مي‌شوند. از ميان 294 طرح دعوت شده به جلسه حضوري، 86 طرح در برنامه پذيرش اوليه شده‌اند. در طول بازه زماني پنج ساله از شروع به كار برنامه تا مهر 1396 تعداد 25 طرح موفق به پذيرش نهايي در برنامه و بهره­مندي از حمايت‎ هاي نانومچ شده‌اند.
مهلت ارسال آثار براي اين دوره از ابتداي خردادماه سال جاري آغاز شده است.
علمي 9014**
۰ نفر